Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

Sista Maj, precis när jag kommit hem från jobbet hände det. Annonsen som jag väntat på under så lång tid, låg plötsligt där på blocket. Vad göra? Jag hade inte tänkt köpa någon ny bil, jag hade precis fått fart på min AW11 & var på vippen till att boka besiktningstid. Klart jag ringer, tio minuter efter att annonsen kommit ut. - Hej, jag ringer på annonsen om MR2an, har du bilen kvar?

Dagen efter blev det bestämt att komma & titta, lagom långt bort. Inte för långt så det blev besvärligt, inte för nära så det skulle gå för enkelt. Sist jag satt i en sådan här bil, enda gången & första gången, var när det stod en sprillans ny inne hos Toytotahandlaren, den var gul. Kommer ihåg att jag tyckte den var så liten, vad skulle jag tycka nu? Tretton år senare.

Efter en kortare provtur blev det affär, busmormor som ägde bilen gav mig & sambon ett par stickade tjocksockar på köpet. Kan inte tillhöra vanligheterna att få tjocksockar när man köper en cab i början av sommaren. Men både bilen & sockarna var fina!

Som sig bör när jag köper en liten bakhjulsdriven bil, med bakhjulsdrift, spöregnade det.
Bild

Ganska precis 11 800mil på mätaren.
Bild

Efter att ha åkt bakom följebilen ett bra tag, stannade vi till på en rastplats. När nyförvärvet parkerades direkt bakom följebilen, blev storleken väldigt tydlig. Bilen känns inte bara liten, den är liten, snudd på pytteliten.
Bild

Tempot efter E4 blev lite högre, började förstå att det är en typisk bil som man endera kör runt hundra med eller mycket fortare. Strax över blev bara jobbigt & tråkigt. Vilket oljebrännaren till följebil, som gör 120 vid 2000rpm, hade lite svårt att förstå.
Bild

Så när vi närmade oss hemtrakterna tog jag av, in på en (om)väg som lämpar sig bättre till nyförvärvet. Slingrig landsväg med 70 & 90 på tavlorna mellan de som upplyste om skarpa kurvor. Nu hade vägen torkat upp, jag skulle få tillfälle att känna lite mer på bilen.
Tyvärr är vägarna inte riktigt att lita på här uppe, speciellt inte på vårkanten. Efter en skaplig böj dök denna syn upp.
Bild

Ni som gnäller om dåliga vägar i söder, har nog inte stött på en asfalterad väg av den här kalibern?
Bild

Bortsett från vägens bedrövliga skick, & alla medtrafikanter som hellre kör på tok för fort ute på E4 än att faktiskt mäkta med att hålla den skyltade hastigheten efter landsvägarna, gick bilen kanon. Det var kul att köra bil igen. Efter närmare ett år med en framhjulsdriven oljebrännare, på närmare två ton & alla möjliga anti-hit-&-dit-system. Det var inte helt bekvämt, men det var skoj!
Bild

Det var startskottet på en härlig sommar utan varken tak eller tjocksockar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Johnny Blade »

Oj vad liten. ;)
Jag har nog aldrig sett en sån i verkligheten.Undrar varför,hmm.
Synd att dom aldrig såldes som T-sport,då hade dom nog kunnat bli lite populära hos allmänheten.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Glenn »

Grattis :)

Jag har alltid gillat den modellen (mest av alla MR2'or faktiskt), men som sagt, VÄLDIGT synd att dom bara satte i fjösmotorn, dom som gjort 2ZZ-GE konverteringen säger ju att det blir en helt annan bil, och grejerna passar dessutom väldigt bra, det ser fabriksmonterat ut och det behövs väldigt lite bonnmeck för att det ska fungera.

Jag har hållt ögonen öppna efter en MR2 Mk3 med rasad motor för att göra en 2ZZ-GE konvertering men det har aldrig dykt upp nån.

DOm är dessutom gasnka dyra, vet inte vad dom kostar i dagsläget men när jag letade förut så kostade dom från typ 90k och uppåt, alltså samma pengar som en porsche boxster! (som designmässigt ligger väldigt nära dessutom.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Dale »

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av MagnusS »

Där har vi förklaringen till din signatur, Har funderat ett tag på den men inte frågat. Ska bli skoj att följa framfarten med denna bilen, Låt den inte ta för mkt fokus från AW11 dock :D

Men det är nog en populärare hobbybil bland det motsatta könet :clap:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

Johnny Blade skrev:Oj vad liten. ;)
Jag har nog aldrig sett en sån i verkligheten.Undrar varför,hmm.
Synd att dom aldrig såldes som T-sport,då hade dom nog kunnat bli lite populära hos allmänheten.
Ja största fördelen med storleken, är att vikten också blir låg. Under 1000kg!
Tror inte de sålde så bra här faktiskt, relativt dyra & opraktiska. En Miata erbjuder t.ex ett relativt hyggligt bagageutrymme, på ett & samma ställe. Medan man i den här får trö lite här & där, åkte faktiskt till Ikea med sambon i den :roll:

Anledningen att de aldrig stoppade i 2ZZ-GE var, vad jag fått höra av osäkra källor, att bilen skulle bli för tung med godkänt krockskydd & bromsar för den effekten. Fast om man ser till Lotus Elise, som är en ännu lättare konstruktion, den såldes med 2ZZ-GE & hette då 111R. Så det är för mig också en gåta, hade varit riktigt trevligt.

Glenn skrev:Grattis :)

Jag har alltid gillat den modellen (mest av alla MR2'or faktiskt), men som sagt, VÄLDIGT synd att dom bara satte i fjösmotorn, dom som gjort 2ZZ-GE konverteringen säger ju att det blir en helt annan bil, och grejerna passar dessutom väldigt bra, det ser fabriksmonterat ut och det behövs väldigt lite bonnmeck för att det ska fungera.

Jag har hållt ögonen öppna efter en MR2 Mk3 med rasad motor för att göra en 2ZZ-GE konvertering men det har aldrig dykt upp nån.

DOm är dessutom gasnka dyra, vet inte vad dom kostar i dagsläget men när jag letade förut så kostade dom från typ 90k och uppåt, alltså samma pengar som en porsche boxster! (som designmässigt ligger väldigt nära dessutom.)
Tackar, jo det är en riktigt trevlig modell om man kan bortse från att den har sina praktiska nackdelar. Själv föredrar jag att jämföra mot en motorcykel istället, då blir den så mycket mer praktisk, relativt sett ;)

Fjösmotorn räcker till hyggligt, men det är självklart ingen motorvägsraket. 2ZZ-GE sparkar iväg ordentligt, när 1ZZ-GE börjar ge sig. Så det vore självklart hemskt trevligt med en konvertering. Krävs inget bonnmeck om man inte vill, det går att sköta väldigt strikt. Vi får se vad framtiden har att komma med, just nu är det bara trevligt att det rullar på.

Knepigt att det inte dykt upp någon med rasad motor, då lösningen med trevägs-katalysator kan leda till haveri. Det är ett ganska vanligt problem, jag ska plocka bort de i grenröret till våren, om det inte redan är gjort på min. Fast å andra sidan är det rätt lätt att få tag i en ny motor & byta, om det skulle gå så långt som till haveri. Säkert därför det inte säljs några med trasiga motorer. Bilarna är fortfarande värd en bra slant, precis som du säger, så då reparerar folk istället.

Begagnatpriserna har i princip stått still de senaste åren, som jag haft ögonen öppna. Så nu när det äntligen dök upp en blå, med både hardtop & ac, var det ingen idé att tveka allt för länge. Boxter är säkert trevlig, men jag skulle inte valt en sådan före mycket pga. driftkostnaderna, plus att jag inte riktigt gillar hur de första ser ut. De nyare däremot, men en helt annan prisbild. Annars kan du gärna snegla mot Lotus Elise, om du vill ha en trevligare körmaskin.

Har sett deras prylar, 2ZZ-GE är inte alls en främmande tanke, men fjösmotorn kommer åtminstone få gå en sommar till. Behöver först & främst ett garage, om de planerna ska gå i lås. Men betydligt enklare i denna än i AW11an :thumbup:

MagnusS skrev:Där har vi förklaringen till din signatur, Har funderat ett tag på den men inte frågat. Ska bli skoj att följa framfarten med denna bilen, Låt den inte ta för mkt fokus från AW11 dock :D

Men det är nog en populärare hobbybil bland det motsatta könet :clap:
Så du hade märkt det, jo här är förklaringen. Har inte riktigt haft någon tid att lägga upp något tidigare, har tid funnits har jag hellre åkt ut & kört. Du behöver inte vara orolig, tanken med den här är att försöka hålla den rätt så standard. Så kan AW11 tillåtas spåra ur än mer när tillfälle till det ges. Helst skulle jag vilja plocka ner den helt & hållet, göra en ordentlig renovering. Som kan få ta tid.

Målsättningen med den här är främst att ha en bil som går att köra, mysa runt i på sommaren, utan en massa trassel. Men du har helt rätt, sambon gillar inte alls AW11an, mycket för att den är lite... pittoreskt inredd just nu. Noll fokus på komfort! Så istället för att förstöra den, genom att anpassa den mer för vardagskörning, får den här axla den rollen. Gillar skarpt att åka öppet, var rädd att det skulle vara lite nyhetens behag, men jag är nog fast.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

12 Juni - Då bilen som tidigare sagt, har tämligen begränsade förvaringsutrymmen. Tyckte jag det var dags att bättra på oddsen lite.
Nu klarar man sig säkert rätt bra på folköl & ett par kaklådor, men det kan vara bekvämt att slippa öppna huven fram.
Bild

Någon av de tidigare ägarna tyckte säkert det var fullgott med utrymme, eftersom de effektivt sett till att det inte gick att nyttja stuvfacken bakom stolarna. Åtminstone inte till annat än att bättra på strandraggandet.
Bild

Som om inte en 10" bas vore nog, så har de även monterat ett par 6x9", för att spela rätt in i stolryggarna.
Bild

Funderade lite på hur de satt fast baffelskivan, hittade inga skruvar eller andra fästen. Började lirka lite på kanten, & helt plötsligt så var hela härligheten lös. Skivan var alltså bara klämd på plats, med all denna vikt vilande. Ingen låda, alla tre elementen spelade open-air, tillsammans.
Bild

Tyvärr var kunskapen om el lika fulländad, här ser ni ett exempel på hur man inte bör gå tillväga för att koppla in två slutsteg.
Bild

Och istället för att nöta onödigt på avbitaren & faktiskt kapa matningen, till den längd som behövs, kan man lösa det så här. Batteriet sitter direkt bakom väggen, så det hade inte alls behövt bli så lång kabel.
Bild

Nåja, efter en stunds rivning med efterföljande uppstädning, började det se ganska bra ut!
Bild

"Skavskyddet" som låg mellan slutstegstraven & strömkabeln fick åka till soptunnan, i samma anda som om Sverker Olofsson själv hade gjort det. Gissar att han skulle delat mina åsikter kring den här ljudinstallationen.
Bild

Rent & snyggt, väldigt skönt att slippa all skit. Sparade en massa kilo, plus att det frigjorde skapligt mycket extra utrymme.
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Johnny Blade »

Jag tror faktiskt att jag aldrig någonsin köpt en bil där stereoinstallationen varit seriöst gjort.Hur kommer det sig tro?
Rent och snyggt är kul.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av GT4-R »

Kul är inne själv på en sådan bil istället för hojen. Ps ligger en ute på blocket TTE med 192hk såldes det sådana?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

Johnny Blade skrev:Jag tror faktiskt att jag aldrig någonsin köpt en bil där stereoinstallationen varit seriöst gjort.Hur kommer det sig tro?
Rent och snyggt är kul.
Precis, samma sak här. Men trodde nog att det skulle vara lite bättre gjort, med tanke på att högtalarna i sig inte var skräp. Men icke!
GT4-R skrev:Kul är inne själv på en sådan bil istället för hojen. Ps ligger en ute på blocket TTE med 192hk såldes det sådana?
Det är en riktigt rolig bil, mycket körglädje för vettiga pengar. Blir speciellt intressant, om man tar med driftkostnaderna i beräkningarna som sagt. Kostar billigt i försäkring, troligen för att de inte finns så många. Kostar billigt i skatt, för att den är lätt med relativt lite effekt & där med utsläpp. Förbrukningen ligger på omkring 0,7L/mil vid rolig körning. Däcken är inte heller tokdyra, då även dessa är förhållandevis små. Bromsarna nöts inte farligt mycket, pga den låga vikten & det trevliga chassiet (kommer långt på motorbroms vid inspirerad landsvägskörning). Skulle motorn eller något annat braka ihop, är det heller inte farligt dyra att köpa begagnat.

Som sagt, jämför man modellen med en hoj blir bruksvärdet betydligt större. Slipper dra på sig hjälm & ställ, det går enkelt att ta med en passagerare. Två spännen i överkant på rutramen, sedan är det bara att vika bak taket. Känslan med taket av är härlig. Jag valde faktiskt på att bli med tvåhjuling, men höll mig på fyra ett tag till.

Är det den svarta du tänker på? Den sägs ha 2ZZ-GE, alltså 192hk, men inte reggad med effekten. TTE ligger inte bakom det. Men de gjorde dock en variant med turbo, i en begränsad upplaga. Tror de såldes främst i Tyskland.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar