Prius 2008 startar inte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Murre
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 16 nov 2020, 21:21:32
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2008
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Prius 2008 startar inte

Inlägg av Murre »

Hej,

Frugans bil la av på motorvägen. "Alla" lampor börjad lysa och bilen gick inte att köra.
Nu startar inte bilen. även om jag tar använder starthjälp (jump-starter) så lyser instrumetpanelen dock inte skärmen. Initialt fick vi Felkoden P0A80. men nu får vi inga alls. Min Mekaniker sa att hybridbatteriet var urladdat och därför går den inte att starta för att kunna fortsätta felsökningen. Hans råd var att ta den till Toyota som kunde "ladda" hybridbatteriet. Låter omständligt och dyrt.
Tar tacksamt emot hjälp/råd.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Prius 2008 startar inte

Inlägg av Dale »

Hur är 12 volts batteriet? Är det dåligt så går inte datorn (och mycket annat) i Priusen. Att P0A80 inte visas kan bero på att hybridbatteriet fått lite laddning. Jag skulle testa med att ladda upp 12 voltsbatteriet och köra en längre sträcka för att försöka ladda upp hybridbatteriet. Hur långt har bilen gått? Hur körs den? Många korta sträckor eller?
PS. Hur ser fläkten till hyrbidbatteriet ut? Får batteriet den luftcirkulationen som behövs? Kan samlas damm som ställer till det med överhettning och det ställer till det med laddning och livslängd.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar