Missljud drivrem?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
stli711
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 dec 2015, 09:04:31
Bilmodell: Avensis 2.0 miljödiesel
Årsmodell: 2012
PostOrt: ÖREBRO
Land (Country): Sverige

Missljud drivrem?

Inlägg av stli711 »

Har märkt på min Avensis miljödiesel från 2012 att det kommer ett "kvittrande" ljud från motorn när man gasar på och har ett lägre varv på motorn. Kan det möjligtvis vara så att det är en av drivremmarna till motorn som låter? Har för mig att verkstaden bytte någon rem för ett par tusen mil sedan då garantin fanns kvar och att ljudet försvann, men är nu tillbaka.
Blir dyrt i längden om man behöver byta rem i samband med varje service.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Missljud drivrem?

Inlägg av cheetah1 »

Prova att spruta lite vanlig silikonspray på den och se om den blir tyst. Det mjukar upp gummit lite. En del säger att man bör undvika det för att den kan slira mer då, men det är inte min erfarenhet. Undvik dock att spruta allt för nära generatorn, rent potentiellt skulle man kunna få bekymmer med beläggningar på släpringarna om det kommer in silikon i aerosolform i generatorn, även om det är ganska osannolikt.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Missljud drivrem?

Inlägg av Joggy »

Hej.
Det är sträckarenheten till aggregatremmen som för oljudet.
Besök din Toyotaverkstad och tala om ditt problem med bilen. Det finns en TSB med byte till en ändrad sträckare.
Det finns nog stora möjligheter till GW om du inte har nybilsgaranti kvar. :geek:
Jeeeeens
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 05 jul 2019, 21:34:33
Bilmodell: Avensis 201”
Årsmodell: 2010
PostOrt: Stockholm

Re: Missljud drivrem?

Inlägg av Jeeeeens »

Har samma problem med min Avensis från 2010. Påpekade det där med sträckaren för Toyota i kungens kurva, det hade dom aldrig hört talas om. Gissa om kvittret försvann efter ett vanligt rembyte. Suck. Får försöka igen då.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Missljud drivrem?

Inlägg av Glenn »

På min ST202 var det lagret i spännaren som gnisslade, toyota sålde bara hela spännaren som enhet och den var dyr, men lagret var ett standardlager och man kunde knacka ur det och knacka i ett nytt.

Kan tillägga att när jag hade spännaren loss och snurrade på lagret så gnisslade det inte men det lät lite konstigt, därför bytte jag det, uppenbarligen gnisslade det bara under belastning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar