Köpråd Avensis 2014-2018

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
rille900
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 13 jul 2021, 23:15:11
Årsmodell: 0
PostOrt: Eskilstuna

Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av rille900 »

Tänkte att jag kunde få lite synpunkter för kommande bilbyte :thumbup:

Har i nuläget en Avensis T25 2.0 bensin.

Självklart är en nyare Avensis kombi av intresse nu när det börjar bli dags att byta.

Det är bensinmotor och cvt låda som är av intresse.

Mitt problem är att jag gärna vill få tag i en bil med 2.0 motor, men utbudet är tämligen skralt...

Nästan alla bilar är ju 1.8

Så frågan är om man kan nöja sig med en sån? (Förstår att skillnaden troligen är ytterst marginell)

Bilen ska kunna klara en fjällresa med full last inkl box.
Därför jag känner mig tveksam inför en 1.8l

Vilka är era tankar och erfarenheter?

.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av riclin »

2015 kom den senaste modellen. Har från active plus (+) bla ledstrålkastare. Den på begagnatmarknaden sällsynta executive modellen har ledstrålkastare med adaptiv ljusbild (afs). GPS, panorama, helskinn, p sensorer fram och bak mm som standard. Vi hade 2.0 cvt i våran 2013, tyckte den fungerade bra. Skulle nog satsa på 2.0an. Bara 5 hk som skiljer, men även mer vridmoment.
trasker
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:52:57
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av trasker »

Ursäkta att jag kapar din tråd rille, men jag letar också :) I stället för att göra en ny nästan likadan tråd fyller jag på denna, hoppas det är OK!

Idag kör vi en V70 D4 AWD men vi har flyttat in till stan och kör så lite att dieselskatten blir många kronor per mil. Dessutom är det alltid nått som ska bytas på Volvon.

Kommer sakna fyrhjulsdriften men inte verkstadsnotorna.

För visst håller Avensis -14 till -18 hög Toyotakvalitet?

Några årsmodeller/motorer/utrustningspaket man ska välja bort eller leta efter? Något speciellt man ska kolla upp?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av riclin »

trasker skrev: ons 20 okt 2021, 20:09:26 Ursäkta att jag kapar din tråd rille, men jag letar också :) I stället för att göra en ny nästan likadan tråd fyller jag på denna, hoppas det är OK!

Idag kör vi en V70 D4 AWD men vi har flyttat in till stan och kör så lite att dieselskatten blir många kronor per mil. Dessutom är det alltid nått som ska bytas på Volvon.

Kommer sakna fyrhjulsdriften men inte verkstadsnotorna.

För visst håller Avensis -14 till -18 hög Toyotakvalitet?

Några årsmodeller/motorer/utrustningspaket man ska välja bort eller leta efter? Något speciellt man ska kolla upp?
Från 2014, eller 2012 när T-27 ansiktslyftes, är det inga typfel. Vill du ha diesel, så försvann både automat och adaptiv farthållare till den nya/ansiktslyfta modellen 2015. Men diesel med automatlåda (150hk) 2012-2014 har adaptiv farthållare (och en tidig autobroms för andra bilar), på alla modeller med en centerhögtalare i mitten på instrumentbrädan. Alla övriga modeller, både bensin och diesel saknar adaptiv farhållare. Från 2015 nya modellen/ansiktslyft 2. Så finns inte adaptiv farthållare överhuvudtaget, till någon modell.

Nu när du vet detta, och om du inte bryr dig om det. Så är det väldigt felfria bilar. Även med många mil på mätaren! Försök hitta så hög utrustningsnivå som möjligt, kostar knappt något extra som begagnat. Toyota har sällan problem med elektroniken. Hittar du en "äkta" Executive från nya modellen 2015 och framåt. Så får du adaptivt LED halvljus, och större stereo. Som enbart fanns till den. Panorama tak, p-sensorer fram och bak, helskinn mm ingår också i Executive paketet, men fanns även som tillval till Active plus/Intense. Enklaste sättet att se om det är en Executive, är svart helskinn utan inlägg med alcantara. Är det alcantara inlägg på sittdynan i framsätena, har den mindre stereo. Och statiska LED strålkastare, utan adaptiv ljusbild.

Blev även en enklare autobroms från 2015 (alla utrustningsnivåer) med endast kamera, och laser. Som fungerar upp till 80km/t, mot andra bilar (ej fotgängare)

Utrustning olika nivåer/motor/prestanda/last mm mm

produktblad 2012: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1111-2.pdf
produktblad 2014: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1402-1.pdf
Nya modellen 2015: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 05-3_0.pdf
Nya modellen 2017: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1611-1.pdf

Jag har ägt 5st Avensisar. Blir en anekdot nu, så det måste du ha i huvudet. Men jag fick aldrig nedslag på en enda besiktning. Den jag körde längst med var förvisso en 2001a som hade gått 6000 mil vid köp. Den körde jag till 33.000 mil utan nedslag på en enda besiktning! Bytte bromsskivor en gång, och belägg 2, eller 3 gånger. Behövde även renovera bromsoken bak, vid ca 25.000 mil (hos Toyota) En syresensor första året, på garantin! Dock så fortsatte jag att serva enligt program, hos Toyota ända till 33.000 mil! Inom ditt åldersspann har jag haft en 2,0 bensin, med CVT automat från 2014 (utr nivå Premium). Men den bytte vi in 2017 vid drygt 10.000 felfria mil, efter 3 års ägande.
Senast redigerad av riclin den tor 21 okt 2021, 21:49:00, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av Glenn »

Tog man BORT adaptiv farthållare 2015 ?

Märkligt, när jag kört jobbets beredskapsbil som har "alla" moderna finesser som adaptiv farthållare, autobroms, autoavbländning, kurvljus, filhållning osv i nån vecka (i.e jag har haft beredskap) och går tillbaka till min egen bil är det exakt EN sak av allt det där moderna jag saknar, adaptiv farthållare, ALLT annat känns mest som krafs.. inget fel att det finns men det är inget jag saknar.

(Sen saknar jag iofs typ 160hk till i motorn när jag kör jobbilen..)


..Just ja, jag saknar en sak till, Android Auto.. men det går ju faktiskt att fixa om man verkligen vill..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av riclin »

Glenn skrev: tor 21 okt 2021, 20:51:58 Tog man BORT adaptiv farthållare 2015 ?

Märkligt, när jag kört jobbets beredskapsbil som har "alla" moderna finesser som adaptiv farthållare, autobroms, autoavbländning, kurvljus, filhållning osv i nån vecka (i.e jag har haft beredskap) och går tillbaka till min egen bil är det exakt EN sak av allt det där moderna jag saknar, adaptiv farthållare, ALLT annat känns mest som krafs.. inget fel att det finns men det är inget jag saknar.

(Sen saknar jag iofs typ 160hk till i motorn när jag kör jobbilen..)


..Just ja, jag saknar en sak till, Android Auto.. men det går ju faktiskt att fixa om man verkligen vill..
Japp, från nya/ansiktslyfta modellen 2015 försvann den helt. Fanns ju förvisso bara adaptiv farthållare på Dieselautomaterna med högre utr nivå tidigare ändå. Diesel med automatlåda försvann också 2015

Android auto är dock standard på nya Toyota i dag. Men dom var sena på den bollen

Håller med!!! Adaptiv farthållare är Guds gåva till den bilburna mänskligheten. Möjligen tillsammans med dödavinkelvarnare, och Rear cross traffic alert. Som jag också har börjat uppskatta enormt mycket!

Däremot lågfarts autobromsen i P-sensorerna framåt, och bakåt. Kan säkert rädda något enstaka barn på populationsnivå. Men ger whiplashskador varje gång det hänger ned en buske, över räcket där man ska parkera. Har dock den påslagen ändå, och smyger fram sista decimetrarna numer :D
trasker
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:52:57
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av trasker »

riclin skrev: tor 21 okt 2021, 20:33:21
trasker skrev: ons 20 okt 2021, 20:09:26 Ursäkta att jag kapar din tråd rille, men jag letar också :) I stället för att göra en ny nästan likadan tråd fyller jag på denna, hoppas det är OK!

Idag kör vi en V70 D4 AWD men vi har flyttat in till stan och kör så lite att dieselskatten blir många kronor per mil. Dessutom är det alltid nått som ska bytas på Volvon.

Kommer sakna fyrhjulsdriften men inte verkstadsnotorna.

För visst håller Avensis -14 till -18 hög Toyotakvalitet?

Några årsmodeller/motorer/utrustningspaket man ska välja bort eller leta efter? Något speciellt man ska kolla upp?
Från 2014, eller 2012 när T-27 ansiktslyftes, är det inga typfel. Vill du ha diesel, så försvann både automat och adaptiv farthållare till den nya/ansiktslyfta modellen 2015. Men diesel med automatlåda (150hk) 2012-2014 har adaptiv farthållare (och en tidig autobroms för andra bilar), på alla modeller med en centerhögtalare i mitten på instrumentbrädan. Alla övriga modeller, både bensin och diesel saknar adaptiv farhållare. Från 2015 nya modellen/ansiktslyft 2. Så finns inte adaptiv farthållare överhuvudtaget, till någon modell.

Nu när du vet detta, och om du inte bryr dig om det. Så är det väldigt felfria bilar. Även med många mil på mätaren! Försök hitta så hög utrustningsnivå som möjligt, kostar knappt något extra som begagnat. Toyota har sällan problem med elektroniken. Hittar du en "äkta" Executive från nya modellen 2015 och framåt. Så får du adaptivt LED halvljus, och större stereo. Som enbart fanns till den. Panorama tak, p-sensorer fram och bak, helskinn mm ingår också i Executive paketet, men fanns även som tillval till Active plus/Intense. Enklaste sättet att se om det är en Executive, är svart helskinn utan inlägg med alcantara. Är det alcantara inlägg på sittdynan i framsätena, har den mindre stereo. Och statiska LED strålkastare, utan adaptiv ljusbild.

Blev även en enklare autobroms från 2015 (alla utrustningsnivåer) med endast kamera, och laser. Som fungerar upp till 80km/t, mot andra bilar (ej fotgängare)

Utrustning olika nivåer/motor/prestanda/last mm mm

produktblad 2012: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1111-2.pdf
produktblad 2014: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1402-1.pdf
Nya modellen 2015: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 05-3_0.pdf
Nya modellen 2017: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1611-1.pdf

Jag har ägt 5st Avensisar. Blir en anekdot nu, så det måste du ha i huvudet. Men jag fick aldrig nedslag på en enda besiktning. Den jag körde längst med var förvisso en 2001a som hade gått 6000 mil vid köp. Den körde jag till 33.000 mil utan nedslag på en enda besiktning! Bytte bromsskivor en gång, och belägg 2, eller 3 gånger. Behövde även renovera bromsoken bak, vid ca 25.000 mil (hos Toyota) En syresensor första året, på garantin! Dock så fortsatte jag att serva enligt program, hos Toyota ända till 33.000 mil! Inom ditt åldersspann har jag haft en 2,0 bensin, med CVT automat från 2014 (utr nivå Premium). Men den bytte vi in 2017 vid drygt 10.000 felfria mil, efter 3 års ägande.
Stort tack för ett uttömmande svar riclin! Ska begrunda detta!

Vi letar en bensin, provkörde en manuell -16 idag och den gick så tyst jag hade hoppats. Upplevde lite mer ljud i den än i vår V70 -14 men det var marginellt. Eller i alla fall ljud i andra frekvensområden.

Jag skulle vilja prova en automat också men det verkar inte finnas någon i krokarna just nu. Mina föräldrar har en Subaru med CVT och det är en surrig upplevelse. Hur är Avensisen?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av riclin »

trasker skrev: lör 23 okt 2021, 16:08:38
riclin skrev: tor 21 okt 2021, 20:33:21
trasker skrev: ons 20 okt 2021, 20:09:26 Ursäkta att jag kapar din tråd rille, men jag letar också :) I stället för att göra en ny nästan likadan tråd fyller jag på denna, hoppas det är OK!

Idag kör vi en V70 D4 AWD men vi har flyttat in till stan och kör så lite att dieselskatten blir många kronor per mil. Dessutom är det alltid nått som ska bytas på Volvon.

Kommer sakna fyrhjulsdriften men inte verkstadsnotorna.

För visst håller Avensis -14 till -18 hög Toyotakvalitet?

Några årsmodeller/motorer/utrustningspaket man ska välja bort eller leta efter? Något speciellt man ska kolla upp?
Från 2014, eller 2012 när T-27 ansiktslyftes, är det inga typfel. Vill du ha diesel, så försvann både automat och adaptiv farthållare till den nya/ansiktslyfta modellen 2015. Men diesel med automatlåda (150hk) 2012-2014 har adaptiv farthållare (och en tidig autobroms för andra bilar), på alla modeller med en centerhögtalare i mitten på instrumentbrädan. Alla övriga modeller, både bensin och diesel saknar adaptiv farhållare. Från 2015 nya modellen/ansiktslyft 2. Så finns inte adaptiv farthållare överhuvudtaget, till någon modell.

Nu när du vet detta, och om du inte bryr dig om det. Så är det väldigt felfria bilar. Även med många mil på mätaren! Försök hitta så hög utrustningsnivå som möjligt, kostar knappt något extra som begagnat. Toyota har sällan problem med elektroniken. Hittar du en "äkta" Executive från nya modellen 2015 och framåt. Så får du adaptivt LED halvljus, och större stereo. Som enbart fanns till den. Panorama tak, p-sensorer fram och bak, helskinn mm ingår också i Executive paketet, men fanns även som tillval till Active plus/Intense. Enklaste sättet att se om det är en Executive, är svart helskinn utan inlägg med alcantara. Är det alcantara inlägg på sittdynan i framsätena, har den mindre stereo. Och statiska LED strålkastare, utan adaptiv ljusbild.

Blev även en enklare autobroms från 2015 (alla utrustningsnivåer) med endast kamera, och laser. Som fungerar upp till 80km/t, mot andra bilar (ej fotgängare)

Utrustning olika nivåer/motor/prestanda/last mm mm

produktblad 2012: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1111-2.pdf
produktblad 2014: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1402-1.pdf
Nya modellen 2015: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 05-3_0.pdf
Nya modellen 2017: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1611-1.pdf

Jag har ägt 5st Avensisar. Blir en anekdot nu, så det måste du ha i huvudet. Men jag fick aldrig nedslag på en enda besiktning. Den jag körde längst med var förvisso en 2001a som hade gått 6000 mil vid köp. Den körde jag till 33.000 mil utan nedslag på en enda besiktning! Bytte bromsskivor en gång, och belägg 2, eller 3 gånger. Behövde även renovera bromsoken bak, vid ca 25.000 mil (hos Toyota) En syresensor första året, på garantin! Dock så fortsatte jag att serva enligt program, hos Toyota ända till 33.000 mil! Inom ditt åldersspann har jag haft en 2,0 bensin, med CVT automat från 2014 (utr nivå Premium). Men den bytte vi in 2017 vid drygt 10.000 felfria mil, efter 3 års ägande.
Mina föräldrar har en Subaru med CVT och det är en surrig upplevelse. Hur är Avensisen?
Det är en så subjektiv upplevelse, så svårt att svara på. Jag gick från en Avensis -08 2,4 liters, med en 5 stegad vanlig/gammaldags momentomvandlar Automat. Till en 2,0 bensin, med CVT låda. Det är en annorlunda upplevelse, absolut! Går upp på ett jämt högt varv, vid ordentligt gaspådrag.

Däremot så varvar den lägre vid jämn fart på plan väg, och drar mycket mindre soppa, än en vanlig automatlåda. Fördelen är att CVT lådan alltid anpassar motorvarvet, efter det vridmoment du behöver för stunden! Jag vande mig snabbt, och lärde mig att uppskatta den. Men du behöver nog pröva själv. Och över lite mer tid, än en repa på två mil?

Är man en så kallad aktiv förare. Då är CVT låda inget för dig. planerar du omkörningarna, och kommer med fart inför raksträckorna. Så lär du knappt märka någon skillnad. Vilket du knappt gör vid vanlig, normal körning heller. Men det är min subjektiva uppfattning. Och nu är jag så van med CVT låda. Även om det är en e-CVT i vår nuvarande.
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av danne1981 »

Har kört 3 Avensis.. en 2007 2,0 manuell, sedan en 2011 1,8 CVT och därefter en 2014 1,8 CVT.
Funkar absolut med 1,8 med 2 vuxna, 2 barn och packning. Sportknappen finns alltid att ta till.

Fanns egentligen inget negativt med de bilarna. Gick fint och stabilt även på dåliga vintervägar. Haft en Rav4 en stund efter det, men nu blir det faktiskt en Corolla TS med teknikpaket. Känns som en fin efterträdare till Avensis. Innerutrymmena är bra, även om Avensis hade lite större bagage. Just Avensis gjorde oss alltid förvånade över hur mycket som gick att få in. Körde gigantiska IKEA-paket (med nedfällda säten).
_SVANTE_
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 28 mar 2021, 14:56:36
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2017
PostOrt: Staffanstorp

Re: Köpråd Avensis 2014-2018

Inlägg av _SVANTE_ »

Har provkört både 1.8 och 2.0 liters bensin CVT, och kan inte säga att det var någon uppenbar prestandaskillnad.
Så gå på 1.8 an isåfall, är lite billigare i skatt och förbrukning.
Avensisen är ju ingen prestandabil precis, den ska bara lunka fram från A till B, så 1.8 passar bilen bättre.

Edit: vadfan.... detta är ju en asgammal tråd :wtf: :silent:
Skriv svar