Köpråd Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Karlinda
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 11 aug 2019, 18:18:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Östersund

Köpråd Avensis

Inlägg av Karlinda »

Funderar på att köpa en Avensis då familjen blir större. Vi siktar in oss på att köpa en 2015-2017 årsmodell, men har inte riktigt bestämt oss om vi ska ha bensin eller diesel, kör cirka 1500mil/år. Vad tycker ni fördelar/nackdelar? Hört några som säger att man inte ska ha diesel om man kör mycket kortkörningar?
Tacksam för hjälp!
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av danne1981 »

Bensinaren (1,8) är ganska snål vid landsvägskörning. Min, som är en 2014, snittar då ca 0,65 på 17" hjul. Min är automat. Modellen som kom 2015 har ju en något förbättrad motor så den kan nog ha något lägre förbrukning. Det stämmer att diesel inte lämpar sig så bra om man kör kortare sträckor där motorn/avgasreningen inte hinner bli ordentligt varm.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Ju kortare årlig körsträcka man har, desto mer äts vinsten av att köra en snålare bil upp av den högre skatten också.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av Glenn »

om nu skatten är högre, dieslar kan ju kosta allt från 0 till 12k/år beroende på miljöklass osv.

En annan sak att räkna in är att dieslar ofta men inte alltid har högre servicekostnader.

Många dieselmotorer har också haft problem med partikelfilter som strular och kan bli mycket kostsamt att byta.. jag har kollegor som betalat mer för byte av partikelfilter och reparationer pga lysande motorlampa än vad jag betalat totalt för min bil typ..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av danne1981 »

Ser att årskatten för diesel ligger på 1572 kr , så bara några hundra mer än bensin. Förbrukningen verkar ligga strax under 0,5.
Dock finns den ju inte med automat, men om du ändå vill köra manuell, så är väl dieseln ett bra alternativ trots endast 1500 mil/år (givet inte allt för mycket korta turer då).
Skriv svar