Sida 1 av 1

Motor och växellåda

Postat: sön 13 jun 2021, 08:54:40
av snowman
Hej,

Funderingar på att bygga en Super Seven med Toyota teknik. Är Starlet KP60/KP61/62 den lättaste drivlinan viktmässigt? För och nackdelar? Motorerna är väl lite i klenaste laget effektmässigt? Finns det nått annat som passar ?
Eller bör man titta på Rwd Corolla?

Mvh Magnus

Re: Motor och växellåda

Postat: tor 17 jun 2021, 22:19:39
av Neblade
4A-GE motor tillsammans med en T50-växellåda är väl populärt att sätta ihop rent allmänt, men nuförtiden börjar de bli svåra att hitta. Hur ofta ser man en Corolla Gti och en Daihatsu Charmant liksom? Men det finns kanske lättare och smidigare alternativ.
Starlet-motorn börjar bli gammal, kanske värt att titta på något modernare som det blir enklare att hitta reservdelar till?
Jag tänker på en 2zz-ge motor från en Corolla T-sport (2003-), läst en del på nätet om att de sätter Ford ( :? ) Sierra-lådor bakom både 4A och 2zz motorer för övrigt, då de växellådorna är hyfsat tåliga och ganska smala.

Hur mycket effekt och vrid planerar du? Vad brukar vikten landa på? Är det är 15 kW/100kg som gäller även på SuperSeven byggen?

Nåväl, jag kanske inte tillförde så mycket, finns säkert någon med mer information eller kanske egen erfarenhet som kan fylla på mer. :)

Re: Motor och växellåda

Postat: sön 08 aug 2021, 16:00:45
av Troglodyten
Jag skulle också slå ett slag för 2zz-ge motorn. Rätt bra kraft för 1.8L och motorblock av aluminium så väger inte särskilt mycket. Säker på att jag sett adapters till RWD lådor från såväl Toyota (ex. W50-serien) som andra tillverkare. Många skulle även rekommendera att modifiera oljetråget om man ska köra snabbt i kurvorna. Kan bli problem för olje-pickup med original oljetråg.

Monkeywrenchracing säljer custom oljetråg och även turbokitt och om man är sugen på att dubbla hästkrafterna efter ett tag.

Tror 2zz skulle vara optimal motor för en seven. 4age också prima och trimbar, men kan tänka mig att dem är svåra att få tag på nu för tiden, och svårare att hitta delar till.