Celica dricker olja

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Per_Mr2
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:26:09
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Celica dricker olja

Inlägg av Per_Mr2 »

Tjenare!
Har två saker jag behöver hjälp med!

1.Min flickvän har en celica som dricker mycket olja.
Är det någon som har tips vart man kan börja felsöka, eller vet om det är vanligt fel på dessa bilar? (Inget läkage vad jag har hittat)

2.Verkar som att antingen någon har fifflat med elen eller om något är trasig i instumenthuset då den varken den varnar för att spolarvätska ska fyllas på eller att oljetrycket är dåligt, den enda lampan som lyser är motorlampan. Och den håller sig släckt i några veckor om man nollar systemet.

Hoppas någon har någon bra idé att komma med!

Per Ahlinder
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Celica dricker olja

Inlägg av Pugho »

Hur gammal är celican då? Den sista generationen hade väl nåt problem med blocken som gjorde att de drack rejält med olja.
Min från -91 har å andra sidan gått 33000 mil och luktar en del olja ibland, men det märks inte nån nämnvärd åtgång egentligen..
Det sitter ju lite olika motorer i celican beroende på hur gammal den är.
____________________________
Mikael Cedergren
Per_Mr2
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:26:09
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Re: Celica dricker olja

Inlägg av Per_Mr2 »

Sorry glömde skriva det det 2002.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Celica dricker olja

Inlägg av PierreW »

Per_Mr2 skrev:Sorry glömde skriva det det 2002.

Då är det ingen T-sport på 192hk med 2ZZ-GE motor då antar jag om den dricker olja, för det var bara 1ZZ motorn som gjorde/gör det.
Håll koll och fyll på olja vid behov, byt bil, byt motor eller kolvar och kolvringar.
Trodde alla oljedrickande 1ZZ/3ZZ/4ZZ motorer hade åtgärdats vid detta laget, speciellt då Celica och MR2 då dem var först med 1ZZ motorn.

Finns ingen varning för låg nivå till spolarvätskan vad jag minns, ingen för låg oljenivå heller utan bara för lågt tryck,
och det är nog ett bestämt värde som gäller där,
så att så länge det finns olja och det finns en gnutta tryck över de värdet så tror den att det är ok.
Men när den lyser så är oljan i princip slut för då suger den ju luft och då kan man lika gärna säga adjö till den motorn typ.

Kollat va du får för felkoder pga motorlampan?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Per_Mr2
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:26:09
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Re: Celica dricker olja

Inlägg av Per_Mr2 »

PierreW skrev:
Per_Mr2 skrev:Sorry glömde skriva det det 2002.

Då är det ingen T-sport på 192hk med 2ZZ-GE motor då antar jag om den dricker olja, för det var bara 1ZZ motorn som gjorde/gör det.
Håll koll och fyll på olja vid behov, byt bil, byt motor eller kolvar och kolvringar.
Trodde alla oljedrickande 1ZZ/3ZZ/4ZZ motorer hade åtgärdats vid detta laget, speciellt då Celica och MR2 då dem var först med 1ZZ motorn.

Finns ingen varning för låg nivå till spolarvätskan vad jag minns, ingen för låg oljenivå heller utan bara för lågt tryck,
och det är nog ett bestämt värde som gäller där,
så att så länge det finns olja och det finns en gnutta tryck över de värdet så tror den att det är ok.
Men när den lyser så är oljan i princip slut för då suger den ju luft och då kan man lika gärna säga adjö till den motorn typ.

Kollat va du får för felkoder pga motorlampan?
Tack fär hjälpen!

Har inte kollat felkoder eller så men fyller man på regelbundet så tänds aldrig lampan, så skulle kunna tro att det är så som du säger.

Hon har funderingar på att byta bil men vi får se hur det blir med det!

Per Ahlinder
Skriv svar