Kladd i kylarvätskan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Kladd i kylarvätskan

Inlägg av jotte »

Hej!

Har en Corolla 1,6 XL -88. Jag har fått problem med att det blir kladd i kylarvätskan samt nu på sistone så blir motorn varm och kokar efter ett tag. För 1 år sedan fick jag en ispropp och en kylarslang sprack samt topplockspackningen . Har bytt den och kollade toppen men såg inga sprickor och den var plan (vad vi kunde se vid kontroll och mätning). På sistone har den även börjat gå lite illa direkt vid start. Den går inte på alla 4 cyl. Efter dett tag går den bra igen. När man kört motorn varm och stänger av bilen så blir den grymt svårstartad. Det ser inte ut som om det är olja i kylarvätskan men dte kan väl komma avgaser in också om topplocket inte blir tätt antar jag?!?!

Funderar på om toppen kanske iaf blev skev då när jag fick proppen. Konstigt bara att problemen kommer nu isf.

Nån som har något annat förslag. Jag har spolat rent hela kylsystemet 3 ggr för att bli kvitt "kladdet" men det är tillbaka efter några dagar igen.
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Kladd i kylarvätskan

Inlägg av Simon »

Låter som topplockspackning, gör ett komptest..
Skriv svar