Köpråd Avensis 2012 2,0D

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
KajsaEngstoem
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 jun 2020, 17:13:56
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 98
PostOrt: Sigtuna

Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av KajsaEngstoem »

Hej
Har efter att ha ägt en Corolla 98 länge som går som en klocka efter 20 000 mil nu tittat på en Avensis 2012 Diesel och behöver allmänna råd - vad ska vi kika extra på i just denna modell?

Den är från 2012, har gått 12 500 mil, kamkedja, fullservad och 6 ägare innan.

Kan man lita på Avensisen?
Söker i första hand en trygg, stabil familjebil - inget fräsigare än så :)

Tack!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av Micke2 »

Toyota har faktiskt någon ganska dålig dieselmotor vid den tiden, så du gör rätt i att gräva om det.
Vilken det är, vet jag inte utantill.

Även CVT automaterna har mycket utveckling kvar innan dom är riktigt bra.
Toyotas CVT är inte lika usel som Nissans/Reanult's men lite läskig vore den att äga.

Momentomvandlar-automat, eller manuell är driftsäkrare än vad CVT eller robotmanuella är.

Hybridernas "CVT-ish" däremot, är en annan sak som inte är direkt känt för att krångla vad jag vet

Generellt är Toyota mycket pålitlig, men även solen har fläckar.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av cheetah1 »

Är det inte den "lilla" dieseln på typ 150 hästar som är lite sämre tillförlitlig, och den större på typ 177 hästar som ska vara lite bättre? Ska inte svära på det, men jag har nåt minne av det.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

Nu skriver hon 2,0 d. Så då är det en manuell. 2,2 litern fanns som manuell med 177 hk. Men även som automat, med momentovandlarlåda på 150hk, och reducerat vridmoment. Toyota har aldrig haft cvt lådor, till dieslarna.

2,0 dieseln, var Toyotas miljödiesel på 119g/km, när 120 grams gränsen för koldioxidutsläpp för "miljöbilar" kom. Förutsatt att bilen är den ansiktslyfta. Som kom vid årsskiftet 2011-12. Är det den icke ansiktslyfta (Kanske reggad efter årsskiftet) så ligger utsläppen på 142g/km och förbrukningen 0,54 l/m. Den nyare faceliftade ligger på 0,45 l/m. Båda förbrukningssiffrorna är dock gamla NEDC, och inte nya bättre överensstämmande WLTP. Så plussa på nån deciliter/mil.

Har motorn 126 hk, är det den äldre
Har motorn 124 hk är det den nya
Lätt att kolla. Gå till https://www.car.info/ och slå in reg nr. Då får du dessutom nästan all annan information om bilen, du behöver. Enstaka fel finns dock.

Jag har inte hört något ont om den motorn.
Men som på alla lite modernare dieslar, kan partikelfiltret ta skada. Om bilen enbart körs korta sträckor. Och det är väldigt dyrt att byta.

Halvtaskigt halvljus på bilar med halogen. Helt ok halvljus på bilar med xenon, dom svänger även med ratten.

Själva bilen i övrigt, tror jag inte att du behöver oroa dig för. Men som alltid gäller det ju, att den är välskött, och att servicehistoriken är ok. Toyota har digital servicebok. Så ring valfri Toyotahandlare. Och be om servicehistorik på bilen. Du skriver ju fullservad, men kolla dokumentation.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

Micke2 skrev: tor 25 jun 2020, 14:34:29
Även CVT automaterna har mycket utveckling kvar innan dom är riktigt bra.
Toyotas CVT är inte lika usel som Nissans/Reanult's men lite läskig vore den att äga.

Momentomvandlar-automat, eller manuell är driftsäkrare än vad CVT eller robotmanuella är.

Hybridernas "CVT-ish" däremot, är en annan sak som inte är direkt känt för att krångla vad jag vet

Generellt är Toyota mycket pålitlig, men även solen har fläckar.
e-CVT i hybriderna, är som du skriver. En helt annan problemfri låda, än CVT i bensinarna. Men vad är det för fel på den vanliga CVT lådan? Färre saker som kan gå sönder, än i en vanlig momentomvandlarlåda! Jag har dock bara ägt en själv, och det säger ju inget. Men jag har aldrig hört, eller läst. Att det skulle vara problem med dom heller! Enstaka fel kan alltid uppstå, på precis allting. Men min upplevelse är, att dom är lika skottsäkra. Som det mesta annat från Toyota.

Sen går det att rabbla upp saker Toyota har gjort riktigt dåligt också. Där det inte handlar om enstaka fel!!

Som 2,0 bensinmotorn 01-05, där topplocket var för grunt gängat. Med motorbyte som följd.

Oljeförbrukning på 1,8 bensinaren 98-ja till åtminstone 2002 nån gång.

Framdörrar på Avensis -09-10 som "Överöppnade sig" och veckade plåten, och lacken.

Xenon strålkastarna från 2003-2008, där hela strålkastarna behövde bytas. För att komma igenom besiktning. Men där tog Toyota alla, Toyotaservade bilar. Upp till 15,000 mil på goodwill. Vår Avensis -08 hade gått 13.000 mil. Dom bytte båda xenonstrålkastarna på goodwill. Hade kostat 14.000 kr annars. Fick dock betala för två nya D4S xenonglödlampor själv. Och den bilen, hade vi köpt med 11.500 mil på mätaren. Hos en Honda återförsäljare. Dock fullservad på Toyota, och vi hade gjort 12.000 mila servicen på Toyota.

Finns garanterat mer.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av cheetah1 »

riclin skrev: fre 26 jun 2020, 22:25:47 Xenon strålkastarna från 2003-2008, där hela strålkastarna behövde bytas. För att komma igenom besiktning. Men där tog Toyota alla, Toyotaservade bilar. Upp till 15,000 mil på goodwill. Vår Avensis -08 hade gått 13.000 mil. Dom bytte båda xenonstrålkastarna på goodwill. Hade kostat 14.000 kr annars. Fick dock betala för två nya D4S xenonglödlampor själv. Och den bilen, hade vi köpt med 11.500 mil på mätaren. Hos en Honda återförsäljare. Dock fullservad på Toyota, och vi hade gjort 12.000 mila servicen på Toyota.

Finns garanterat mer.
Kuriosa om det där. Våran 04 fick dom byta vid inbytet/försäljningen, men när lamporna började bli dåliga för nåt år sen och jag bytte ut dom konstaterade jag att dom var datummärkta 04.. Dom har alltså satt tillbaka dom gamla lamporna i dom nya strålkastarna... På en auktoriserad Toyotaverkstad/-handlare...
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev: fre 26 jun 2020, 23:12:05
riclin skrev: fre 26 jun 2020, 22:25:47 Xenon strålkastarna från 2003-2008, där hela strålkastarna behövde bytas. För att komma igenom besiktning. Men där tog Toyota alla, Toyotaservade bilar. Upp till 15,000 mil på goodwill. Vår Avensis -08 hade gått 13.000 mil. Dom bytte båda xenonstrålkastarna på goodwill. Hade kostat 14.000 kr annars. Fick dock betala för två nya D4S xenonglödlampor själv. Och den bilen, hade vi köpt med 11.500 mil på mätaren. Hos en Honda återförsäljare. Dock fullservad på Toyota, och vi hade gjort 12.000 mila servicen på Toyota.

Finns garanterat mer.
Kuriosa om det där. Våran 04 fick dom byta vid inbytet/försäljningen, men när lamporna började bli dåliga för nåt år sen och jag bytte ut dom konstaterade jag att dom var datummärkta 04.. Dom har alltså satt tillbaka dom gamla lamporna i dom nya strålkastarna... På en auktoriserad Toyotaverkstad/-handlare...
Var det utryckligen sagt att lamporna skulle bytas? För mig frågade dom nämligen, när dom bytte strålkastre på goodwill. Dom sa: Vi rekomenderar att, ni byter xenonlampor. När ni får nya strålkastare. Så det var inget krav, och lamporna fick man betala för själv. Vilket jag valde att gjöra! 900kr st, 1800 kr totalt. Och det här var 2013, så säkert dyrare idag. -04an var det väl billigare D2s i? Om jag minns rätt? Före faceflift hösten/vintern 2006
Senast redigerad av riclin den fre 26 jun 2020, 23:53:29, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av cheetah1 »

Det var gjort innan vi tittade på bilen, så det har jag ingen aning om. Men vem sätter tillbaka vad som då var 8 år gamla xenonlampor i nya strålkastare? Tog bara nåt år innan mamma började klaga på kvällarna att hon hade så dåligt halvljus. Satte i ett par nya, och hon sa att det var ungefär som när man går till optikern och får nya glasögon...
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev: fre 26 jun 2020, 23:52:11 Det var gjort innan vi tittade på bilen, så det har jag ingen aning om. Men vem sätter tillbaka vad som då var 8 år gamla xenonlampor i nya strålkastare? Tog bara nåt år innan mamma började klaga på kvällarna att hon hade så dåligt halvljus. Satte i ett par nya, och hon sa att det var ungefär som när man går till optikern och får nya glasögon...
Där har du svaret! Det var frivilligt/rekomendation att byta lampor. Toyota stod för det dyra, strålkastarna (14.000 kr). Om dom ändå skulle byta bil, varför slänga pengar på nya lampor?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av cheetah1 »

riclin skrev: fre 26 jun 2020, 23:55:35
cheetah1 skrev: fre 26 jun 2020, 23:52:11 Det var gjort innan vi tittade på bilen, så det har jag ingen aning om. Men vem sätter tillbaka vad som då var 8 år gamla xenonlampor i nya strålkastare? Tog bara nåt år innan mamma började klaga på kvällarna att hon hade så dåligt halvljus. Satte i ett par nya, och hon sa att det var ungefär som när man går till optikern och får nya glasögon...
Där har du svaret! Det var frivilligt/rekomendation att byta lampor. Toyota stod för det dyra, strålkastarna (14.000 kr). Om dom ändå skulle byta bil, varför slänga pengar på nya lampor?
Dom tyckte väl att vi skulle komma in för lampbyte och betala dyra pengar till verkstan efter ett år. Men tji fick dom. Jag är mekaniker/tekniker/el-utbildad (bland annat...), så det löste jag själv.

Edit: Till TS; ursäkta urspårningen. Tillbaka till ämnet.
Skriv svar