Nya Corollan för/nackdelar?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av LeifA »

Vi funderar på nya Corollan och då den lilla motorn på 1,2. Bilen nästan bara som pendlarbil på E4. För liten motor? Surrig? Vi har inte provat den än så vi har ingen koll.
erty
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 apr 2017, 15:57:40
Årsmodell: 0
PostOrt: -

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av erty »

Det är väl samma motor som i min Auris 1.2T, är nöjd med den.

Det som irriterar mig mest med Auris är det hemska grussprutet i hjulhuset, låter väldigt ihåligt!!
Kör med dubbfria, kör du med dubbar blir det nog ett jäkla oväsen i kupen.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av Neblade »

erty skrev: ons 01 jan 2020, 19:02:15 Det är väl samma motor som i min Auris 1.2T, är nöjd med den.

Det som irriterar mig mest med Auris är det hemska grussprutet i hjulhuset, låter väldigt ihåligt!!
Kör med dubbfria, kör du med dubbar blir det nog ett jäkla oväsen i kupen.
Fast man väljer väl däck efter var och hur man kör och inte efter ljudet? Jag skulle aldrig välja bort bra nordiska dubbdäck själv på de bilar jag äger och kör på vintern.
Tror det var en Corolla med minsta motorn jag fick som lånebil på verkstan senast, den var trevlig att köra och kändes inte trött. Med mina mått mätt så var den även rätt tyst... :roll: (dock satt det dubbfritt på den)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
erty
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 apr 2017, 15:57:40
Årsmodell: 0
PostOrt: -

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av erty »

Fast man väljer väl däck efter var och hur man kör och inte efter ljudet? Jag skulle aldrig välja bort bra nordiska dubbdäck själv på de bilar jag äger och kör på vintern.
Tror det var en Corolla med minsta motorn jag fick som lånebil på verkstan senast, den var trevlig att köra och kändes inte trött. Med mina mått mätt så var den även rätt tyst... :roll: (dock satt det dubbfritt på den)
[/quote]


Du har delvis rätt, dubbar bäst grepp men med min körning så väljer jag dubbfritt.

För övrigt undrar jag om Toyota har ovanligt dålig ljudisolering från hjulhus? körde en Avensis årsmodell 16 el. 17 tror jag
och den levde om mer än Aurisen, med dubbdäck och grussprut lät det ihåligt som fasiken!!

Sen var diesel motorn ingen rolig upplevelse, vilket oljud.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av Glenn »

Neblade skrev: lör 04 jan 2020, 23:00:47
Fast man väljer väl däck efter var och hur man kör och inte efter ljudet? Jag skulle aldrig välja bort bra nordiska dubbdäck själv på de bilar jag äger och kör på vintern.
+1 på den, nåt annat än högkvalitativa nordiska dubbdäck finns inte på vintern i min värld.

MEN, det kan vara en enorm skillnad mellan olika dubbdäck på samma bil.. i ljudnivå alltså.

Mina numera utslitna hakka 8 på Aeron upplevde jag som mycket tysta till exempel (även när dom var nya), dom äldre gislaveddäck som satt på vinterhjulen när jag köpte dom väsnades betydligt mer trots att dubbarna var slitna och en del försvunnit.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av goyota »

Dessvärre alldeles för dålig markfrigång för Svenska grusvägar. Och inte blir det särskilt mycket bättre med Corolla TREK. Synd! Jag hade köpt en på direkten om det inte var för markfrigången.
Användarens profilbild
Gew
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 mar 2017, 20:58:24
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2002
PostOrt:  

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av Gew »

Markfrigång prioriteras helt enkelt inte längre. Tråkigt för oss som vill kunna färdas både urbant och lite mer offroad. Snart blir det fan en Landcruiser för mig asså, wroom, wroom!
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av goyota »

Eller varför inte en 40 år gammal Cittra som går att hissa upp vid behov :D
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av goyota »

goyota skrev: mån 02 mar 2020, 22:38:20 Dessvärre alldeles för dålig markfrigång för Svenska grusvägar. Och inte blir det särskilt mycket bättre med Corolla TREK. Synd! Jag hade köpt en på direkten om det inte var för markfrigången.
Det blev en TREK till slut. Tycker den funkar bättre på skogsbilvägar än min gamla Civic som på papperet har rätt lika markfrigång som TREK.
I övrigt mkt nöjd med bilen. Kan kanske bli lite tystare med andra däck än de som levereras original.
Kal
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 jun 2017, 15:56:01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: surte

Re: Nya Corollan för/nackdelar?

Inlägg av Kal »

Hur är motorkaraktären? Min erfarenhet av andra små bensinturbomotorer är att det kan bli en ganska kraftig ketchupeffekt när turbon väl får upp laddtrycket. Vid en första provkörning kan jag tycka "wow, vilket drag" men i vardagskörningen påverkar det mest negativt.
Skriv svar