Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Larco: Celica GT-four ST165
closed loop går den väl bara i på låglast, du har väl misständningar även vid höglast ? Så "Brukar" det ju vara i alla fall, men jag vet inte hur ST165-insprutningen gör specifikt.
Hur vet insprutningen var motorn är ? (vevaxelgivare/kamaxelgivare/fördelaregivare osv) har du bytt den givaren ? har den vettig jord osv ? ..Det är ju en typisk sak som kan spöka av värme..
Angående skärmen, xp embedded är nog oändligt mycket bättre än winCE, som är hemskt
Hur vet insprutningen var motorn är ? (vevaxelgivare/kamaxelgivare/fördelaregivare osv) har du bytt den givaren ? har den vettig jord osv ? ..Det är ju en typisk sak som kan spöka av värme..
Angående skärmen, xp embedded är nog oändligt mycket bättre än winCE, som är hemskt
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Nu vet jag ju inte om något har ändrats då jag inte har kört bilen på ett tag men tidigare gick den rent från ca 3000 varv och uppåt. Dock spökade knacksensorn vilket jag åtgärdade med en ny kabel direkt mellan knacksensorn och boxen. Efter det har ECUn varit nöjd på den punkten.
Jorden har jag både mätt upp i hop om att hitta spänningsfall samt provat att extrajorda med startkabel som flyttat o testa bla. Men det har inte gett något hittills. Inga direkt tydliga spänningsfall nånstans.
Alla lägesgivarna sitter i fördelaren och den har jag inte bytt.
Men såfort jag rycker ur lambdasonden så den får lite fetare bränsleblandning så upphör misständningarna.
Jag märkte liknande symtom med megasquirtet. Den ville gärna ha lite fetare blandning än Lambda 1. Annars började tomgången lätt pendla och misständningar var inte långt borta.
O megasquirtet har hemsnikrad vevaxelgivare och annan tändslutsteg (Igniter) så tycker inte att givarna i fördelaren eller Ignitern borde vara problemet.
Funderar på att riva loss kabelstammen för att gå igenom den eller byta ut den. Men om det löser problemet vet jag ej.
En annan grej som verkar lite märklig är att spänningen i cigurtaget är låg när bilen har stått litet tag. Men när jag har låtit bilen gå ser den bättre ut. Laddapänningen när bilen går verkar helt ok. Har satt en såndär enkel spänningprovare i cigurtaget.
Misständningarna verkar är dock de samma.
Jorden har jag både mätt upp i hop om att hitta spänningsfall samt provat att extrajorda med startkabel som flyttat o testa bla. Men det har inte gett något hittills. Inga direkt tydliga spänningsfall nånstans.
Alla lägesgivarna sitter i fördelaren och den har jag inte bytt.
Men såfort jag rycker ur lambdasonden så den får lite fetare bränsleblandning så upphör misständningarna.
Jag märkte liknande symtom med megasquirtet. Den ville gärna ha lite fetare blandning än Lambda 1. Annars började tomgången lätt pendla och misständningar var inte långt borta.
O megasquirtet har hemsnikrad vevaxelgivare och annan tändslutsteg (Igniter) så tycker inte att givarna i fördelaren eller Ignitern borde vara problemet.
Funderar på att riva loss kabelstammen för att gå igenom den eller byta ut den. Men om det löser problemet vet jag ej.
En annan grej som verkar lite märklig är att spänningen i cigurtaget är låg när bilen har stått litet tag. Men när jag har låtit bilen gå ser den bättre ut. Laddapänningen när bilen går verkar helt ok. Har satt en såndär enkel spänningprovare i cigurtaget.
Misständningarna verkar är dock de samma.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Är du helt 100% säker på att den är helt tät efter LMM:en och inte suger in nån ouppmätt luft nånstans?
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: Larco: Celica GT-four ST165
det där med cigguttaget låter som dålig kontakt någonstans, högt motstånd och dålig kontakt när den är kall, sen när det går stöm genom kontakten blir den varm och sväller upp och ger bättre kontaktyta, efter en stund när den har kommit upp i lagom temperatur mindre motstånd och spänningsfall.
Kan också hända på lösa kontakstift till strålkastarglödlampa, lyser bättre och bättre alltefter de blir varma och sväller 'tighta'
Kan också hända på lösa kontakstift till strålkastarglödlampa, lyser bättre och bättre alltefter de blir varma och sväller 'tighta'
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Så gott som säker. Har både testat Startgas tricket, trycksatt och röktestat. Hittade flera småläckor när jag trycktestade men det är åtgärdat.
Det enda som jag kan tänka mig är eg om Vevhusventen spökar. Tex att den suger tjuvluft via oljestickan. Nu är den Vevhusventen kopplad direkt till plenumet via en backventil och den andra till insugsröret mellan turbon o LMM.
Men jag har inte märkt några sådana tendenser när jag testat. Men får prova om de hjälper att köra öppen vevhusvent kanske.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Jo precis. jag var inne på att de gamla kablarna kanske inte håller måttet men än så länge har jag inte hittat några betydande spänningsfall någonstans med motorn igång.MartZink skrev: ↑tis 28 nov 2017, 03:44:24 det där med cigguttaget låter som dålig kontakt någonstans, högt motstånd och dålig kontakt när den är kall, sen när det går stöm genom kontakten blir den varm och sväller upp och ger bättre kontaktyta, efter en stund när den har kommit upp i lagom temperatur mindre motstånd och spänningsfall.
Kan också hända på lösa kontakstift till strålkastarglödlampa, lyser bättre och bättre alltefter de blir varma och sväller 'tighta'
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Igår tog jag bort kabelhärvan för lite genomgång.
Har kollat den tidigare men då var den inte av så vet inte om den gick sönder när jag tog bort allt. Med lite tur är det roten till mina misständningar. Så den ska jag försöka pinna om. +kablarna ifrån generatorn såg också ut att ha sett bättre dagar. Ärgade och isoleringen stenhård. Så dem tänkte jag byta ut bla. Fortsättning följer.
Kontakten till fördelaren mådde sådär...Har kollat den tidigare men då var den inte av så vet inte om den gick sönder när jag tog bort allt. Med lite tur är det roten till mina misständningar. Så den ska jag försöka pinna om. +kablarna ifrån generatorn såg också ut att ha sett bättre dagar. Ärgade och isoleringen stenhård. Så dem tänkte jag byta ut bla. Fortsättning följer.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Fy för, vilket jobb.. Och då är jag ändå rätt bra på el..
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Javars, finns ju roligare saker att göra men jag vill gå igenom detta så de inte är ett frågetecken när man felsöker. Kabelstamen ju sett bättre dagar. De flesta kablarna verkar ju vara ok. Byter, fixa och skarvar på om det behövs.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Åh hej å hå, vilket jobb
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson