Sida 3 av 4

Re: Crown rs56 ute 1968

Postat: tis 25 sep 2012, 23:10:36
av bronka
Har lite svårigheter vad det gäller färgvalet.

Antingen så kör jag på en gråmetallic. (min 18års bil, och min favorit)
http://forumbilder.se/images/c45201211011611d1.jpg

Eller en solid grå med mycket klarlack
http://www.carandclassic.co.uk/uploads/ ... 974088.jpg

Eller original blå med mycket klarlack
http://images41.fotki.com/v9/photos/1/1 ... ail-vi.jpg

Lutar åt metallicen, men original kan bli snyggt.
Den ska iaf skos med dessa fälgar.
http://216.120.229.90/pictures/wheelpics/VT5231CB.jpg

Mvh Micke

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: tis 25 sep 2012, 23:37:43
av nikwal
R finns som turbo.. så det bör ju inte vara svårt att få i en turbo utan att bygga så mycket..
Jag är inte så insatt på just R ,men det vettigaste måste väl vara att skaffa en modärn R motor och slänga i, kanske med turbo om man känne sig tvungen. Volvo nää nää det är baaara fel,hellre jänk8'a då.

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: ons 26 sep 2012, 03:56:41
av SHySwe
Kanske får någon frispel av dina åsikter, men jag tycker att det låter kul.

Jag gillar den ljusblå färgen. Klarlack gör att den blir modern och oldschool samtidigt. Kanske ta med bilden till din lackerare och be om en nyans ljusare och "electric"? Ungefär som Polestar:s Volvo, fast sjuttiotal ändå?

Att "uppgradera" till en nyare variant av din 5R-motor är tveksamt om det är värt besväret.
Volvos turbodieslar skulle kunna vara klockrent i din lilla pickis? Så får du en roligare momentkurva än en normal bensinare har.
Att välja en valfri modern turbomotor, med programmerbar Ecu, är hursomhelst ett bra val.
Funderade själv länge på Volvomotorer, innan jag såg ljuset... Eller egentligen Saabs Ecu.

Din Crown kommer definitivt att bli uppmärksammad, oberoende av vilka val du gör!

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: ons 26 sep 2012, 18:43:20
av Hemiyoda
Volvo! :o jösses.. En 3liters M-sexa vore inte fel. Gamla 2M toppen med 7M block. Den hör ju hemma där. M som i Toyota alltså, inte nå BMW.. :mrgreen:

Bild

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: ons 26 sep 2012, 19:42:57
av thowi
Jag tycker oxå att du skall hålla dig till en Toyota morot. Det blir ju roligare då.

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: ons 26 sep 2012, 19:49:54
av SHySwe
Hurdå roligare?
Ska man rodda, så kan man lika gärna göra nåt vettigt.
Sen är ju Crown ganska tung för sin ålder, så den behöver mer hjälp än en gammal förgasarsexa!

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: ons 26 sep 2012, 20:30:33
av Hemiyoda
1450kg? Min crown på 1500kg rör på sig bra med 2.6l, 135kus/210nm. Perfekt glidarbil, inte nån vidare banräser. :) ( ska jag säga som plågar bilstackarn på youtube!! ) :mrgreen: Ljudet från en rak sexa.. aaah..

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: ons 26 sep 2012, 21:22:36
av Swecap
Känner ett sug efter en crown, kanske ska försöka växa upp lite.
corolla å corona är ju allt annat än stora.

Vet ju vart de stog en -71 eller -72 cupe för ca 4år sedan.

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: ons 03 okt 2012, 21:28:43
av Bellman
Det är en grymt cool bil det där så grattis :)
Men snälla ingen volvo snurra i den gör om den till en MS56a så den får må bra.
En 7M ska i tycker jag.
Min hade en volvo motor i sig en liten stund och det mådde den inte alls bra av :(

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid2*

Postat: lör 06 okt 2012, 23:52:08
av bronka
Tack till alla bra kommenterar på bilen =)
Det med motor och så kommer bli en senare fråga, nästa sommar så får orginalrovan fungera.

Det har hänt lite i garaget sen sist, har fått dän karossen från ramen, så nu ska motorn och lådan ur, sen ramen iväg på blästring.

Fronten dän
Bild

Lützendimma i garaget.
Bild

Ska bygga en liten "vagga/vagn" att sätta karossen i så jag kan rulla runt den i garaget, det blir morgondagens bekymmer.

Mvh Micke