McPherson och justerbar Camber

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

McPherson och justerbar Camber

Inlägg av SHySwe »

Funderar lite på att göra övre fästet justerbart.
Ett typsätt är detta:
AE86-Toyota-Corolla-Camber-Plates
Nån fråga dyker naturligtvis upp:
- Hur många grader kan man räkna med?
- Det där lagret som alltid sitter där: vad är syftet? måste det finnas?
- Kan man göra justerbar höjd från toppen?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av Tobbera »

Kan du inte fila upp övre hålet i spindeln/fjäderbenet så du kan vinkla spindeln in/ut (camber)? Eller är spindel och fjäderben en och samma enhet på din modell?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av SHySwe »

Tobbera, egentligen skulle jag dissa din fråga...
Men okej då, jag visar väl än en gång prov på min frånvaro av kunskap:
Ehh, vad är en spindel? ;)
Om det är övre fästet så sitter det i fjäderbenet eller, för att vara exakt, i stötdämparen.
Om det är undre fästet så är det en enda enhet. Har sett att nyare, framhjulsdrivna, rollor har en dämpare med två vingar som det finns camberjustering som option. Det funkar inte här.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av Tobbera »

Varför skulle du dissa mitt förslag? :?
Spindeln är den del som du monterar hjul, bromskiva, bromsok, stötdämpare och resten av bilen på.
Enligt din beskr har du förmodligen spindel och stötdämpare i en enhet och mitt tips fungerar således inte
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av Vesa »

Ja, Tobbera har ju en liten poäng där fast ovala hål uppe i tornet vore bättre :D
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av SHySwe »

Tobbera, inte dissar jag dina förslag, dom uppskattar jag!
Funderade bara på att dölja min okunnighet... :oops:
Nu när jag förstår lite mer, så är det överdelen som måste justeras. Men jag vet inte riktigt hur långt fjädern kan flyttas innan den tar. Ska mäta lite nån dag.
Ingen som har tillverkat egna camberplattor till en KE20?
Hur var det med lagret i toppen, vilken funktion har det? Kan man bygga bort det? Om det går, funderar jag på att göra en höjdjusteringsmöjlighet samtidigt. Fattigmans justerbara coilovers kanske man kan kalla det? Är lite missnöjd med höjden, trodde att den skulle bli 5-7cm lägre med gasdämpare, men tydligen var dom gamla grejerna så slut att bilen hängde ner.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av Tobbera »

Du har väll två lagringar i toppen. En som gör att fjäderbenet kan vrida sig nät du svänger. Och en som gör att fjäderbenet kan vinkla sig då vinkel ändras när det fjädrar in och/eller du svänger.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av SHySwe »

Jaaa, just det! Dämparen vrider sej när man svänger... Hrm, om du visste hur länge jag funderat på syftet med det lagret! Nä, det tänker jag inte berätta.
Den andra rörelsen tas väl upp av gummibussningen?
Mjaha, om jag refererar till länken i första inlägget: Den har ett lager som tar hand om den svängande rörelsen, men blir det inte lite stumt i den fjädrande rörelsen?
Och vad händer om jag sätter en bussning under muttern i stötdämpartoppen?
Säg att den är 30mm hög. Bilen blir då lite lägre eftersom fjädern komprimeras lika mycket. Och vi utgår från att huven klarar sej. Funkar det att köra så? Eller tappar jag stötdämpningen åt ena hållet? Isåfall, om jag svarvar ner kolvens diameter så långt det är möjligt för att dämparen ska funka? Principen är alltså uppochnervänd coilover.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av Larco »

Det är nog bara ett lager i toppen som både kan snurra o vinklas lite ska ni se, som sedan är gummiupphängt.

Det brukar finnas excentriska bultar att sätta i det nedre fästet av fjäderbenet, där det fäster mot spindeln att köpa till vissa bilar.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: McPherson och justerbar Camber

Inlägg av Vesa »

Mitt påstående förutsätter att det handlar om KE20, då vill jag veta om det sitter original fjäderben. Tydligen så har inläggen varit otydliga. 1: handlar det om en RWD så finns det ingen camber justering nere om man inte förlänger bärarmarna. Om man har mekanisk verkstads utrustning så e de bara och kopiera dessa Toyota-Corolla-Camber-Plates. Jag har alu.plattor med juniballar i topp på stötdämparfästena, sånt går att utveckla. Kan ta bild på en sån om det hjälper :D 2: GT 4:an har en bricka av nåt slag som justerar cambern men jag vet inte om det finns på fler FWD, 4WD.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Skriv svar