Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Nizzehult »

Har varit seriös och renoverat toppen ordentligt då den ändå var borta för byte av toppackning.
Har då givetvis slipat in ventilerna och bytt ventiltätningarna. Det är en 7A-FE.
Så var det då dags att justera ventilerna. Lite stökigt då man måste bort och dit med kammarna för att byta shims.
Mätte både före bytet och efter...och det ser ut som de flesta shims måste bytas (samtliga är 3.00mm).

Åkte till Toyota och höll på att smälla av då man tar 108,-/st för varje shims! Det blir ju nästan 1800,-!! :o
Man hade heller inget inbytessytem där man bytte in de gamla (vissa har det).

Hur gör man nu? Passar det från någon annan bil? Jag minns att VAG och Fiat m fl hade samma shims för länge sedan, kan det vara så idag?
Eller kan man få tag på shims till mera normala priser?
Någon här äger kanske en hel sats (är samma på 4A-FE m fl)?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Glenn »

du kan ju kolla med nån verkstad, dom brukar ta gamnla shims i inbyte..

Annars har jag för mej att nån tidigare postat en länk till nån utländsk firma som säljer shimsen styckvis betydligt billigare, inte säker på om det var just till den motorn, men nån toyota var det iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Nizzehult »

Jo det är väl ett bra tips men tänk på att på merparten av alla Toyota som rullar har det troligen aldrig gjorts någon ventiljustering så intresset för 3.00mm shims är nog ganska ljumt...
Har kommit fram till att dom är 28mm i diameter.
Har hittat en firma i USA http://www.cylinderheadsupply.comsom säljer 4 shims ("Valve Clearance Discs") för ca 90,-/packe (23,-/st) och det är väl inget att bråka om.
Men då tillkommer frakt samt flera veckors(?) väntan innan jag har dem i handen och det vill jag inte vänta...
Törs man slipa ner dom som sitter där? Och hur då i så fall?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Glenn »

Aha, kanske är därför dom inte byter in då, för att dom inte vill ha massor av shims i samma dimension.

Jag är skeptisk till att slipa shims, vet att folk gjort det och det fungerat, men dom är svåra att slipa pga hårdheten och det är väldigt svårt att få det jämnt.. dessutom, vad gör man när man råkade slipa för mycket ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Nizzehult »

Jag provade genom att låta shimset ligga kvar i ventilttryckaren och pressa den (baksidan) mot sidan av en smärgel.
Jodå, den blev varm och ytan repig men trots flera omgångar med slipning så kunde jag inte ens mäta mig till någon förtunning...
Hur slipar man dom med vanliga hemmaprylar?

Är inte direkt orolig att ta för mycket, finns gott om 3.00mm shims att få tag på ur skrotade motorer.
Har nu mätt och det är 10 shims som behövs:
4 st 2.90
4 st 2.80
1 st 2.70
1 st 3.10!
Ingen här som har?? :mrgreen:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Nizzehult »

Har nu varit förbi en firma som pysslar med slipning och bearbetning av olika metaller.
Han hade en planslip med magnetbord.
Problemet var att det var ganska glest mellan magneterna så att han kunde bara skala av kanske 1/100 per varv.
Maskinen var dessutom semiautomatisk så det blir ett fasligt vevande om han ska ner 3/10 mm som det är på den som ska tas mest.
Provade 2/100 men då åkte shimset iväg....
Han sa att det nog kommer att ta så lång tid att det blir oskäligt dyrt...

På vägen därifrån så fick jag dock en idé; om man lägger några 2mm stålplattor som "ram" på magnetbordet så borde man kunna köra flera shims samtidigt och utan att dom sticker iväg. Hittar jag ingen annan lösning så ska jag föreslå det. Hur mycket kan man ta per varv om shimsen skulle vara fixerade, tro?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Nizzehult »

Har forskat vidare och en hel del Oplar har samma shims. Dom är ännu dyrare, 165,-/st!
Även någon modell av Mazda har dessa, kostar 180,-/st.

WTF? För en rund metallbricka som tillverkas i miljoner ex (och som bevisligen säljs i USA för en dryg tjuga)!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Glenn »

Original shims är alltid dyra typ, fast jag har för mej att dom mer brukar kosta 60-80:- styck..

Surt är det ju iaf..

Det hade sina fördelar med stötstångsmotorerna man ventiljusterade med en 13-nyckel, en flat mejsel och två bladmått :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Nizzehult »

Bäst är väl hydrauliska lyftare. ;)
Inga justeringar what so ever...även om dom väl också har sina nackdelar.

När jag köpte shims och justerade min VW som jag hade på 80-talet så betalade jag runt 8 spänn styck tycks jag minnas. Original!
Verkar endast finnas två märken av tillverkare, båda italienska; Freccia och Metelli.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av nikwal »

http://www.goodson.com/Valve_Adjustment ... ls/?page=2
vad sägs om detta då?och så kan man ju faktist ta av en liten liten aning på ventilen också i värsta fall, men inte mycket.
E85 wants to be free!
Skriv svar