Dålig värme i yaris?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Dålig värme i yaris?

Inlägg av Falken »

Hej!

Får ej riktigt med värme i kupen eller rättare sagt så kan man hålla handen för utblåsen men blir inte riktigt varmt, en kollega fick känna o sa likaså, är detta vanligt på yarisarna eller bara termostaten? Ej lätt o se hur många grader osv det är när man har en lampa som slocknar när bilen gått i rätt temp..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av cheetah1 »

Det går att se om man pluggar in en riktig avläsningsapparat i diagnostikuttaget. I övrigt har jag ongen aning. :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av PierreW »

Falken skrev:Hej!

Får ej riktigt med värme i kupen eller rättare sagt så kan man hålla handen för utblåsen men blir inte riktigt varmt, en kollega fick känna o sa likaså, är detta vanligt på yarisarna eller bara termostaten? Ej lätt o se hur många grader osv det är när man har en lampa som slocknar när bilen gått i rätt temp..
Att göra själv:

Hur blir de om du varvar motorn typ 4000varv en stund, får du upp temp i motorn så kylfläkten startar?
Har du då ordentligt med kylarvätska i så det räcker till hela systemet och ändå ingen värme i kupén,
så hade jag riktat blicken mot spjällen vid värmepaketet och kollat så de öppnar ordentligt.

Du har alltså en 2005? Det är en faceliftad generation 1 eller?.
Dem hade en del problem med just värmespjällen nere vid gaspedalen.
Finns en ombyggnads sats att montera då dem från fabrik går sönder för lätt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av Falken »

Nu börjar jag undra om fläkten startar överhuvudtaget,stod still en stund idag men hörde ej att den gick igång. När jag köpte bilen så dagen efter såg jag att kylarvätskan ej fanns i burken så jag har fyllt på osv för jag missade o kolla om det fanns när jag köpte den.
Japp stämmer har en 05 facelift, så det kan vara spjället som e boven, men får väl byta termostat först o kolla men kommer lite värme efter man kört ca 3kilometer.
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av Falken »

Har testat o köra i några minuter tills templampan slockat inne i kupen o sedan stått på tomgång o gått ur o tittat mot kylfläkten i några min.men inget händer :( icke bra men får försöka ta via batteriet o se om den funkar därifrån direkt..
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av PierreW »

Falken skrev:Har testat o köra i några minuter tills templampan slockat inne i kupen o sedan stått på tomgång o gått ur o tittat mot kylfläkten i några min.men inget händer :( icke bra men får försöka ta via batteriet o se om den funkar därifrån direkt..
Du måste köra motorn så varm att termostaten öppnar, annars startar inte fläkten.
Båda kylarslangarna ska vara såpass varma att du bränner dig.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av Falken »

Bägge slangarna var varma o man tycker ju att fläkten borde starta på 10min.,men det e kanske termostaten som e fel på då eftersom fläkten inte startar?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av Dale »

De e inge luft i systemet då?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av Falken »

Tänkte uppdatera lite:

Blev lite orolig när jag såg en gråoljig sörja på påfyllningslocket imorse efter ha kört en stund men en kollega kollade o trodde det var kondens.. men iallafall så köpte jag idag en termostat o bytte på lunchen o varmkörde bilen o nu kom fläckten igång o bägge kylslangarna blev varma o det cirkulerade nu :) o blev mkt varma nu än förut i kupen så det verkar nu funka normalt men värmen verkar ändå inte mkt i yaris, var nästan lika på min t-sport som jag hade förut men kanske normalt på dessa... men nu verkar allt funka iallafall men ska se iveckan om det hela, tack alla som skrivit :D
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Dålig värme i yaris?

Inlägg av Bellman »

Bellmans bonnaknep en kartongskiva framför kylaren :)
Ända sättet för mig att få firmabilen varm i denna kylan.
Skriv svar