OBd2 ELM327 inkopplad - aktiverar ABS självtest?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
vanuda
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 aug 2021, 09:50:56
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

OBd2 ELM327 inkopplad - aktiverar ABS självtest?

Inlägg av vanuda »

Har en ELM327 bluetooth adapter som jag testar min RAV4 2003 med.

Funkar alldeles utmärkt med Torque att läsa det mesta men en detalj som jag noterat och felsökt på i 2 omgångar , inne på 3 gången nu.

Om jag kopplar in den med bilen avstängd ( ingen startnyckel omvriden till tändning ) med avsikt att ha den igång hela tiden.
Ignorerar strömförbrukning i avstängt läge..

ABS självtest aktiveras.. Dvs snabb blink på ABS lampan konstant vilket nog inte är helt optimalt.

Vid lite koll på forum / google etc så visar det sig att ifall man kortsluter ( på vissa Toytota modeller och förmodligen RAV4 också)
pinne 4 och pinne 13 i OBD2 kontakten med tex ett gem ( kallas paperclip method ) så kan man aktivera olika typer av självtest
med i princip morse signallering i blink som visar vad som är "sönder" eller helt i ABS systemet enligt en tabell man kan hitta.
Självtesten akiveras tydligen vid tändning påslagen ifall dessa kontakter är kortslutna.

Provat att att bryta av pinne 13 i ELM327 men ingen skillnad , pinne 3 skall vara jord så den kan nog vara lite dum att bryta av..

Någon som sett liknande problem? Och kanke vet vad man kan göra åt det.
Har eg inget problem att skaffa ny adapter men misstänker att det kan vara liknande med annan..

Kan vara att man måste ta bort fler pinnar i adaptern för att undvika just ABS självtest att aktveras.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: OBd2 ELM327 inkopplad - aktiverar ABS självtest?

Inlägg av Micke2 »

Rav4'an från 2002 som vi hade blinkade ABS lampan alltid på när OBD2 läsare var inkopplad.

Detta är TROLIGEN för att den är av enkel modell och klarar inte att "tala" med en scanner OCH göra sitt jobb samtidigt.

Detta gjorde den både med den handhållna OBD2 scannern för Volvo, (med generiskt läge) jag använde för motorkoder, samt när jag kopplade in en laptop med Würt för felsökning av just ABS.
Den Volvo scannern kunde inte tala med ABS på Rav4'an överhuvudtaget, (naturligtvis) men uppenbarligen aktiveras diagnosläget ändå.
Den scannern kan dock tala med allt på Volvobilar, så alla PIN finns i själva uttaget.

Så du har säkert rätt.
Tas PIN bort som är till ABS borde den inte aktivera det läget.

ELM enheter används som interface till många applikationer, bla Forscan.
(Full tåckning av Ford)
Så en sådan har säkert full PIN i uttaget.
vanuda
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 aug 2021, 09:50:56
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: OBd2 ELM327 inkopplad - aktiverar ABS självtest?

Inlägg av vanuda »

Tack!
En konfirmation att beteendet är likadant.
Dvs blinkande ABS.

Provade att böja av det stift som skall vara triggern utan reaktion. Dvs fortfarande gul-blink.
Skall kolla på vilka fler pinnar som inte behövs utan att döda CANBUS pinnarna.
Finns ytterligare pinnar som inte skall användas i kontakten om nu Toyota kopplat in fler som triggar ABS testen.

En av dem är dock jord enligt beskrivningen för självtest så den måste nog vara kvar..
Skriv svar