Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Grizlo
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 mar 2020, 06:40:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Nacka

Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av Grizlo »

Hej,

Vi behöver strax köpa en ny bil då vår leasade VW strax ska lämnas tillbaka.

Har kollat på lite olika större kombimodeller och fastnat lite för Avensis (den sista som jag tror kom som my16)
Så har några frågor ang. modellen.

- 1,8 eller 2,0 Bensin? 1,8 ligger bäst till i pris på Blocket. Har barn och fru så kör sällan rally så någon HK hit eller dit spelar ingen roll.

-hur är kvalitén rent allmänt, är den lika bra som ryktet säger?

-Är modellen som kom 2016 en Facelift eller en helt ny modell och är det värt det den kostar extra mot modellen innan? Utseendet på my16 talar hittills väldigt mycket för just den enl mig.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av riclin »

Frågar du Toyota, så är det en helt ny bil. Alla andra skulle nog kalla det, ett facelift. Om än, ett omfattande sådant. Samma bottenplatta. Karossens grundstruktur, är också kvar.
Nytt då? Hela inredningen, och elektronikpaket är nytt. Autobroms är standard på alla modeller. Dock i en enklare version, med endast kamera, och laser. Att den saknar radar, gör också att adaptiv farthållare tyvärr saknas på alla modeller.

Om du köper 1,8 eller 2,0 bensin, spelar nog ingen roll. Framförallt, om du köper med cvt låda. Då den alltid ligger på optimalt vridmoment, vid acceleration. Det är framförallt vridmoment du tappar med 1,8. Dom 5 hk du tappar, lär du nog knappt märka.

"Active +" (plus) ger bla LED strålkastare. Lyckas du hitta en "Executive". Så får du även LED strålkastare med adaptiv ljudbild, och som svänger med i kurvor. P-sensorer fram och bak, större stereo med 10 högtalare, och Navigator.

Kvaliteten kommer nog inte göra dig besviken. Jag har aldrig fått nedslag på en besiktning, på någon av mina 5 Avensis. Trots höga miltal på 3 av dom.
Grizlo
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 mar 2020, 06:40:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Nacka

Re: Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av Grizlo »

Var med en kompis och porovkörde en i Lördags. Blev positivt överraskad över komforten och hade räknat med bra mycket mer vägljud.
Blev dock förvånad att den hade backkamera men inga sensorer vresig fram eller bak.
Som det känns nu så är en Avensis ett klokt val. Sen att man kan ha så generösa garantier på en begagnad bil är ju smått otroligt. Har givetvis ingen aning om hur det funkar när det väl kommer till krita men det säljaren pratade om så lät det onekligen väldigt bra.

Kompisen ska köpa bilen vi testade i lördags nu i eftermiddag f.ö 🙂
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av riclin »

Slänger in det första produktbladet från 2015, på den "nya" ansiktslyfta Avensisen. Så du kan se motorer, prestanda, och skillnad i utrustning. Mellan olika paket.

http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 05-3_0.pdf

Tog ett från november -16 också, där Intense edition ersätter Active+
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1611-1.pdf
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av riclin »

Grizlo skrev: mån 06 apr 2020, 13:29:07 Var med en kompis och porovkörde en i Lördags. Blev positivt överraskad över komforten och hade räknat med bra mycket mer vägljud.
Blev dock förvånad att den hade backkamera men inga sensorer vresig fram eller bak.
Som det känns nu så är en Avensis ett klokt val. Sen att man kan ha så generösa garantier på en begagnad bil är ju smått otroligt. Har givetvis ingen aning om hur det funkar när det väl kommer till krita men det säljaren pratade om så lät det onekligen väldigt bra.

Kompisen ska köpa bilen vi testade i lördags nu i eftermiddag f.ö 🙂
Kom ihåg bara, att garantierna 10år eller 20.000 mil. Bara gäller om du köper från en Toyotahandlare. En del privatsäljare, har missförstått det. Och saluför bilen med garantier, som upphör när dom sålt bilen. Då dessa garantier, följer ägaren. Nybilsgarantin, följer bilen. Den måste dessutom vara minst 24 månader gammal, för att du ska få den garantin. Krävs även Toyota orginalservice enligt bok. Den "nya" Avensisen kom förövrigt ut 2015. Men gamla, och nya. Är lätta att skilja åt. Både på inredning, och framparti.

Som sagt p-sensorer var tillval. Till alla utrustnings nivåer, utom Executive. Försök hitta en sådan!!!! Dyr som fan som ny, men nästan samma pris begagnad, som Active plus. Eller Intense, om du går på sen -16, och därefter.

Här är den enda bensin, kombi, automaten från en Toyota handlare i Executive utförande ute just nu! https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-14356472
Och här, kan du läsa mer. Om just PFS 360, dvs bilen i länken. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PFS360 Läs först allt där, Klicka sedan på + tecknet för all teknisk information. Såg förövrigt ett fel i länken. Den har autobroms, men INTE för fotgängare. Som det står på car.info

Panoramatak är standard på Executive kombi. Är du väldigt lång? Eller som jag, korta ben men lång rygg. Så kan det vara bra att provsitta en innan. Då den har 4cm lägre takhöjd fram, och 2cm bak än bilar utan panorama. För mig gick det med nöd och näppe, i vår Premium -13. Panorama var tillval till Active plus. Så det finns nog några att provsitta, om du inte bor i närheten av Stockholm.

Jag kan sakna vår senaste Avensis ibland. Hade den "nya" funnits med dödavinkel varnare i speglarna, och adaptiv farthållare (Båda är starkt beroende framkallande). Så hade jag köpt en 2015-2019 executive med CVT låda direkt. Förutom de sakerna, så är det förbrukningen. Som vi halverade, med senaste Prius. Och JBL stereon, som framförallt har mycket tyngre bas. Än "stora" stereon i vår senaste Avensis.

Nya Corollan, går i Sverige inte att få med JBL stereo. Toyota Sweden, Hur fan tänkte ni??? Den är dessutom ganska trång, jämfört med Avensisen! Takhöjden i den, utan panorama. Är endast 1cm bättre än takhöjden med panorama i Avensis. Så där har du ett mått att gå på. Jag är inte i närheten av att kunna köra nya Corolla med panoramatak. Jag måste luta huvudet åt höger, in under glaset.
Grizlo
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 mar 2020, 06:40:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Nacka

Re: Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av Grizlo »

riclin skrev: tis 07 apr 2020, 23:08:34
Grizlo skrev: mån 06 apr 2020, 13:29:07 Var med en kompis och porovkörde en i Lördags. Blev positivt överraskad över komforten och hade räknat med bra mycket mer vägljud.
Blev dock förvånad att den hade backkamera men inga sensorer vresig fram eller bak.
Som det känns nu så är en Avensis ett klokt val. Sen att man kan ha så generösa garantier på en begagnad bil är ju smått otroligt. Har givetvis ingen aning om hur det funkar när det väl kommer till krita men det säljaren pratade om så lät det onekligen väldigt bra.

Kompisen ska köpa bilen vi testade i lördags nu i eftermiddag f.ö 🙂
Kom ihåg bara, att garantierna 10år eller 20.000 mil. Bara gäller om du köper från en Toyotahandlare. En del privatsäljare, har missförstått det. Och saluför bilen med garantier, som upphör när dom sålt bilen. Då dessa garantier, följer ägaren. Nybilsgarantin, följer bilen. Den måste dessutom vara minst 24 månader gammal, för att du ska få den garantin. Krävs även Toyota orginalservice enligt bok. Den "nya" Avensisen kom förövrigt ut 2015. Men gamla, och nya. Är lätta att skilja åt. Både på inredning, och framparti.

Som sagt p-sensorer var tillval. Till alla utrustnings nivåer, utom Executive. Försök hitta en sådan!!!! Dyr som fan som ny, men nästan samma pris begagnad, som Active plus. Eller Intense, om du går på sen -16, och därefter.

Här är den enda bensin, kombi, automaten från en Toyota handlare i Executive utförande ute just nu! https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-14356472
Och här, kan du läsa mer. Om just PFS 360, dvs bilen i länken. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PFS360 Läs först allt där, Klicka sedan på + tecknet för all teknisk information. Såg förövrigt ett fel i länken. Den har autobroms, men INTE för fotgängare. Som det står på car.info

Panoramatak är standard på Executive kombi. Är du väldigt lång? Eller som jag, korta ben men lång rygg. Så kan det vara bra att provsitta en innan. Då den har 4cm lägre takhöjd fram, och 2cm bak än bilar utan panorama. För mig gick det med nöd och näppe, i vår Premium -13. Panorama var tillval till Active plus. Så det finns nog några att provsitta, om du inte bor i närheten av Stockholm.

Jag kan sakna vår senaste Avensis ibland. Hade den "nya" funnits med dödavinkel varnare i speglarna, och adaptiv farthållare (Båda är starkt beroende framkallande). Så hade jag köpt en 2015-2019 executive med CVT låda direkt. Förutom de sakerna, så är det förbrukningen. Som vi halverade, med senaste Prius. Och JBL stereon, som framförallt har mycket tyngre bas. Än "stora" stereon i vår senaste Avensis.

Nya Corollan, går i Sverige inte att få med JBL stereo. Toyota Sweden, Hur fan tänkte ni??? Den är dessutom ganska trång, jämfört med Avensisen! Takhöjden i den, utan panorama. Är endast 1cm bättre än takhöjden med panorama i Avensis. Så där har du ett mått att gå på. Jag är inte i närheten av att kunna köra nya Corolla med panoramatak. Jag måste luta huvudet åt höger, in under glaset.
Nej det med garantin har jag koll på, men som du skriver verkar många missuppfatta det.
Tar man Toyotaförsäkring så har man ju maskin/elektronik 10år eller 15000mil. Den kompisen köpte här om dagen var från en Toyotaförsäljare.

Ja en EXECUTIVE vore ju det bästa, men skiljer det allt för mycket i pris så duger en sån som kompisen köpte. Active Plus var det, även om man lär sakna p-sensorer, framförallt fram.
Adaptiv farthållare har jag i Passaten jag för närvarande leasar. Tror inte jag kommer sakna dem speciellt mycket faktiskt.
Den ska inte lämnas förarens i augusti, så tanken är att att byta då. Men dyker rätt klipp upp innan får man kanske tänka om.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av riclin »

Lycka till.
JoTh
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 19:58:51
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 7

Re: Köpråd Avensis kombi fr. My-16

Inlägg av JoTh »

Vi köpte en -16 1.8 bensinare aut 2500mil, för 2 mån sedan och är nöjda. Men vi har varit Toyota trogna sen 2012 då vi skaffade en avensis -07 diesel som vi körde 20000mil med bara bromsbyten o service med för att sedan 2018 byta till en -15 auris hybrid. Visst aurisen gick billigt, men ljud i kupén var högt och väghållningen var så där... Så vi gick tillbaka till Avensis. Synd att de slutat med tillverkningen av den modellen. Obs 2015 gick toyota över till bmw dieselmotorer och de är tydligen sämre än de tidigare.
Skriv svar