Ursprungsregistering och registreringsbesiktning LC 150

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Ares
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 22:43:04
Bilmodell: Land Cruiser 150
Årsmodell: 2016
PostOrt: Malå

Ursprungsregistering och registreringsbesiktning LC 150

Inlägg av Ares »

Hej, Jag undrar om det kan finnas problem med att fa bilen igenom ursprungsregisteringen och/eller registeringsbesiktningen efter införsel ut av bilen Toyota Land Cruiser 150 V6 Bensin 2016 som flyttgods från ett EU land. Har ni erfarenhet av detta?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ursprungsregistering och registreringsbesiktning LC 150

Inlägg av cheetah1 »

Flyttgods (flyttsak) innebär att fordonet får en lindrigare regbesiktning, men du får å andra sidan släpa med mer dokumentation. En LC150 (som ju även gick att köpa i Sverige), i synnerhet en så ny, bör inte vara något problem att registreringsbesiktiga utan att klassa den som flyttsak. Du behöver skicka in samtliga delar av registreringsbeviset från ursprungslandet i original till ursprungskontrollen. Dom vill även ha en kopia på ett inköpsdokument, typ kvitto eller köpekontrakt, där chassinumret står angivet. Detta kan göras via e-tjänst hos Transportstyrelsen, eller skickas in med en blankett via post. När det är klart är det bara att regbesiktiga.

Notera att det är samma dokument du måste skicka in om du klassar den som flyttsak, det är bara att du måste skicka in ytterligare dokument för att få den klassningen, och om det blir godkänt blir regbesiktningen lindrigare. I övrigt är det ingen skillnad. Så i mina öron låter det mest som en massa jobb utan någon vinst.

Så i princip:
För att importera in bil inom EU behöver du:
1. Bevisa var bilen kommer ifrån (regbevis).
2. Bevisa att du äger den (kvitto etc.)

För att dessutom klassa bilen som flyttsak behöver du också:
3. Bevisa att du bott i utlandet i minst 1 år (hyreskontrakt tex).
4. Bevisa att du köpt bilen för mer än 1 år sedan (bör framgå av 2).
5. Bevisa att du använt bilen under minst 1 års tid (försäkringsbevis tex).
Ares
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 22:43:04
Bilmodell: Land Cruiser 150
Årsmodell: 2016
PostOrt: Malå

Re: Ursprungsregistering och registreringsbesiktning LC 150

Inlägg av Ares »

Ett stort tack för Ditt snabba svar. Det jag undrar också, är att den modellen som jag har är en V6 280hk Bensin och som jag förstår sa såldes inte denna version av LC i Sverige. Kan det vara ett hinder vid registreringen eller registreringsbesiktningen? Vad tror Du?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ursprungsregistering och registreringsbesiktning LC 150

Inlägg av cheetah1 »

Har den sålts inom EU förutsätter jag att den har ett europeiskt typgodkännande. Då ska det inte vara något problem.
Ares
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 22:43:04
Bilmodell: Land Cruiser 150
Årsmodell: 2016
PostOrt: Malå

Re: Ursprungsregistering och registreringsbesiktning LC 150

Inlägg av Ares »

Hej,
Tack för Ditt svar.
Ja bilen är köpt februari 2017 som ny i ett EU land hos Toyota- bilhandlare.
Skriv svar