Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SM3ULK
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 31 maj 2013, 08:41:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1997
PostOrt: Bjuråker
Land (Country): Sverige

Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Inlägg av SM3ULK »

Har fått nåt mystiskt fel på min RAV4 -97, när man belastar motorn, t.ex vid acceleration "små-missar" bilen och blir aningen ryckig sedan planar det ut så vid jämnt gaspådrag så funkar den ungefär som den ska!? :!:
Bytte bränslefilter, rotor och fördelarlock men ingen skillnad och ingen motorlampa som tänds, har bara tändkablarna kvar nu att byta så nu till min fråga, kan tändkablarna ställa till såna här fenomen?? :?:

Nån som varit med om samma sak!? :wtf:
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Inlägg av YarisMek »

hej, jag är inte expert på dessa gammla motorer, men tändstiften är ok? Men har haft lite liknande fel på en Cheva motor när 1 tändkabel var kass.
SM3ULK
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 31 maj 2013, 08:41:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1997
PostOrt: Bjuråker
Land (Country): Sverige

Re: Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Inlägg av SM3ULK »

Sprillans nya Bosch Super 4:or har jag petat i, antar att det har med tändkablarna att göra, annars vet jag inte vad det skulle kunna vara för fel!? :shock:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Inlägg av Glenn »

Jag skulle iofs aldrig satt i nåt annat än NGK eller Denso i en japansk bil, men bosch "borde" väl funka..

Men det skulle mycket väl kunan vara tändkablarna, är det S-motor i en 97'a ? ..S-motorerna har ju ganska många här, inkl mej haft
problem med att tändkablarna torkar ihop och ger överslag, för mej började problemet med att den feltände vid regn, och sen blev det bara värre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SM3ULK
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 31 maj 2013, 08:41:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1997
PostOrt: Bjuråker
Land (Country): Sverige

Re: Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Inlägg av SM3ULK »

Köpte den här i Maj, den hade gått 12800 mil då så den är ju riktigt fin! När man handlat nytt får man nån konstig känsla att det ska fixas, donas och grejas, jag gjorde en motortvätt för att det såg för J:vligt ut under huven, kan ha nåt samband med att man drog på lite avfettning och vatten där men kan inte minnas att det blev något då, det har på nåt vis smugit sig på med dom är ryckningarna!
Nåja, det blir tändkabel-byte härnäst så får vi se om det var det som var anledningen!!
F:ö är det väl S-motorn i dom där!?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Inlägg av fredrik mkIII »

När de där motorerna rycker så brukar jag ta en titt i fördelarlocket. Där kan det samlas fukt. Men det borde blivit mycket när du tvättade ;).
Fukt kan det även bli nere i tändstifthålen. Det kan även komma dit olja från dåligt tätande ventilkåpa och skapa överslag.

Med vänlig hälsning, Fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Ryckig gång vid gaspådrag, RAV4

Inlägg av Bempa »

Ja titta under fördelarlocket... kan väl vara så att det sitter en tändspole där. Inte säker att det gör det, men kan som sagt.. Om fördelaren ser ut som jag tror så kommer du åt spolen under plastlocket som sitter under rotorn. Ett tips är iaf att kolla upp så det inte ligger massa vatten där eller att den ser dålig ut.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar