Rav4 med hög HC-halt och felkod
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Rav4 med hög HC-halt och felkod
Hejsan, är ny här och har ett problem!
Så här ligger det till. På min Rav4 -00b 2.0 så lyser lampan för felkod. Har kollat upp den och det är lambdasonderna som varnar för att det är fel avgasvärden. Har gjort ett test och här är resultaten:
CO2: 15.12 % (14,5% till 15,5%)
HC: 62 ppm (5 ppm till 30 ppm) (enligt bilprovningen så kan man ha 100?)
O2: 0,63 % (0,1% till 2,0%)
CO: 0,057 % (0,05% till 0,5%)
COcor: 0,06 %
Lambda: 1,024 (0,97 till 1,03)
Värdena inom parentes kommer från sunmaskin.se och deras avgasskola.
Som jag kan se så är det ju mer eller mindre bra?
Men motorlampan lyser i vilket fall, vad kan det bero på? Han som undersökte bilen tippade på katalysator eller läckande ventiler iaf.
Tacksam för svar, har besiktning den 9/6-10
Så här ligger det till. På min Rav4 -00b 2.0 så lyser lampan för felkod. Har kollat upp den och det är lambdasonderna som varnar för att det är fel avgasvärden. Har gjort ett test och här är resultaten:
CO2: 15.12 % (14,5% till 15,5%)
HC: 62 ppm (5 ppm till 30 ppm) (enligt bilprovningen så kan man ha 100?)
O2: 0,63 % (0,1% till 2,0%)
CO: 0,057 % (0,05% till 0,5%)
COcor: 0,06 %
Lambda: 1,024 (0,97 till 1,03)
Värdena inom parentes kommer från sunmaskin.se och deras avgasskola.
Som jag kan se så är det ju mer eller mindre bra?
Men motorlampan lyser i vilket fall, vad kan det bero på? Han som undersökte bilen tippade på katalysator eller läckande ventiler iaf.
Tacksam för svar, har besiktning den 9/6-10
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Felkoden säger inget om avgasvärdet vad jag vet, den talar bara om att det är larm på en viss lambdasond. Inte orsaken. Jag skulle tippa på en kass lambdasond eller möjligen katten, några läckande ventiler tror jag inte på.
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Aha okej, tack för det snabba svaret. Det är faktiskt båda lambdasonderna som varnar. Kom inte ihåg vad det stog på verkstadens laptop men det var båda som skrek till för att det var för höga värden eller nått i den stilen.
Kan det vara så att det är något som gör att värdet blir fel innan lambdasonderna eller har jag sån otur att kanske båda är paj?
Förra ägaren sa att han hade bytt 1 alt. båda lambdasonderna, han mindes ej. Men man kan ju aldrig lite helt på sånt då han gjort det på sin brors verkstad och inte hade kvitto på det...
Men det kan alltså vara fel på en lambdasond även fast värdet var bra?
Kan det vara så att det är något som gör att värdet blir fel innan lambdasonderna eller har jag sån otur att kanske båda är paj?
Förra ägaren sa att han hade bytt 1 alt. båda lambdasonderna, han mindes ej. Men man kan ju aldrig lite helt på sånt då han gjort det på sin brors verkstad och inte hade kvitto på det...
Men det kan alltså vara fel på en lambdasond även fast värdet var bra?
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Kom på en sak till innan lampan tändes så hade jag glömt en lampa på i bilen så den startade inte, så jag fick rulllstarta den. På andra försöket gick det men då jag körde iväg så vart det rätt mycket vit rök efter bilen, kan det vara någon ledtråd månne?
Lampan tändes strax efter det...
Lampan tändes strax efter det...
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Lambdasonder behöver inte gå sönder digitalt, helt plötsligt från hel till trasig, utan dom kan slitas ut efter hand, så att man märker det på att avgasvärdena börjar sticka iväg.
Rent spontant tycker jag dock att det känns som att du bränt sönder din katalysator. Rullstart med modern bil -> massor med oförbrända bensinångor i grenrör och katalysator, sen plötsligt tänder den -> PANG -> katalysatorn söndertrasad/bränd inuti. Man ska inte rullstarta moderna bilar med elektronisk motorstyrning och katalysator osv, det är inte nyttigt. Mycket bättre att starta med startkablar eller en battariladdare med starthjälp då.
Rent spontant tycker jag dock att det känns som att du bränt sönder din katalysator. Rullstart med modern bil -> massor med oförbrända bensinångor i grenrör och katalysator, sen plötsligt tänder den -> PANG -> katalysatorn söndertrasad/bränd inuti. Man ska inte rullstarta moderna bilar med elektronisk motorstyrning och katalysator osv, det är inte nyttigt. Mycket bättre att starta med startkablar eller en battariladdare med starthjälp då.
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Okej, ja det är klart. Bilen har ju rullat strax över 20.00 mil så det borde ju vara slitet.
Nä man ska väl inte det det vart en tillfällig nödlösning i all hast. Men ja, att byta katalysator är väl kanske första steget att gå tillväga.
Får väl se om man hittar nån universalmodell för dom lär väl kosta en saftig peng? Alt. kolla på laga.se
Tack så länge för hjälpen iaf!
Nä man ska väl inte det det vart en tillfällig nödlösning i all hast. Men ja, att byta katalysator är väl kanske första steget att gå tillväga.
Får väl se om man hittar nån universalmodell för dom lär väl kosta en saftig peng? Alt. kolla på laga.se
Tack så länge för hjälpen iaf!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4795
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Alltså har du lysande "check engine" så är motorn troligen i limp-mode, och då sätts alla värden på väldigt säkra nivåer, då brukar bilen gå skitkasst och ha usla avgasvärden..
Utrota felkoden först och fundera över eventuellt dåliga värden efter det.
Utrota felkoden först och fundera över eventuellt dåliga värden efter det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Jag har släckt lampan flera gånger, både på verkstad och via bekant med egen felkodsavläsare-grej lampan har alltid tänts efter några mil, och bilen går bra, som vanligt. Men jag bytte batteri för ett tag sen och då körde jag säkert i nästan 15 mil innan lampan tändes, då trodde jag att det var bra. Men som sagt så har jag släckt lampan för att prova slå i redline i tanken och så. Men den har tänts hela tiden :l
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Jag har aldrig varit nån expert på avgasvärden men ska försöka göra en liten snabbanalys.
Jag tycker det känns som om både din katt och syresensorer har gjort sitt för denna bil, tyvärr. Det mesta tyder på det när man kollar värdena. Det "höga" HC värdet tyder ju på dålig katt, eller på att den går fett. Även CO2 och CO tyder på fet blandning, men kollar man lambda värdet så går den snålt. Alltså gör inte katten det jobb den ska. Hade O2 värdet varit högre hade jag gått mer åt avgasläcke hållet.
CO2: 15.12 % (14,5% till 15,5%)
HC: 62 ppm (5 ppm till 30 ppm) (enligt bilprovningen så kan man ha 100?)
O2: 0,63 % (0,1% till 2,0%)
CO: 0,057 % (0,05% till 0,5%)
COcor: 0,06 %
Lambda: 1,024 (0,97 till 1,03)
Jag tycker det känns som om både din katt och syresensorer har gjort sitt för denna bil, tyvärr. Det mesta tyder på det när man kollar värdena. Det "höga" HC värdet tyder ju på dålig katt, eller på att den går fett. Även CO2 och CO tyder på fet blandning, men kollar man lambda värdet så går den snålt. Alltså gör inte katten det jobb den ska. Hade O2 värdet varit högre hade jag gått mer åt avgasläcke hållet.
CO2: 15.12 % (14,5% till 15,5%)
HC: 62 ppm (5 ppm till 30 ppm) (enligt bilprovningen så kan man ha 100?)
O2: 0,63 % (0,1% till 2,0%)
CO: 0,057 % (0,05% till 0,5%)
COcor: 0,06 %
Lambda: 1,024 (0,97 till 1,03)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod
Ok :/ ingen rolig läsning, men vad ska man göra. Blir till att byta katten som första grej så får vi se vad bilen tycker om det. Förhoppningsvis kanske det räcker utan att behöva byta lambdasonder på ett tag. Det är ju så dyrt sånt här!