Sommardäck till Previa (205/65R15). Vad rekommenderas?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Erik_w
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 12:31:37
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 98

Sommardäck till Previa (205/65R15). Vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_w »

Jag behöver snarast köpa sommardäck till min Previa av 97 års modell (underkänd på besiktning).

1. Är det ngn som själv har Previa och kan rekommendera ett bra däckval som helst svarar mot mina önskade parametrar:
Bra stabilitet vid undanmanöver.
Lågt rullmotstånd
Bra vid vattenplaning.

2. Är det ngn som inte själv har Previa men som har erfarenhet av däck till minivans/SUV/transportbilar och kan rekommendera ett bra däckval (se önskade parametrar ovan).

3. Allmän fråga: De däck som automotorsport, teknikens värld, vi bilägare mfl testar är väl knappast testade för lite tyngre bilar som Previan? Kan ett däck som får bäst i test ha helt andra egenskaper när man sätter det på en minibuss?
Erik_w
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 12:31:37
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 98

Re: Sommardäck till Previa (205/65R15). Vad rekommenderas?

Inlägg av Erik_w »

Svarar på mina egna frågor nu när däcken är inköpta och jag har försökt att undersöka kring däck till minivans/transportbilar/familjebussar/SUV:
Det finns speciellt framtagna däck för lite tyngre bilar, dessa klarar av bilens specificerade lastindex och är förstärkta på sidorna. Dessutom är dem framtagna med tanke på det ökade slitaget som dem utsätts för (tyngre bil och flera mil då det oftast är transportföretag som behöver dessa däck). I mitt fall blev det tillslut Continental Vanco2, men det finns nog hos dem flesta däcktillverkare.

Om jag förstod det hela rätt så gör man ett misstag om man köper däck avsedda för vanliga personbilar men med dem speciella dimensioner som minibussar/vans/suv etc har. Dessa är inte framtagna med tanke på dessa bilars högre tyngdpunkt och större tyngd och då får man inte heller de köregenskaper som bilingenjörerna byggde in i dessa bilar.
(dessutom slits däcken snabbare).

Det finns test av sådana däck men jag hittade endast engelska/amerikanska tester så det är svårt att översätta dessa till Nordiska förhållanden.

Slutligen märker jag själv skillnad i köregenskaperna med mina nya däck. Förut så var bilen lite svampig i kurvorna (ungefär som om man hade vinterdäck med mjukare gummi men körde på sommaren). Nu känns bilen mycket mera stabil.
Med de gamla däcken började det kännas vingligt vid ca 115 km/h. Nu känns det stabilt även vid 120 km/h.
Skriv svar