GT-4 - Gatbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Glenn »

..Och i vanlig ordning så slutar det med att du i princip bygger en egen front ? ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

blev ingen uppdate igår, blev så tråkiga bilder. Ska bygga vidare idag så blir det bättre update.

Glenn:

Mja mer eller mindre. Borde synas att det är pakfiefers fron, men kommer bli modifierad efter egen smak, samt skall jag fälla in diod-dimljus i läppen hade jag tänkt, så den får lite mer former och inte blir helt slät.

Han även kapa/plasta om och montera höger sidokjol igår, så nu återstår mest slipjobb på den, sedan är det höger sidokjol som skall modifieras.

Söker även fortfarande efter någon som har ett fäste till oljekylaren, utan den kommer alltihop stanna av, vilket jag inte är så sugen på.

VÄl mött!
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Gårdagens och dagens arbete.

Passformen på fronten... inge vidare.
Bild

Börjat kapa den i delar
Bild

Pusslade ihop den lite längre ner.
Bild

Höjden på fronten funkar bättre med sidokjolarna nu
Bild

Tagit lös den inför plastning
Bild

Förberett för plastning
Bild

FÖrsta lagret lagt, fick slut på polyester så jag får fortsätta med resten någon annan dag.
Bild

Har även förberett sidokjolarna för modifiering i framkant.Kapade av "flärpen" som var där tidigare, och skall plasta om det lite enligt eget tycke.
Bild



Ja, det var så långt jag hann idag. NU har jag slut på polyester. Så till helgen räknar jag med att jag ska ha fyllt på med polyester, spackel och lackfärg så jag kan göra färdigt alla kjolar under helgen, samt slipa ner och lacka fälgarna.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Handlat 5 liter polyester med härdare och väv idag, samt lite mer kapskivor till dremmeln samt beställt lite glasfiber- och fin-spackel från biltema.

Tog en snabb sväng in i garaget då jag kom hem, och passade på att plasta färdigt insidan av spoilern innan jag var tvungen att sticka på dagis och hämta barnen=)

Bild

Väldigt mini-update men det är alltid något.

Imorgon är tanten hemma med barnen hela dagen, och jag räknar med att vara hemma vid 2-3 tiden, och då är planen att hela fronten skall plastas klars på alla sidor och håll, så det bara kvarstår spackling/slipning och lackering i helgen=)
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Update igen då... den här jävla plasten tar aldrig slut. Ångrar att jag köpte en front då jag snart har byggt en helt egen...

Passar in den emot nedre luftintaget:
Bild

Byggde ett par "rundningar" av hålstansad plåt. Samt kapat ut där den skall sitta:
Bild

Plastar passformen emot andra sidan (har kvar en del av orginalspoilern i överkant för att ha en rakt kant att slipa sedan):
Bild

Testar hur jag skall rikta mina DRL ljus:
Bild

Plastat ett till förstärkande lager på insidan, lite vågigt/puppligt, men har lyckats förstöra min aluroller:
Bild

FÖrhoppningsvis sista förstärkande lagret på utsidan:
Bild

Förhoppningsvis är detta sista jag måste plasta på fronten. Nu borde det vara renskärning och glasfiberspackel som står next på tur. DÄrefter finspackel och hoppas skiten blev rakt/bra.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av JohanRocker »

Härligt du är en riktigt fixare! tummen upp och lycka till!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Man tackar.

En av mina 18" som skall monteras har ett par kantstötningar, resten är fina. Så just nu håller jag på slipa ner den dåliga fälgen för att kunna fixa den.

Har även plastat igen popnithålen på sidokjolarna som jag använde för att passa in dem, samt förstärkt kjolarna i bakkant där jag skall popnita fast dem i skärmkanten baktill.

Väntar nu bara på att polyestern skall torka på kjolarna sedan skall jag fortsätta slipa dem inför lackering.

Borde även få hem spackel idag vid 5 tiden så jag kan lägga på det första lagret på fronten, så får jag se hur skevt jag plastat som...
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Fösta lagret spackel:
Bild

Markera ut vars de största/första missarna var:
Bild

Provmontera, passformen börjar bli hygglig.
Bild

Testat på bilen.
Bild

Sista inpassningen för perfekt passform:
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu när passformen mot CS fronten är perfekt så började jag på finspackling:
Bild

Ja, så långt kom jag idag. Imorgon fortsätter finspacklingen och jag även kola det några gånger för renslipning=)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Glenn »

Ser kanon ut!

Önskar jag orkade hålla på med sånt där :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av MagLight »

Här är något som jag skulle vilja bygga till min 165'a... iallafall en utbyggnad på originalspoilern.

Tumme upp för bygget :thumbup:
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
Skriv svar