Köpa Toyota avensis 1.8 - vettig?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Tittioo
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 07 apr 2021, 07:25:39
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Köpa avensis 1.8 2004

Inlägg av Tittioo »

Ska snart iväg och köpa min första Toyota förutsatt att inte massa dolda fel dyker upp väl på plats för köpet/vid provkörning.

Är student och vill i största möjliga mån upptäcka fällor men vet inte riktigt vilka dessa är för denna bil - tips?

Tror jag förövrigt hittat en fin bil, 1.8 kombi, samma ägare sedan 2005, 17.000mil, kamkedja, ingen synlig rost. Fick den för 22 efter lite prutande då skatt ska betalas denna månad och nya vinterdäck behövs till vintern.
Sedan kommer det inte heller någon spolarvätska från framrutan, hört att det är vanligt problem med spolarpump - på mekonomen gav de 1350kr som prisförslag - kanske t.o.m. är en gör det själv grej. Läste att man troligen bara kan byta slang mellan pumpen till bak och framruta också - kanske ännu lättare?
Tittioo
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 07 apr 2021, 07:25:39
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Köpa Toyota avensis 1.8 - vettig?

Inlägg av Tittioo »

Ska kolla på en Toyota avensis 1.8 imorgon
Från 2004, gått 17.000, 1 ägare sedan ny
Ingen utvändig rost och ägaren uppger att han inte vet om någon rost, han verkar ha köpt ny bil därav försäljning
Bilen har alltid gått igenom besiktning , de senaste 4 åren helt utan anmärkningar/kommenterarer.
Det negativa är att spolarpumpen är trasig (ca 1400kr att laga) samt så finns ej ifylld servicebok.
Säljaren uppger att han bytt olja och filter själv 1 gång per år, a/c lagade för 2 år sedan, även bytt bromsklossar och drivaxel för 3 år sedan.

Jag vill säga att den verkar vettig, får den för 22.000
Vad tror/tycker ni? Hur mycket borde servicebok påverka mig i detta fall?
tacksam för svar
Senast redigerad av Neblade den ons 07 apr 2021, 20:56:07, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Nästan dubbelpost, slog ihop dem till samma tråd för att förenkla.//Mattias
_SVANTE_
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 28 mar 2021, 14:56:36
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2017
PostOrt: Staffanstorp

Re: Köpa Toyota avensis 1.8 - vettig?

Inlägg av _SVANTE_ »

Sent svar, men att serviceboken inte är ifylld ser jag som OK, så länge man kan uppvisa kvitton och gärna även bilder på att service/oljebyte är gjord.
Om säljaren inte erbjuder mer än ord, så är dem inte mycket värda sålänge säljaren inte är en kompis eller familjemedlem.
Skriv svar