Kabel genom torpedvägg

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
miksan
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 30 aug 2019, 20:32:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Gävle

Kabel genom torpedvägg

Inlägg av miksan »

Skall dra en enstaka kabel till batteriet på min Avensis (2011) från kupén, på vänstra sidan från kupén sett, högra framifrån - var är det lättast att hitta en genomförning på den sidan (verkar väldigt trångt...)?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Kabel genom torpedvägg

Inlägg av Dale »

Det är trångt på vänster sida. Är det lite ström så brukar jag koppla på bilstereons konstantström. Annars är det lätt att gå genom högra sidan där man kan nästan få igenom ett par 35 kvadratare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pl1000
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 18:18:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Hisings Kärra

Re: Kabel genom torpedvägg

Inlägg av Pl1000 »

Det är säkert passerat redan, men jag installerade motorvärmare med grenuttag i min Avensis 2011 idag. Längst uppe till höger i motorrummet ( i färdriktning) kommer en kabelstam in med ett förberett pyttelitet hål för extra kabel. Jag klippte av den utstickande gummiplutten i motorrummet och stack ut en 3-ledare apparatsladd från kup`en. Skalade en bit och skarvade ihop med isoleringsband. På med diskmedel 50% vatten. Hålet i befintlig gummimuff släppte då enkelt igenom motorvärmarkabel med kontakt, trotts att det var under 5mm från början. Man får fälla ner handsfack och plocka bort, sedan går det bra. Det var ohyggligt trångt från motorsidan när man skulle klippa gummimuffen, men det gick. Perfekt att ta in det högst upp och längst in. Kommer det in vatten den vägen har man problem på riktigt :-)

/Lennart
Skriv svar