Växling Auris hybrid samt allmänna råd

Toyota Mirai, Prius, Rav4, C-HR, Yaris, Auris...
Hybridkatten
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 05 aug 2021, 09:06:46
Bilmodell: Auris touring hybrid
Årsmodell: 2017
PostOrt: Malmköping

Växling Auris hybrid samt allmänna råd

Inlägg av Hybridkatten »

Hej
Ny på detta forum som verkar toppen att vara med i inför mitt pågående bilköp.

Har spontant insett att det är en auris sports touring hybrid jag vill ha (kör nu en äldre bensinslukande av annat märke) och har läst på en massa, bland annat på detta forum. Har också provkört 2 exemplar och gillar den.

Har hittat exemplaret jag tror jag tänker slå till på, en 2017 som gått 5700mil för knappt 170’ med Toyotahandlarens långa garanti.

En undran jag inte lyckats söka fram svar på är:

Jag har sett tips på att använda växelläget B vid inbromsningar men undrar då vad som händer OM jag skulle få ett hjärnsläpp och lägga i R mitt under körning?! Växelspaken verkar ju rätt lätt att flippa åt alla håll. Kan det vara så att just R bara går att lägga i vid stillastående?

Tacksam även för alla andra typer av tips och råd gällande denna modell. Jag har aldrig haft Toyota eller hybrid. Eller så här ny bil alls överhuvudtaget, så det är ju en rejäl slant jag inte är van vid att lägga på bilar.

Tidigare kört mest äldre bensinare, både manuella och automater.

Tack på förhand!
Robbitalk
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 14 mar 2022, 22:01:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Alingsås

Re: Växling Auris hybrid samt allmänna råd

Inlägg av Robbitalk »

Ligger inte B nedanför D? Det gör det på frugans Yaris i alla fall. Används B för att ladda upp batteriet? Jag trodde bara att det var en simulerad motorbromsning?
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Växling Auris hybrid samt allmänna råd

Inlägg av riqe »

B används för ge kraftigare motorbromsning sam kraftigare regenerering.
Tanken är att det skall användas vid långa nerförslut och långa backar.
Det ger mer batteri tillbaka till bilen men bromsar också upp den fart batteriet nyss get bilen snabbare så man får oftast bättre bränsleekonomi om man håller sig till D.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Växling Auris hybrid samt allmänna råd

Inlägg av Dale »

D = Daglig körning
B = Bankörning. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Växling Auris hybrid samt allmänna råd

Inlägg av riclin »

Använder det läget ytterst sällan. Är när det är väldigt branta nedförsbackar, med 30-50 i fartbegränsning. Nu är det tyvärr inte laddnings indikator, på alla hybrider. Senaste Prius har det. Och då är det lätt att ligga på maxladdning i nedförsbackar, med D i!
sGE4pucr4S
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 16:44:02
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Knivsta

Re: Växling Auris hybrid samt allmänna råd

Inlägg av sGE4pucr4S »

Vilken kul fråga! Vem har inte undrat över vad som händer om man lägger i backen (R) när man kör framåt? När jag gick i skolan på sjuttiotalet fick jag skjuts i en Pontiac Safari, inga dubbdäck men glashala gator. Där var det backen som gällde i korsningarna för att hejda åbäket särskilt i nedförsbackarna. Numera verkar det inte gå, varken om man har manuell eller automatisk, eller hybrid drift. Här finns en modig förare som testat: https://www.youtube.com/watch?v=fj-lYwh9twA
Skriv svar