Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Inlägg av linusrby »

Köpte en Prius -06:a i december -12 med 20000mil på mätaren. Blev lite snopen när jag genast hittade två brustna bakfjädrar och en malande vattenpump. Försäljaren var schysst och fixade rubbet utan kostnad, trots att det bara var någon slags trafiksäkerhetsgaranti som gällde en månad.

Har hela tiden hört något ljud som låter som ett orunt däck, men tänkt att det ordnar sig med nya vinterdäck nästa säsong. För några dagar sen började det morra hjullager till min stora förvåning. Kände tydliga vibrationer i höger fram och beställde ett nytt. Inte helt spännande att få loss kasetten då den är tillverkad i stål, och spindeln i aluminium. Efter försök med värme och press blev lösningen att slå sönder allt ut till yttre lagerbanan och köra sönder den med roterande fil.
Nu är högersidan fräsch och tyst, men har fortfarande det ursprungliga ljudet från vänstersidan kvar, ökar i styrka vid högersväng. Provat med andra hjul och kollat bromskivorna noga.

Alltså, är det vanligt med hjullager som är kass på Prius? Ska jag byta andra sidan för att prova om den blir tyst?

Lite besviken på kvalitén...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Inlägg av PierreW »

linusrby skrev:Köpte en Prius -06:a i december -12 med 20000mil på mätaren. Blev lite snopen när jag genast hittade två brustna bakfjädrar och en malande vattenpump. Försäljaren var schysst och fixade rubbet utan kostnad, trots att det bara var någon slags trafiksäkerhetsgaranti som gällde en månad.

Har hela tiden hört något ljud som låter som ett orunt däck, men tänkt att det ordnar sig med nya vinterdäck nästa säsong. För några dagar sen började det morra hjullager till min stora förvåning. Kände tydliga vibrationer i höger fram och beställde ett nytt. Inte helt spännande att få loss kasetten då den är tillverkad i stål, och spindeln i aluminium. Efter försök med värme och press blev lösningen att slå sönder allt ut till yttre lagerbanan och köra sönder den med roterande fil.
Nu är högersidan fräsch och tyst, men har fortfarande det ursprungliga ljudet från vänstersidan kvar, ökar i styrka vid högersväng. Provat med andra hjul och kollat bromskivorna noga.

Alltså, är det vanligt med hjullager som är kass på Prius? Ska jag byta andra sidan för att prova om den blir tyst?

Lite besviken på kvalitén...
Orsaken till alla hjullager ras på Prius har jag markerat med rött i din text. Du är inte ensam om detta och dem är rent ut sagt, ett helvete att byta ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Inlägg av linusrby »

Jaha, ganska vanligt alltså. Men, varför skulle olika material göra att lagren ger upp? Typ damm från ärget som tränger in? Fin tanke iaf att ha en "lös" kasett som i gjutjärnsspindlar endast kräver milt våld för att krypa ur. Man kan ju tänka sig att denna konstruktion är tänkt för snabba byten.. Blir inget snabbt byte när spindeln är i aluminium... Beställer väl ett lager till, svär lite, och lägger några timmar till på att slipa ur skiten :evil:
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Inlägg av PierreW »

Att montera Aluminium och Stål ihop är ingen bra kombination i detta läget som de flesta med en lite "äldre" Prius märkt.
Det blir ganska mycket Galvaniska strömmar, Aluminiumet är inte en lika ädel metall som Stålet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Inlägg av linusrby »

Tackar så hjärtligt för info! Kan jag vänta mig att bilen fortsätter uppföra sig som en européisk bil, dvs hela tiden vara orolig för att något ska hända? Har liksom inte upplevt att det ska vara så att köra Toyota, med mina äldre Toyotor som referens.
pluginprius
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 06:04:45
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007
PostOrt: Vejbystrand
Land (Country): Sverige

Re: Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Inlägg av pluginprius »

linusrby skrev:Köpte en Prius -06:a i december -12 med 20000mil på mätaren. Blev lite snopen när jag genast hittade två brustna bakfjädrar och en malande vattenpump. Försäljaren var schysst och fixade rubbet utan kostnad, trots att det bara var någon slags trafiksäkerhetsgaranti som gällde en månad.

Har hela tiden hört något ljud som låter som ett orunt däck, men tänkt att det ordnar sig med nya vinterdäck nästa säsong. För några dagar sen började det morra hjullager till min stora förvåning. Kände tydliga vibrationer i höger fram och beställde ett nytt. Inte helt spännande att få loss kasetten då den är tillverkad i stål, och spindeln i aluminium. Efter försök med värme och press blev lösningen att slå sönder allt ut till yttre lagerbanan och köra sönder den med roterande fil.
Nu är högersidan fräsch och tyst, men har fortfarande det ursprungliga ljudet från vänstersidan kvar, ökar i styrka vid högersväng. Provat med andra hjul och kollat bromskivorna noga.

Alltså, är det vanligt med hjullager som är kass på Prius? Ska jag byta andra sidan för att prova om den blir tyst?

Lite besviken på kvalitén...
Har en Prius 2008 och samma fel på den missljud och sitter fast.
Brukar vara så att när man belastar ena sidan (t.ex. svänger höger) så låter vänster sida. 99% av fallen jag har varit med om detta så har det stämt. Men inte denna gång. Så vi fick byta båda sidor innan det blev tyst.
Lika hopplöst att få loss på båda sidor ett rent konstruktionsfel att blanda stål och aluminium. Skiten ärjar ihop och går inte pressa isär ens med 5 ton tryck ! Fram med kapen.
Hade varit bättre att dom behållit den gamla klassiska konstruktionen med kullagret löst.
Allt nytt är inte bra och framför allt är det dyrt och idetta fall tar mycket längre tid att byta.(tanken var ju att det skulle gå fortare).
Joz
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 12 nov 2020, 18:22:23
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 6
PostOrt: 31138

Re: Vanligt med dåliga hjullager på Prius?

Inlägg av Joz »

Har haft 3 bilar som passerat 30.000 mil. Inga hjullager byten på S60 eller Ford S-max.
Priusen som jag köpte för 8 månader sedan fick jag idag byta hjullager vä fram (29.710 mil). Den har låtit rätt illa i 1-2 månaders tid.
Så gott att idag glida ifrån bilverkstaden helt ljudlöst.
Skriv svar