Sida 1 av 2

Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 20:47:11
av Erik_w
Hur använder man de olika lägena i automatlådan? Jag förstår typ att man skall sätta spaken i R när man skall backa, men när använder man overdrive? Vad är en overdrive?

När använder man 1´an och när använder man 2´an?

Det rör sig om en Toyota Previa 98 års modell.

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 21:10:23
av cheetah1
Overdrive!?

R - Back
P - Lådan är låst (bilen kommer ingenstans, ungefär som parkeringsbroms)
N - Neutral
D - Drive, dvs normal drift framåt
3, 2, 1 - Växlarna stannar i, bilen växlar inte själv. Kan användas för att växla manuellt, lägg i ettan, åk iväg, släpp gasen, lägg i tvåan osv, sluta på drive.. Går även att använda vid omkörning, men det finns ju kickdown och sportläge för.. :D
L - lågväxel, är inte helt 100 på hur det funkar, men det är bra om det är halt eller brant backe, eller om man kör med nåt väldigt tungt eller i terräng (om bilen passar för terräng..)


Sen har du sportläge, då väntar den till högre varv innan den växlar, och växlar ner längre (om det är möjligt) vid kickdown.
Vinterläge gör att den startar på L istället för 1:an.

Kickdown - du trampar gasen i botten och lådan växlar automatiskt ner - bra till omkörning. Kickdownfunktionen ska vara urkopplad innan motorn kommer upp i temp, så ingen risk att man förstör motorn.. :P

När man startar motorn ska man ha lådan i N (eventuellt P, lite osäker där..)


Det absolut viktigaste för automatlådor servicemässigt är att dom har ren och fräsch olja i rätt mängd.

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 21:15:13
av PierreW
Erik_w skrev:Hur använder man de olika lägena i automatlådan? Jag förstår typ att man skall sätta spaken i R när man skall backa, men när använder man overdrive? Vad är en overdrive?

När använder man 1´an och när använder man 2´an?

Det rör sig om en Toyota Previa 98 års modell.
Overdrive är precis va de låter som, en överväxel. Den kan vara i jämt då bilen sköter de automatiskt när lämplig hastighet uppnås.

läge 1 och 2 kanske behövs vid tung last osv i lägre hastigheter då man vill att den inte skall växla upp eller så kan man använda de lägena som motorbroms exempelvis i stads trafik eller i en lång nedförsbacke, eller om du av en händelse skulle vara i den lokala grusgropen och leka så kanske du vill kunna varva ur utan att lådan växlar upp ;) Nu är väl inte Previa det sportigaste Toyota byggt men man vet ju aldrig.

EDIT Cheetah skrev samtidigt

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 21:17:26
av cheetah1
PierreW skrev:
Erik_w skrev:Hur använder man de olika lägena i automatlådan? Jag förstår typ att man skall sätta spaken i R när man skall backa, men när använder man overdrive? Vad är en overdrive?

När använder man 1´an och när använder man 2´an?

Det rör sig om en Toyota Previa 98 års modell.
Overdrive är precis va de låter som, en överväxel. Den kan vara i jämt då bilen sköter de automatiskt när lämplig hastighet uppnås.

läge 1 och 2 kanske behövs vid tung last osv i lägre hastigheter då man vill att den inte skall växla upp eller så kan man använda de lägena som motorbroms exempelvis i stads trafik eller i en lång nedförsbacke, eller om du av en händelse skulle vara i den lokala grusgropen och leka så kanske du vill kunna varva ur utan att lådan växlar upp ;) Nu är väl inte Previa det sportigaste Toyota byggt men man vet ju aldrig.

EDIT Cheetah skrev samtidigt
Är overdrive typ vad Toyota kallar lockup-funktionen eller?

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 21:22:27
av Erik_w
Tackar för svaren!
Men jag vet tyvärr inte ens vad en överväxel är för nåt...
Vad har den för funktion? Kan ngn förklara överväxeln med en liknelse till manuell växellåda?

Nej Previan är inte köpt för varken sportig körning eller offroad :-) Det fanns iofs en 4wd variant av Previan men jag fick tag på den vanliga bakhjulsdrivna.

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 21:28:02
av cheetah1
Erik_w skrev:Tackar för svaren!
Men jag vet tyvärr inte ens vad en överväxel är för nåt...
Vad har den för funktion? Kan ngn förklara överväxeln med en liknelse till manuell växellåda?

Nej Previan är inte köpt för varken sportig körning eller offroad :-) Det fanns iofs en 4wd variant av Previan men jag fick tag på den vanliga bakhjulsdrivna.
Om det är overdrive som på en gammal 740 eller en MG så är det som en liten extra växellåda som aktiveras elektriskt, och lägger i en extra växel.

Om det är vad toyota kallar sin Lockup så får jag först förklara momentomvandlaren:
En momentomvandlare till en automatisk växellåda motsvarar kopplingen, fast med en lite annan princip. På motorn sitter ett pumphjul, tänk ungefär som en propeller. På växellådan sitter det typ som en turbin (det heter turbinhjul tillochmed) som tar upp rörelsen. I utrymmet därimellan finns det olja.

Den konstruktionen är inte alls så dum, man får ganska skaplig verkningsgrad, men man får alltid lite eftersläpning.
Lockup är helt enkelt en funktion som låser ihop pumphjulet med turbinhjulet så att dom snurrar med samma varvtal, och eftersläpningen försvinner. Det blir som en extra växel och hjälper till att dra ner bränsleförbrukningen.

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 21:50:05
av Erik_w
cheetah1 skrev:
Erik_w skrev:Tackar för svaren!
Men jag vet tyvärr inte ens vad en överväxel är för nåt...
Vad har den för funktion? Kan ngn förklara överväxeln med en liknelse till manuell växellåda?

Nej Previan är inte köpt för varken sportig körning eller offroad :-) Det fanns iofs en 4wd variant av Previan men jag fick tag på den vanliga bakhjulsdrivna.
Om det är overdrive som på en gammal 740 eller en MG så är det som en liten extra växellåda som aktiveras elektriskt, och lägger i en extra växel.

Om det är vad toyota kallar sin Lockup så får jag först förklara momentomvandlaren:
En momentomvandlare till en automatisk växellåda motsvarar kopplingen, fast med en lite annan princip. På motorn sitter ett pumphjul, tänk ungefär som en propeller. På växellådan sitter det typ som en turbin (det heter turbinhjul tillochmed) som tar upp rörelsen. I utrymmet därimellan finns det olja.

Den konstruktionen är inte alls så dum, man får ganska skaplig verkningsgrad, men man får alltid lite eftersläpning.
Lockup är helt enkelt en funktion som låser ihop pumphjulet med turbinhjulet så att dom snurrar med samma varvtal, och eftersläpningen försvinner. Det blir som en extra växel och hjälper till att dra ner bränsleförbrukningen.
Skall vi se om jag förstår det rätt: Med manuella växellådor är rekommendationen att man skall köra med så hög växel som hastigheten/varvtalet tillåter för att spara bensin. Är det det som overdriven gör? Dvs att om overdrivefunktionen är inkopplad så lägger den i en högre växel (eller hur det nu fungerar på en automatlåda)?

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 22:15:11
av cheetah1
Erik_w skrev:
cheetah1 skrev:
Erik_w skrev:Tackar för svaren!
Men jag vet tyvärr inte ens vad en överväxel är för nåt...
Vad har den för funktion? Kan ngn förklara överväxeln med en liknelse till manuell växellåda?

Nej Previan är inte köpt för varken sportig körning eller offroad :-) Det fanns iofs en 4wd variant av Previan men jag fick tag på den vanliga bakhjulsdrivna.
Om det är overdrive som på en gammal 740 eller en MG så är det som en liten extra växellåda som aktiveras elektriskt, och lägger i en extra växel.

Om det är vad toyota kallar sin Lockup så får jag först förklara momentomvandlaren:
En momentomvandlare till en automatisk växellåda motsvarar kopplingen, fast med en lite annan princip. På motorn sitter ett pumphjul, tänk ungefär som en propeller. På växellådan sitter det typ som en turbin (det heter turbinhjul tillochmed) som tar upp rörelsen. I utrymmet därimellan finns det olja.

Den konstruktionen är inte alls så dum, man får ganska skaplig verkningsgrad, men man får alltid lite eftersläpning.
Lockup är helt enkelt en funktion som låser ihop pumphjulet med turbinhjulet så att dom snurrar med samma varvtal, och eftersläpningen försvinner. Det blir som en extra växel och hjälper till att dra ner bränsleförbrukningen.
Skall vi se om jag förstår det rätt: Med manuella växellådor är rekommendationen att man skall köra med så hög växel som hastigheten/varvtalet tillåter för att spara bensin. Är det det som overdriven gör? Dvs att om overdrivefunktionen är inkopplad så lägger den i en högre växel (eller hur det nu fungerar på en automatlåda)?
Typ så. Men den lägger automatiskt ur den om du stampar på gasen, och växlar ner ett hack.

Tror vinterläget kopplar ur kickdownfunktionen också, btw. Osäker på det dock.

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 22:30:45
av Dale
Automatlådor lite generellt: Vinterläge tror jag att man startar på "tvåan" typ för å undvika spinn. Att lägga i typ tvåan eller trean är att föredra om man kör nått som går tungt typ uppförsbacke, sand, snö, släp bara för att inte lådan ska växla upp å kanske tappa greppet eller slita mer. Tror att växlingarna sliter på kopplingen rätt mycket. Lockup låser lådan på högsta växeln. Overdrive är nog lådans ingående varvtal lägre än utgående. Det är typ två sätt att spara bensin. P (parkering) och N (neutral) är dom enda ställena som startmotorn får gå på. I P-läget låses utgående axel med spärr. I N-läget går det att rulla / bogsera fordonet men är inget som någon brukar tipsa om då det kan slita på lådan. Kortare sträckor brukar inte vara nått problem iaf.

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Postat: sön 31 maj 2009, 22:39:13
av Hemiyoda
Tror du har en indikatorlampa som det står O/D off om du trycker in O/D knappen. Inget vidare, drar mer soppa då. Man ska sträva efter lägre varvtal.