Regnar in i Aygo och gummilist

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
AJGOO
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 aug 2012, 15:08:49
Bilmodell: Aygo +
Årsmodell: 2007

Regnar in i Aygo och gummilist

Inlägg av AJGOO »

Hej

Jag har förstått att det varit problem med att det regnar in i Toyota Aygo. Såg härom dagen en annan Aygo-ägare som hade en extra liten u-formad gummilist tejpad i överkant dörrarna och ner lite på A resp C stolpe. Personen som jag pratade med hade fått listen monterad av Toyota då hon snabbt upptäckt läckage. Jag har min bil i garage mestadels men har ändå märkt att det blir blött så fort den står ute i regnet. Så jag ringde Toyota men eftersom garatitiden på min bil , en 07:a är ute så regnar det uppenbarligen inte in i min Aygo, tycker Toyota. För någon list fick jag inte. Då frågade jag om jag kunde köpa listen och sätta dit den själv och det kunde jag få göra. Men nu till kruxet:

För den enklaste U-formade gummilisten som kanske har ett basmått på ca. 10mm, som lär kosta 50 öre metern att formspruta hos en välrenomerad gummilisttillverkare skall Toyota ha nästan 2'500 kronor, drygt 1'200 kronor per sida = Uppskattningsvis 2 meter list per sida = totalt 4 meter. Jo ni läser rätt TVÅ TUSEN FEM HUNDRA KRONOR. Jag skriver det en gång till så att jag själv förstår TVÅ TUSEN FEM HUNDRA KRONOR. 5% procent av bilens värde på 2 gummilister. Det är ju inte första april så jag frågade om hon skämtade med mig, men det är inga komiker som jobbar hos Toyota Center i Göteborg. Det är uppenbarligen kallhamrade tariffläsare.

Ni får inte förstå mig fel för jag älskar min Toyota Aygo och rekomenderar bilen till alla som är i behov av motsvarande fordon, men det finns gränser.

Så frågan är: Var kan jag köpa en gummilist utan att bli rånad

Tacksam för hjälp
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Regnar in i Aygo och gummilist

Inlägg av Glenn »

Just gummilister brukar toyota alltid vara dyra på av okänd anledning.

Har du partnumber på den ? jag skulle ha googlat på det, med riktig tur är det nån som säljer listerna billigt på ebay elelr nån webshop.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mrcrd
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 09:44:19
Bilmodell: Avensis 2.0 - Yaris turbo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige

Re: Regnar in i Aygo och gummilist

Inlägg av mrcrd »

Hade inne någon Aygo på jobbet som läckte vatten på höger framdörr. Noterade då att den dörren inte gick in lika långt i stängt läge som övriga dörrar. Monterade en likadan original list som satt från fabrik och justerade dörren så den låg bättre i stängt läge.

Den bilen läcker inte mer nu, trots 1år av regn och vinter..

Kan ju vara värt att kolla innan man öser massor med pengar på lite gummilister..
Avensis '07
Yaris turbo'04
V60 D4'15
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Regnar in i Aygo och gummilist

Inlägg av KACE80 »

Hej!

Gå in på citybugs.se där får du all hjälp du kan tänkas behöva på din Aygo Citroec C1 Och Peugeot 107

Anton
Skriv svar