Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kal
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 jun 2017, 15:56:01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: surte

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Kal »

XL-modellen är 200kr billigare än samma fabrikat som inte är förstärkta. Varför kan man undra.
[/quote]

Jag undrar om inte förstärkningen kan innebära ett hårdare däck som bullrar mer? (Jag har själv gått ner i bredd just för att få just mindre buller.)
I instruktionsboken kanske det står vilka olika dimensioner som passar till bilen? I mitt fall, dock ett annat märke än Toyota, så fanns det från 195 upp till 235 att välja på. Då var det dock olika fälgstorlekar att ta hänsyn till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Glenn »

Tror nog att XL-däcken är styvare och ger lägre komfort.

Jag fick ju ett riktigt bra pris på hakka 9 runflat för ett par år sen (halva priset på nya däck) men blev avrådd just för att dom är styvare, nu är väl runflat ännu värre än XL men ändå.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar