Extraljus till Auris - hur montera ljusramp och få in elen i motorrummet?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
nikla
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 10 nov 2019, 12:00:57
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Norsholm
Land (Country): Sverige

Extraljus till Auris - hur montera ljusramp och få in elen i motorrummet?

Inlägg av nikla »

Hej!

Jag köpte en ljusramp och började montera ihop relä med strömtjuv från helljuset. När jag kopplar in ljusrampen så fungerarade det direkt. Nu har jag två problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa:
  • Hur fäster jag ljusrampen i bilen? Jag har köpt ett fäste på Mekonomen. Jag förstår hur jag ska fästa ljusrampen i fästet men inser inte hur jag ska få fast fästet i bilen. Det är tänkt att det ska sitta bakom nummerplåten. Jag skulle vilja använda ett par bultar med bricka och mutter på insidan men jag vet inte hur jag kommer åt att fästa på insidan. Jag har sett att vissa använder större popnitar. Fungerar det?
  • Ljusrampens elkabel ska genom grillen in till motorrummet men jag inser inte hur jag ska få igenom den. Hur gör ni andra?
Jag ser svar på flera frågor kring extraljus men inte de två ovan. Är det så enkelt att ingen annan behöver fråga om det?

/Niklas
Användarens profilbild
DarthVader
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 10 nov 2019, 11:18:14
Bilmodell: 2xYaris
Årsmodell: 2018
PostOrt: Nora

Re: Extraljus till Auris - hur montera ljusramp och få in elen i motorrummet?

Inlägg av DarthVader »

Jag använde splitnitar https://www.extraljuskungen.se/installa ... it-10-pack de blir som en utvecklad "blomma" på baksidan. Suveränt!
Tog fyra splitnitar och resten montageskruv med platta huvuden. Sitter mycket bra på min XC70, ska göra likadant på Yarisen.

Tror du får mycket svårt att komma åt från insidan...
Användarens profilbild
DarthVader
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 10 nov 2019, 11:18:14
Bilmodell: 2xYaris
Årsmodell: 2018
PostOrt: Nora

Re: Extraljus till Auris - hur montera ljusramp och få in elen i motorrummet?

Inlägg av DarthVader »

Kolla här så ser du hur nitarna ser ut!

https://www.youtube.com/watch?v=wJFOMWxBhBI
Skriv svar