Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
(hittade ingen bra bild på själva bilen...)
----- Sammanfattning ----------------------
Motor:
* Gen2 3SGTE block. Toppdeckat och borrat med stressplatta.
* JE 86.5mm kolvar. "Tuff Skirt" coating.
* Eagle stakar
* ACL-race vev och ramlager
* ARP pinnskruv i ramlageröverfall och vevstakar
* Gen3 3SGTE topp
* ST202 kamaxlar
* Gen3 ståltopplockspackning
* ARP pinnskruv i toppen
* Oljekylare (stor...) med extra elektrisk pump som tar olja direkt från tråget. Oljesystemet ombyggt för kortare oljeväg.
* Generatorn flyttad till baksidan av motorn.
* Allt onödigt miljötrams borttaget.
Turbo och luft:
* Hemmabyggt långt grenrör i svartstål.
* Turbo: Garrett GT3071R 0.82AR anti-surge hus
* 38mm kina-wastegate
* 3-tums hemmabyggt avgassystem och downpipe
* Egenkonstruerat insug med invändiga trattar.
* ST202 60mm spjällhus
* Aluminium insugsrör 63+70mm
* Stor frontmonterad intercooler (ombyggd krockbalk)
* TIAL-dumpventil
Bränsle:
* Dubbla Walbro pumpar i tanken
* AN10 matning och retur
* Aeromotive regulator och filter.
* Toppmatade RC 1000cc spridare.
Drivlina:
* ACT xtreme tryckplatta med 6 puckars sinterlamell
* ST205 växellåda
* Torsen-diff bak
El/motorstyrning:
* Hemmabyggt sprut baserat på Megasquirt extra
* Bosch motorsport 2x2 spole, alternativt MSD 6A.
* Hemmabyggda mätare för EGT, oljetemperatur och oljetryck.
Detta är vad som är planerat till i vår. Bilen gick förra sommaren med en del av dessa modiferingar. Lämnade 417 hp, men det saknades en del på höga varv...
Största nyheten för i år är toppen och insuget. Målet är att få igång bilen i april och mappning i maj.
Läs om tidigare haverier och sådant i min gamla projekttråd:
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=24551
Senast redigerad av behr den sön 07 feb 2010, 22:54:49, redigerad totalt 1 gånger.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Och sen veckans uppdatering:
Bränslesystemet är ihopsatt. Fuelrailen från st202 passade såklart inte på st205 toppen så jag beställade en billig blå fuelrail från ebay. OBX hette den nog, passformen var rätt dålig så det krävdes massor med pill för att få det bra.
BTR och AN-kopplingar. Bara enkel retur på denna railen, men det ska räcka utmärkt enligt mina beräkningar. (Ja, jag ska fixa kabeltrasslet och den trasiga genomföringen nångång...)
Sen har jag monterat downpipet. Istället för att bygga om det sänkte jag kylaren 1cm så kylslangen fick plats. Tryckrör är tillverkade (slarvig polering ), kamremmen monterad, oljestickan avbruten och ihopsvetsad igen, etc etc...
För varje sak som blir klar upptäcker jag 3 andra som måste fixas... Får se om tidsplanen 1 april håller...
Bränslesystemet är ihopsatt. Fuelrailen från st202 passade såklart inte på st205 toppen så jag beställade en billig blå fuelrail från ebay. OBX hette den nog, passformen var rätt dålig så det krävdes massor med pill för att få det bra.
BTR och AN-kopplingar. Bara enkel retur på denna railen, men det ska räcka utmärkt enligt mina beräkningar. (Ja, jag ska fixa kabeltrasslet och den trasiga genomföringen nångång...)
Sen har jag monterat downpipet. Istället för att bygga om det sänkte jag kylaren 1cm så kylslangen fick plats. Tryckrör är tillverkade (slarvig polering ), kamremmen monterad, oljestickan avbruten och ihopsvetsad igen, etc etc...
För varje sak som blir klar upptäcker jag 3 andra som måste fixas... Får se om tidsplanen 1 april håller...
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Skulle du rekomendera den där OBX fule ralien? För dom är ju billiga...Vad gjorde du för att få den att passa?
Eller original kanske räcker till så där 300 awhp?
Eller original kanske räcker till så där 300 awhp?
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
OBX railen levererades med:
* Skeva och för stora kopparbrickor [ersattes med passande gummi-stål brickor]
* För små oringar för spridaradaptrarna [nya oringar i bättre storlek. fortfarande ingen bra konstruktion]
* Grader efter borrning inne i railen [togs bort med gradverktyg]
* Dålig kvalitet på skruvar. Några skruvar var obehandlade (inte ens förzinkade), någon var i 4.8 kvalitet [Ersatte de jag hade hemma med syrafasta]
* Halvdan passform. Fästet i mitten var kortare än de på sidorna. [Fick lägga lite brickor imellan]
Sen fick jag gå loss på den med filen för att den skulle passa tillsammans med de undre st202 insugsrören. Men det är ju mitt fel för att jag använder ett sånt märkligt insug. Med turboinsuget borde det passa bättre.
Det kittet jag köpte var bara för gen3 tydligen, men det finns kanske till gen2 med.
Det är ju ingen höjdare det här kittet, men efter mycket svärande så var jag ändå rätt nöjd när jag fått dit det...
Hade bilen haft en toppmatad rail från början hade jag kört med den. Vet inte hur gen2 railen ser ut. Gen1 railen räcker tveklöst till 300 (eller många till) hjulhästar. Gen3 3sge railen med. Hade dock inte sett dom sidmatade...
* Skeva och för stora kopparbrickor [ersattes med passande gummi-stål brickor]
* För små oringar för spridaradaptrarna [nya oringar i bättre storlek. fortfarande ingen bra konstruktion]
* Grader efter borrning inne i railen [togs bort med gradverktyg]
* Dålig kvalitet på skruvar. Några skruvar var obehandlade (inte ens förzinkade), någon var i 4.8 kvalitet [Ersatte de jag hade hemma med syrafasta]
* Halvdan passform. Fästet i mitten var kortare än de på sidorna. [Fick lägga lite brickor imellan]
Sen fick jag gå loss på den med filen för att den skulle passa tillsammans med de undre st202 insugsrören. Men det är ju mitt fel för att jag använder ett sånt märkligt insug. Med turboinsuget borde det passa bättre.
Det kittet jag köpte var bara för gen3 tydligen, men det finns kanske till gen2 med.
Det är ju ingen höjdare det här kittet, men efter mycket svärande så var jag ändå rätt nöjd när jag fått dit det...
Hade bilen haft en toppmatad rail från början hade jag kört med den. Vet inte hur gen2 railen ser ut. Gen1 railen räcker tveklöst till 300 (eller många till) hjulhästar. Gen3 3sge railen med. Hade dock inte sett dom sidmatade...
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Sicket jäkla grymt bygge Anders. Mycket special på denna.
Hoppas verkligen du får ihop det tills sommaren.
Och att jag får ihop min
Hoppas verkligen du får ihop det tills sommaren.
Och att jag får ihop min
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
- Simon
- Inlägg: 79
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Lidköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Lidköping
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Ser bra ut !
På vilket sätt passade inte fuelralien från 202 på 205 toppen ?
Är det att en av fästpunkterna är förskjutna så railen bara sitter
med 2 bult du syftar på ? Ja kör så, funkar kanon !
På vilket sätt passade inte fuelralien från 202 på 205 toppen ?
Är det att en av fästpunkterna är förskjutna så railen bara sitter
med 2 bult du syftar på ? Ja kör så, funkar kanon !
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Är du befriad ifrån abs?? Eller är alla st165or det?
Vad var det för bult där vid fördelaren? Mätte häromdagen men tyckte inte att gängmåttet passade perfekt. Så vad har du stoppat i för dimtention och stigning?
När du drog om bromsservo vakumet satt det då nån backventil där? Eller tål bromscylinder laddtryck?
Vad var det för bult där vid fördelaren? Mätte häromdagen men tyckte inte att gängmåttet passade perfekt. Så vad har du stoppat i för dimtention och stigning?
När du drog om bromsservo vakumet satt det då nån backventil där? Eller tål bromscylinder laddtryck?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Simon,
Tyckte vinklen på fästena såg anorlunda ut med? Jag gav kanske upp lite lätt
Hur har du gjort för att få i toppmatade spridare?
Haank,
Jag har ABS. Tror alla st165or har det. Allt det skräpet sitter under baksätet.
Vilken av skruvarna vid fördelaren? I överfallet är det M6 standardgänga. Fördelaren är fäst med M10x1,25 har jag för mig.
Till bromsservot använder jag den orginalmonterade backventilen. På st165 sitter den precis vid bromsservot.
Tyckte vinklen på fästena såg anorlunda ut med? Jag gav kanske upp lite lätt
Hur har du gjort för att få i toppmatade spridare?
Haank,
Jag har ABS. Tror alla st165or har det. Allt det skräpet sitter under baksätet.
Vilken av skruvarna vid fördelaren? I överfallet är det M6 standardgänga. Fördelaren är fäst med M10x1,25 har jag för mig.
Till bromsservot använder jag den orginalmonterade backventilen. På st165 sitter den precis vid bromsservot.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Upptäckte att kamremsspännaren var lite dålig. Den fjärdar lite istället för dämpar... Den är säkert jättebillig på totoya...
I övrigt har det gått rätt bra. Det börjar likna något igen.
Anpassad slanganslutningspryl. Riktigt jävligt att svetsa i det gamla gjutna aluminiumet, men till sist blev det tätt (tror jag).
Det är meningen att det ska gå att byta oljefilter utan att plocka bort en massa saker... Förra året var det lite bökigt
Fräst fäste för tändspolen...
Tändspolen provmonterad. Det är en Bosch 2x2 spole (wasted spark). Mindre energi än det MSD 6a jag hade innan, men det borde fungera minst lika bra. Litar inte riktigt på dom där raggargrejorna :p
Slangdragning till turbon...
Dumpventil där oljetrycksgivaren borde sitta. Liten miss...
... men jag pusslade ihop det...
Catchtank för vevhusventilationen tillverkad. AN12 anslutning och lite plåtar på insidan. Den blev inte så stor. Rymmer bara 3.5 dl innan nivån är uppe vid avskiljningsplåtarna. Förhoppningsvis är det inte så mycket olja som rymmer denna vägen.
Råkade polera den lite med
Med filter och en liten söt oljesticka
I övrigt har det gått rätt bra. Det börjar likna något igen.
Anpassad slanganslutningspryl. Riktigt jävligt att svetsa i det gamla gjutna aluminiumet, men till sist blev det tätt (tror jag).
Det är meningen att det ska gå att byta oljefilter utan att plocka bort en massa saker... Förra året var det lite bökigt
Fräst fäste för tändspolen...
Tändspolen provmonterad. Det är en Bosch 2x2 spole (wasted spark). Mindre energi än det MSD 6a jag hade innan, men det borde fungera minst lika bra. Litar inte riktigt på dom där raggargrejorna :p
Slangdragning till turbon...
Dumpventil där oljetrycksgivaren borde sitta. Liten miss...
... men jag pusslade ihop det...
Catchtank för vevhusventilationen tillverkad. AN12 anslutning och lite plåtar på insidan. Den blev inte så stor. Rymmer bara 3.5 dl innan nivån är uppe vid avskiljningsplåtarna. Förhoppningsvis är det inte så mycket olja som rymmer denna vägen.
Råkade polera den lite med
Med filter och en liten söt oljesticka
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Simon
- Inlägg: 79
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Lidköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Lidköping
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Ja kör med 202 rail, sitter med 2 av 3 bult men det räcker.
Gängade om den för att flytta btr och få i hydraulkopplingar, annars var det inga problem.
Snygg catchtank, har du några spec på 202 kammarna ?
Gängade om den för att flytta btr och få i hydraulkopplingar, annars var det inga problem.
Snygg catchtank, har du några spec på 202 kammarna ?