Jag har trubbel med vad jag tror är generatortjut på min Celica ST162 (3sGE-motor) årsmodell 1986.
Tjuter inte hela tiden. När jag gasar/varvar 3000-3500 varv så tjuter det inte men på lägre varv tjuter det ibland.
Låter ungefär som (det svaga) tjutet mobiltelefonladdare ger ifrån sig innan de börjar lägga av.
Givetvis tjuter det aldrig när en "expert" ska kolla på det utan bara när jag är ute och brummar själv...
Nån som har en susning vad det kan vara?
Generatorn tjuter på en Celica ST162 -86a
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fre 12 jul 2013, 17:45:15
- Bilmodell: Toyota Celica ST162
- Årsmodell: 1986
- PostOrt: umeå
Generatorn tjuter på en Celica ST162 -86a
Senast redigerad av Neblade den fre 12 jul 2013, 21:22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttad då ST162 ej räknas in i dagens definition av TCS Classics.
Anledning: Flyttad då ST162 ej räknas in i dagens definition av TCS Classics.
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Generatorn tjuter på en Celica ST162 -86a
Jag skulle tro att det är lagrena i generatorn.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
Re: Generatorn tjuter på en Celica ST162 -86a
Beror på vad för 'tjut' som menas - jag förmodar att du har uteslutit slirande rem etc. som annars kan förekomma kort efter start och var vanligt förekommande i bilar med standard V-kilrem och inte dagens breda aggregatrem med många spår.
häng av aggregatremmen och snurra generatorn för hand, ryck i axeln och se om lagren börja bli glappa etc. snurret skall bromsas lite lätt av generatorns kolborstar och snurrar det misstänkt lätt och länge efter man vevat igång generatorn och/eller det låter lagerljud och ev. en smula glapp i lagret närmast remskivan så är det dags för renovering av generatorn.
---
Nästan alla bilgeneratorer piper/tjuter högfrekvent hörbart i fallen när man tar ut mycket ström ur generatorn - tex. ladda ett dåligt laddat batteri, sätesvärmare, bakrutevärmare etc påslaget och det är normalt för en bilgenerator med tanke på effektuttaget och strömmen per kg generator och man stressar järnen maximalt magnetiskt och som i den starka varierande magnetfältet fysiskt ändras sig något i formfaktor och av variationerna tillverkar ljud.
häng av aggregatremmen och snurra generatorn för hand, ryck i axeln och se om lagren börja bli glappa etc. snurret skall bromsas lite lätt av generatorns kolborstar och snurrar det misstänkt lätt och länge efter man vevat igång generatorn och/eller det låter lagerljud och ev. en smula glapp i lagret närmast remskivan så är det dags för renovering av generatorn.
---
Nästan alla bilgeneratorer piper/tjuter högfrekvent hörbart i fallen när man tar ut mycket ström ur generatorn - tex. ladda ett dåligt laddat batteri, sätesvärmare, bakrutevärmare etc påslaget och det är normalt för en bilgenerator med tanke på effektuttaget och strömmen per kg generator och man stressar järnen maximalt magnetiskt och som i den starka varierande magnetfältet fysiskt ändras sig något i formfaktor och av variationerna tillverkar ljud.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Generatorn tjuter på en Celica ST162 -86a
Det är inte ur stereon det tjuter då? Har du varit ute och lyssnat så det kommer från den fysiska generatorn?
Varvtalsberoende vissel i stereon beror på att generatorn är fördåligt avstörd.
Varvtalsberoende vissel i stereon beror på att generatorn är fördåligt avstörd.