Toyota Carina Touring – diverse "elmysterier"

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
DaStraycat
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 08 okt 2020, 17:46:06
Bilmodell: Toyota Carina Touring
Årsmodell: 1998
PostOrt: Obbola

Toyota Carina Touring – diverse "elmysterier"

Inlägg av DaStraycat »

Hej!

Jag har vissa elektronikproblem med min Toyota Carina (Touring) från 1998. Halvljus (etc) tänds automatiskt när man startar, precis som de ska, men när man vrider på panelbelysningen börjar dimbakljuset att "spöka". Det klickar oftast inte igång direkt, men inom någon minut sätts det på och kan vara svårt att stänga av. Det hörs oftast ett svagt "klick" när det händer.

Trycker man på dimljusknappen blinkar det oftast bara till, men slocknar inte. Efter ett antal "envisa" tryckningar kan det till sist slockna... för att sedan tändas igen, någon minut senare. Först efter att man kört några minuter kan man stänga av det med framgång. Är det någon som har några tips kring vad detta kan bero på?

Ett annat fel verkar ha uppstått i samband med batteribyte (men kan även ha kommit "spontant", bara att jag märkte det här med höstmörkrets intåg). Plötsligt märkte jag att cigguttaget inte fungerar. Tänkte att det kanske kan vara säkringen, men det ska ligga på samma säkring som radion och klockan, och dessa två fungerar utmärkt. Dock, när jag skulle kontrollera detta märker jag att innerbelysningen också slutat fungera i det läge där man ska kunna sätta på den manuellt. Den lyser fortfarande när man öppnar dörrar och baklucka. Är dessa fel relaterade till varandra, månne? :think:

Har ni några tips på hur man åtgärdar detta mottages de mycket tacksamt!