Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Nizzehult »

Har fått ett stenskott på höger sida, rätt långt ned. Det blev även en spricka på ca 15 cm som pekar uppåt mot förarsidan och sticker den iväg i tangentens ritning så kommer den nog att hamna inom synfältet = ny ruta. Surt då denna ruta bara är två är gammal. :(
Jag undrar nu: kan man på något sätt stoppa eller se till att sprickan går åt "rätt" håll, dvs. nedåt? Till skäliga pengar alltså. Ringde några glasmästare men ingen kunde laga sprickor >30mm men det fanns ett större företag som kunde göra en fyllning eller vad det kallades som dock inte gick på glasförsäkringen så det kostade ca 1200,-. Självrisken är 1500,- så det känns meningslöst. Skadan på rutan är annars så liten att det inte stör och rutan i övrigt är helfräsch.

Jag har hört att man kan borra ett litet hål precis efter sprickan slutar och på så vis stoppa den. Stämmer det och vem utför sånt?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Johnny Blade »

Jag fick en spricka stoppad en gång.Han borrade i änden av sprickan och limmade i "stenskottslim" där.
Det har inte hänt något mer efter ca 5 år så...
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Nizzehult »

Johnny Blade skrev:Jag fick en spricka stoppad en gång.Han borrade i änden av sprickan och limmade i "stenskottslim" där.
Det har inte hänt något mer efter ca 5 år så...
Intressant. Vad kostade det och gick det att ta på försäkringen? Man undrar ju varför är de glasmästare (2 st) som jag varit i kontakt med så avigt inställda till detta, är det enbart för att dom vill tjäna pengar på att byta hela rutan eller finns det stora risker med det hela?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Johnny Blade »

Jag tror inte att jag pröjsade mer än en hundring.Utan inblandning av försäkringsbolag.
För min del så var det mitt i siktfältet,där brukar man inte laga pga siktförsämring.Det syns,men inte så att det stör.
Han ville inte lämna några garantier på att det skulle hålla,det skulle tydligen kunna spricka igen efter kort tid om hade otur.Det kanske är därför dom inte vill göra så.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Glenn »

när jag köpte en gammal 9000 för många år sen så hade förra ägaren precis bytt ruta (nedslag på besiktningen) innan jag köpte den, det dröjde väl en vecka innan en spricka bäörjade krypa underifrån och rätt upp i synfältet..

Jag tog en plastkammare och knackade under sprickan lite och till min förvåning så vände sprickan nedåt och då lät jag den vara, efter några dagar hade den kommit ända ner till rutans undre kant och efter det hade jag aldrig några problem.

Jag är INTE säker på att det var pga mitt knackande dock, men det kändes som det hjälpte :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av SHySwe »

Jadu Glenn, det där lät mer modigt än smart.
Men har man tur så har man. Köpte du en lott också? ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Glenn »

tja, att knacka med plasthammare på en laminatruta kämnns inte så modigt direkt :) ..hade sprickan fortsatt uppåt så hade den nog gett nedslag på nästa besiktning också.

..Härdglas är lite lurigare :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Nizzehult »

Pratade med en mera seriös(?) glasmästare idag och han säger att eftersom sprickan börjar från kanten av rutan så är det ingen större mening att borra och limma, den kommer ändå att ta sig förbi detta. Hade sprickan varit uppe på rutan så hade det funnit en chans.
Hans råd var att vänta tills sprickan börjar vandra och har man tur så åker den nedåt = inget rutbyte nödvändigt. Något knackade eller bändande för att försöka styra sprickan avrådde han bestämt ifrån!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Johnny Blade »

Mjo.För min del var ju sprickan mitt på rutan så...
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av tobo »

Nizzehult skrev: Intressant. Vad kostade det och gick det att ta på försäkringen? Man undrar ju varför är de glasmästare (2 st) som jag varit i kontakt med så avigt inställda till detta, är det enbart för att dom vill tjäna pengar på att byta hela rutan eller finns det stora risker med det hela?
Min känsla är också att bilglasfirmorna är väldigt pigga på kompletta rutbyten. De gånger jag bytt vindruta har jag aldrig fått någon specifikation på materialet/arbetet, utan bara ett kvitto på den summa jag betalat. En gång frågade jag dock lite av nyfikenhet vad de olika posterna kostat, och fick då (lite motvilligt) se specifikationen. I efterhand kom jag att tänka på att det där var upptaget kostnad för ny gummilist runt rutan. På min bil hade de dock satt tillbaka den gamla listen...
Skriv svar