Strömfel

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
goten
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 jan 2020, 03:10:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige

Strömfel

Inlägg av goten »

Hej! Har fått ett gediget problem med min Avensis 1999 bensin 2.0 litare. Motorlampa lyser mycket svagt. När jag vrider på startnyckel händer inget. Har ingen belysning. Har kollat startmoter och den funkar,men hör inget klickande när jag försöker starta. Har även kollat upp startrelä och det funkar. Även alla säkringar är hela. Försöker läsa av ODB men får ingen ström fram dit. Är det kortis någonstans i en kabel/matning. Bilen är ju gammal så man vill ju inte slänga ut en förmögenhet på felsökning......tacksam för hjälp och ideer!!!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Strömfel

Inlägg av cheetah1 »

Du menar alltså att allt annat fungerar som det ska och batteriet är laddat? Det var spännande!

Det mesta OBD-relaterat kommer ifrån ECU:n, så det som ligger närmast till hands är väl ett jordfel eller en ärgad anslutning i närheten av den. Eventuellt kanske nån kallödning eller skadad lödning inne i ECU:n också. Jag har ingen data om din bil till hands, men denna brukar sitta nånstans i mitten under instrumentbrädan (tänk mellan passagerarens och förarens fötter).

Frågan är kanske framförallt hur kunnig du är på bilel, och hur förmögen du är till att leta dig fram till ett dylikt fel.
goten
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 jan 2020, 03:10:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige

Re: Strömfel

Inlägg av goten »

Tack för snabbt svar. Har ingen kunskap att mäta mig fram till ett elfel. Men vet vart ECU sitter. Verkar som du säger vara något jordfel eller brott någonstans eftersom jag inte har el fram till viss elektronik i bilen. Kan kallödning eller dylikt i ECU göra så dessa symptom uppstår menar du?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Strömfel

Inlägg av cheetah1 »

Ja, likväl som ett avbrott utanför burken kan orsaka det så kan ett avbrott inuti göra det.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Strömfel

Inlägg av Micke2 »

Är du helt 100% säker på att det inte är kontaktproblem vid batteriet eller jord mot karrossen?
Även närapå av-oxiderad större elkabel/jordfläta någonstans.
Händer ofta vid startmotorns grova elkabel, rent generellt med bilar. Säkert vibrationsrelaterat.

Jag blir också nyfiken på hur du vet att du inte bara har ett kass eller utdraget batteri?
Låter ju klockrent som det.

Har du en något pluskabel som går från batterianslutningens närhet direkt till säkringsdosan ska ju den kollas också.

Lyser även belysningen svagt, eller inte alls, förefaller det inte som motorECU är inblandad direkt, och en 1999 är ganska analog i sitt elsystem. Dvs inget CAN-nät osv.
Med CAN kan "vad som helst" hända vid spänningsfall eller defekt CAN-enhet.
goten
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 jan 2020, 03:10:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige

Re: Strömfel

Inlägg av goten »

Hej! Tack för svar. Har provat med startkablar och händer inget gällande start då jag vrider på tändning. Har nytt batteri då jag befarade att detta var kasst men med samma resultat. Vid kopplad + så lyser motorlampa när jag vrider på tändning. När jag stänger av tändning lyser det svagt ifrån motorlampa därav kopplar jag ur batteri då jag befarar att det laddas ur. Håller också med om att det verkar som att det är dålig koppling/jordning någonstans. Gäller bara att hitta var. Har ingen belysning någonstans och det händer inget när jag försöker låsa eller låsa upp bilen så verkar inte ha ström fram överallt. Tycker dock att den borde starta när jag kör koppling manuellt till startmotor men det verkar som att jag inte får någon signal till styrenhet? Tänkte börja med att kolla alla jordflätor samt som du nämner kablar upp till säkringsbox ifrån batteri.
goten
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 jan 2020, 03:10:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige

Re: Strömfel

Inlägg av goten »

Hej! Har nu hittat felet. Det var dålig jord som orsakade hela detta problem. Tack för all hjälp!
Skriv svar