Sotningssatts

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SNOWTOY
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 19:21:20
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige

Sotningssatts

Inlägg av SNOWTOY »

Time to do some work... ska byta sotningssatts på en camry 2.2-92 vill få lite info ska man byta kamrem och vattenpump samtidigt??? måste man lossa v-pumpen???

Nån som har en kylare till dito liggande beg inget hinder men jag e lite pedant har för många skrynklor i min...

Tacksam för svar ny på Toyota men gammal i gamet rullat många bilar genom garaget...
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Sotningssatts

Inlägg av Speedo »

Säkert en mkt dum fråga... men vad innefattar en sotningssats?
SNOWTOY
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 19:21:20
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige

Re: Sotningssatts

Inlägg av SNOWTOY »

:) He he tja dum och dum vet jag inte men titta in på reservdels sidor annars innefattar de kompletta packningar mm för att lyfta av toppen på motorn...
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Sotningssatts

Inlägg av Stigge »

Dum fråga kanske men varför byter man en sotningssats?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Sotningssatts

Inlägg av Impreza »

Hej !
sotningsats byter man fall det är nått som har hänt me toppen. Div nån ventil som rasat eller tex toplockspackningen gått.
Då e de smartast o köpa en sotningsats då man får med insugspackning/ar, avgaspackning/ar , ventiltätningar samt toplockspackning/ar. Tänk också på att om du lossar på nått där de sitter packning imellan så e går inte packningen att återanvända utan blir oftast otät. Vissa återanvänder dock packningarna o ev lägger nått medel tex tätningsmassa på men ja hade bytt mot nytt.
Min personliga åsikt är att byta kamrem . När du ändå har det nere. Tänk också på att ny rem e inte lika slapp som den gamla så allt som drivs av kamremen slits snabbare pga att den nya remmen e något något kortare och mer spänst i. Då den gamla töjs ut liite.
Jag brukar byta rubb o stubb.
Dumt o få kamrems haveri för man inte bytt en spännrulle tex.
OCH ja vattenpumslager e lite känsliga mot nya remmar. Detta är ialla fall vad ja upplevt genom o skruva på volvo.
När ja bytte på min 3sgte( mr2 maskin) som ser likvärdig ut av din . Så bytte jag även v-pump.
Och nej du behöver inte lossa v-pumpen för o byta kamrem (om ja förstog dig rätt ?) V-pumpen drivs av kamremen.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Sotningssatts

Inlägg av Stigge »

Då är jag med, man köper en sotningssats när man ska ta av toppen och reparera eventuella
fel,av första inlägget verkade det som man skulle byta sotningsatsen därav min undran.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Sotningssatts

Inlägg av Speedo »

Ja, jag tänkte också det, Stigge.
SNOWTOY
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 19:21:20
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige

Re: Sotningssatts

Inlägg av SNOWTOY »

:) Hej tackar för upplysningarna ska ta itu med bilen... jupp klart det är lika och byta rubbet...

Funderar på att ta lös fronten lite roligare att skruva då...nån som vet om det är mycket jobb...har ju inte bilen framför mig???
Skriv svar