Sida 1 av 1

topplockspackning carina E-97

Postat: tor 28 maj 2009, 18:23:04
av silverwolf
var ute och tittade på carinan för den har dragit en del vatten på sista tiden det jag kom fram till är att topplockspackningen har gett sig det är vatten i motorn mm är det nån som vet vad det kan gå på att byta är det svårt motorn är en 1,8 leanburn

Re: topplockspackning carina E-97

Postat: tor 28 maj 2009, 20:41:13
av PierreW
Bara en liten undran. "vatten i motorn" ? Är du helt hundra på att vattenpumpen inte läcker, de är mycket vanligt på 4A/7A-FE motorer.

Angående pris så beror det ju helt på var man lämnar in bilen, alltså va de tar i timmen och materialet. Räkna nog med mellan 8 och 15 timmars jobb totalt med planing av topp. Sen kan ju eventuella saker tillkomma så som dåliga/brända ventiler, skadade lager pga glykol i oljan osv, bilen är ju trots allt 12 år gammal.

Re: topplockspackning carina E-97

Postat: tor 28 maj 2009, 21:36:03
av silverwolf
nej vattenpumpen är det ej den bytte jag för 2 månader sen

Re: topplockspackning carina E-97

Postat: sön 31 maj 2009, 14:38:00
av silverwolf
det är bekräftat att det är topplockspackningen i alla fall så sitter jag och funderar på vilket som är bäst att byta packningen eller köpa en annan topp eller? har ni nåt råd att ge

Re: topplockspackning carina E-97

Postat: sön 31 maj 2009, 14:53:49
av PierreW
silverwolf skrev:det är bekräftat att det är topplockspackningen i alla fall så sitter jag och funderar på vilket som är bäst att byta packningen eller köpa en annan topp eller? har ni nåt råd att ge
I vilket fall som helst så måste ju toppen av, oavsett om du tänker byta den eller bara byta packningen. Och oavsett vilken topp du tänker sätta tillbaka så rekomenderas att den planslipas då en topp alltid böjer sig lite granna när man lossar på den. Sen är de aldrig fel att ha en ren fin yta till nya packningen, toppen är ju i aluminium och blocket i gjutjärn, och toppen har garanterat nån "liten" skada i sig där packningen gått sönder. Ta ställning till om den behöver bytas när den är loss, de blir enklare då ser du/ni hur illa det är.

Re: topplockspackning carina E-97

Postat: sön 31 maj 2009, 15:17:08
av silverwolf
PierreW skrev:
silverwolf skrev:det är bekräftat att det är topplockspackningen i alla fall så sitter jag och funderar på vilket som är bäst att byta packningen eller köpa en annan topp eller? har ni nåt råd att ge
I vilket fall som helst så måste ju toppen av, oavsett om du tänker byta den eller bara byta packningen. Och oavsett vilken topp du tänker sätta tillbaka så rekomenderas att den planslipas då en topp alltid böjer sig lite granna när man lossar på den. Sen är de aldrig fel att ha en ren fin yta till nya packningen, toppen är ju i aluminium och blocket i gjutjärn, och toppen har garanterat nån "liten" skada i sig där packningen gått sönder. Ta ställning till om den behöver bytas när den är loss, de blir enklare då ser du/ni hur illa det är.
jo okej jag kommer inte i så fall att göra det själv snackade med toyota och dom tar 20 000 kr nästan mer än vad bilen är värd :( synd att man inte kan göra detta själv då jag inte är så händig funderar även på att sälja den till högstbjudande det känns synd att bara låta den stå har bytt kamrem,spännare nya däck och alufälg vatten pump mm har lagt ner över 15000 på den bara under detta år känns nu i plånboken men vad kan man få för en carina som gått 19700 mil med trasig topplockspackning?

Re: topplockspackning carina E-97

Postat: sön 31 maj 2009, 22:08:19
av Dale
Kanske billigare å hitta en motor på skroten å flytta över. Råkade ut för nått liknande på min Carina. Fick tag på krockad bil som motorn flyttades över å samtidigt sågs pump, kamrem med mera över. Har dina delar inte gått så långt kan de ju kanske vara bäst å flytta över dom med på "nya" motorn. Går ju kolla koppingen med då man har motorn lös.