Sida 1 av 2

"Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: lör 02 mar 2013, 14:39:12
av Micke2
Hej.

Som rubriken lyder....

Frugan, som har bilen vanligen har inget hört.
Det kan alltså ha varit så länge vi haft den....

Jag hade den i veckan, och vid kallstart, så spikar den när man accelererar. Det låter så iaf.
Lite åt dieselhållet.
Låter aldrig så lite, vid "torrvarvning"
Det hörs inte så värst utifrån när bilen åker iväg.

Det slutar helt när motorn fått drifttemperatur.
Jag tror inte det är nåt lager i motorn.
Det är inte ventillyftarna.
Jag tror inte heller att det är VVTi enheten.
Inga felkoder om detta.
Om tex, knacksensorn gett upp, så borde den inte spika mer som varm då?

Jag undrar om andra Rav42 ägare känner igen detta?
Dom kanske bara låter så.

Ventiltickandet/ rasslet var fullt normalt, enl lokala Toyota.
Detta kan jag inte visa dom, utan att ställa bilen där över natten.

Bilen är en 2002 Rav4 2,0 VVTi.

Micke.

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: lör 02 mar 2013, 19:25:02
av Pugho
Jag provkörde en sån för några år sen och reagerade just på att det var ett tydligt rasslande från motorn, så det är säkert normalt med ett visst rassel. Knackande däremot kan inte vara bra.

Min fru hörde inte heller nånting. :lol:

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: lör 02 mar 2013, 20:20:33
av Micke2
Hej.

Jag vill inte påstå att det knackar.
Låter mer som tändningsspikning.
Som en gammal högtänd volvo.

Eller en modern diesel, i accelerationsögonblicket.

Micke

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: sön 03 mar 2013, 00:40:38
av cheetah1
Dom är välkända för att dom rasslar och skramlar i ventilmaskineriet när dom är kalla. Jag hade en likadan, den förde också ett himmelens liv innan den blev varm, lät faktiskt nästan lite som en diesel, men inte fullt så hårt. Helt normalt på dom här motorerna enligt Toyota, det går att justera bort genom att shimsa om ventilerna, men det är direkt obilligt, och eftersom det är fullständigt ofarligt är det inget man gör om man inte är pedantisk och väldigt rik (och i dom fallen äger man troligen inte en såpass gammal Rav4 ändå)..

Låter den däremot knackande/spikande (samma sak) hårt som en gammal diesel, ja, då är det något som är fel. Förutom faktisk detonation i förbränningsrummet kan det vara ramlager eller vevlager, men oavsett vilket så är det inte särskilt bra. Defenitivt något att kolla upp. Att låta bilen stå på verkstaden över natten kanske inte är så dumt om det besparar dig ett motorbyte tex?

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: sön 03 mar 2013, 11:15:51
av Micke2
Hej.

Detta är inte ventilrasslet.
Detta ljud uppstår bara när motorn belastas vid varvtal om 1800 varv+.
Inte vid körning på flat väg.
Endast acceleration eller uppförsbacke. Typ spikning.
Ljudet försvinner direkt jag släpper upp gasen lite. Kommer genast jag gasar igen.

Den är helt tyst, oavsett varvtal, om man lyssnar i motorrummet.
Vid 800varv tomgång varm motor, så går den tyst och fint.

När motorn är genomvarm så är det tyst.

Micke

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: sön 03 mar 2013, 17:51:39
av toy carina
Om det vore tändningsfel vilket det låter som eller knack sensorn borde spikningarna inte upphöra, kan kanske vara EGR ventilen.

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: sön 03 mar 2013, 17:56:48
av PierreW
"Dieselknack" vid kall motor brukar ju vara tecken på slitna kolvar/ringar, sen när de blivit varma och expanderat försvinner ljudet.
Med tanke på de tidigare trådar osv som finns om din bil så tycker jag du skulle få ett komptest gjort.

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: sön 03 mar 2013, 19:01:32
av Micke2
Hej.

Kolvringar vid 15000 mil på en välservad bil?
Inte för att Toyotas kvalitet har imponerat på mig men...

Bilen går klockrent, tämligen billigt, är stark och drar ingen nämnvärd olja.

Vevhustrycket borde ju stiga markant, om ringarna var så pass slut.
Med ökad oljeförbrukning som följd.

Kanske ska påpeka igen, att det inte är ett högljutt läte.

Micke.

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: sön 03 mar 2013, 22:04:51
av PierreW
Micke2 skrev:Hej.

Kolvringar vid 15000 mil på en välservad bil?
Inte för att Toyotas kvalitet har imponerat på mig men...

Bilen går klockrent, tämligen billigt, är stark och drar ingen nämnvärd olja.

Vevhustrycket borde ju stiga markant, om ringarna var så pass slut.
Med ökad oljeförbrukning som följd.

Kanske ska påpeka igen, att det inte är ett högljutt läte.

Micke.

Lämna bilen hos Toyota över natten kanske vore de bästa ändå, för här lär ingen kunna lista ut vad det är tyvärr.
Jag ser bara en röd tråd genom alla de "symptom" och "problem" du radat upp senaste tiden att din motor troligtvis inte är 100% frisk.
Jag tror att för mycket kallstarter i kombination med uteblivna oljebyten gett din motor ett kok stryk rent ut sagt.
Och nu när du börjat använda bilen som en bil ska användas så falerar den tyvärr.


De där med Miltal är ganska relativt egentligen, bytte vid årsskiftet en Volvo 945 med 35000mil på mätarn mot en likadan med samma mil,
som dag och natt, senaste bilen hade haft hälften så många ägare mot den jag sålde och kändes ny jämfört med den.


Jag har med mina bilar alltid haft mottot, finns det ett oljud som inte blir värre så är det ingen fara ;)

Re: "Spikar" vid belastning kall motor. Ej varm.

Postat: mån 04 mar 2013, 08:31:58
av Micke2
Hej.

Slet med frugan i bilen igår kväll, och stängde av radio och fläkt.

"Jasså det där? Så har den nog låtit hela tiden. Är det nåt fel?" sa hon....

Suck.

Får väl ta ett kompprov framöver ändå.
Men den går som F-N....

Få se om den börjar dra olja framöver....

Vi har bytt nu, så jag kör Toyota ett tag.

Micke.