Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Larco: Celica GT-four ST165
Fortsättning på min projekttråd i gamla forumet, http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=30844.
Bilen är en Celíca Gt-four ST165 årsmodell 1989. Kort och gott är en ny motor just nu under uppbyggnad efter motorras.
Nya motorn baserad på en Gen 3 3S-G(T)E motor
*Motorblock: borrat, topdeckat, modifierats för 4WD, målats vitt
*Specialbeställda kolvar från CP Pistons (värstingar), har sedan viktmatchats och molybden-coatats
*Eagle stakar, viktmatchade
*Balansera vevparti tillsammans med koppling o allt
*ARP Head bolts
*ARP Main bolts
*ARP svänghjulsbultar
*Nya toyota orig. lager, som sedan har molybden-coatats
*Nya toyota packningar (inkl. st205 topppackning)
*Förstärkta motorfästen
*Toppen: tillsnyggade portar och modifierade föbränningsrum, pågående
*Vassare kammar
*HKS Ställbara kamdrev
*WRC-specat st205 grenrör, förberett för anti-lag, TBC-coatat 8)
*CT20b turbo, TBC-coatat
*Rostfri Monsterdownpipe
*255lph bränslepump
*Fuelrail uppborrad till 10mm
*SX Performance 1:1 Bränsletrycksregulator
*Större/fler spridare...
*Megasquirt'n spark v2.2
*Bredbandslambda
*Nytt 3" avgassystem
*lättviktsljuddämpare i kolfiber/titan
*Nya tryckrör
*autobahn88 JÄTTE-INTERCOOLER 600x300x100mm
Transmission
*Renoverad St165-låda
*Byta drivaxel
*EXEDY STAGE 4 HYPER TWIN CLUTCH:
EXEDY Racing Stage 4 specific Lightweight Chromoly Flywheel
EXEDY Racing Stage 4 specific Hyper Twin Pressure Plate
EXEDY Racing Stage 4 specific Twin Cerametallic Discs
Ballanserad tillsammans med resten av vevpartiet
*Torsendiff om jag får tag på en till rätt pris
Chassi
*Fungerande originaldämpare och 35mm Kilen (Lesjöfors) sänkfjädrar, har även K-sport Coilovers som ligger.
*17" SSC Integral A2 (svart metallic) med 215/40-17 däck
*17" OZ Superleggera med 235/35-17 Toyo R888
*Stålomspunna bromsslangar
*Förstärkta bussningar till bakvagnsbrygga o diff
På längre sikt
*Total genomgång av kaross, mycket grundligt!
*Helbur
*Lättning av kaross med kompositdelar
*Bättre Bromsar!!!
Nya motorblocket nymålat
Kolvringsgapet justeras
Innehållet i toppen
Avgasportar innan upprensning.
Insugsportar påbörjade med borttagna gjutskägg
Påbörjade förbränningsrum
Bilen är en Celíca Gt-four ST165 årsmodell 1989. Kort och gott är en ny motor just nu under uppbyggnad efter motorras.
Nya motorn baserad på en Gen 3 3S-G(T)E motor
*Motorblock: borrat, topdeckat, modifierats för 4WD, målats vitt
*Specialbeställda kolvar från CP Pistons (värstingar), har sedan viktmatchats och molybden-coatats
*Eagle stakar, viktmatchade
*Balansera vevparti tillsammans med koppling o allt
*ARP Head bolts
*ARP Main bolts
*ARP svänghjulsbultar
*Nya toyota orig. lager, som sedan har molybden-coatats
*Nya toyota packningar (inkl. st205 topppackning)
*Förstärkta motorfästen
*Toppen: tillsnyggade portar och modifierade föbränningsrum, pågående
*Vassare kammar
*HKS Ställbara kamdrev
*WRC-specat st205 grenrör, förberett för anti-lag, TBC-coatat 8)
*CT20b turbo, TBC-coatat
*Rostfri Monsterdownpipe
*255lph bränslepump
*Fuelrail uppborrad till 10mm
*SX Performance 1:1 Bränsletrycksregulator
*Större/fler spridare...
*Megasquirt'n spark v2.2
*Bredbandslambda
*Nytt 3" avgassystem
*lättviktsljuddämpare i kolfiber/titan
*Nya tryckrör
*autobahn88 JÄTTE-INTERCOOLER 600x300x100mm
Transmission
*Renoverad St165-låda
*Byta drivaxel
*EXEDY STAGE 4 HYPER TWIN CLUTCH:
EXEDY Racing Stage 4 specific Lightweight Chromoly Flywheel
EXEDY Racing Stage 4 specific Hyper Twin Pressure Plate
EXEDY Racing Stage 4 specific Twin Cerametallic Discs
Ballanserad tillsammans med resten av vevpartiet
*Torsendiff om jag får tag på en till rätt pris
Chassi
*Fungerande originaldämpare och 35mm Kilen (Lesjöfors) sänkfjädrar, har även K-sport Coilovers som ligger.
*17" SSC Integral A2 (svart metallic) med 215/40-17 däck
*17" OZ Superleggera med 235/35-17 Toyo R888
*Stålomspunna bromsslangar
*Förstärkta bussningar till bakvagnsbrygga o diff
På längre sikt
*Total genomgång av kaross, mycket grundligt!
*Helbur
*Lättning av kaross med kompositdelar
*Bättre Bromsar!!!
Nya motorblocket nymålat
Kolvringsgapet justeras
Innehållet i toppen
Avgasportar innan upprensning.
Insugsportar påbörjade med borttagna gjutskägg
Påbörjade förbränningsrum
Senast redigerad av Larco den tis 03 sep 2013, 23:02:27, redigerad totalt 1 gånger.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
arbetet med avgasportarna på väg åt rätt håll
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Flen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Flen
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Nice ! Har faktiskt inte kollat in den här bilen så mycket kul läsning !
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Följer detta projekt med spänning...
...men visst får man se denna till sommaren?
...men visst får man se denna till sommaren?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Tack! Hoppas du fortsätter att tycka detJesper Nilsson skrev:Nice ! Har faktiskt inte kollat in den här bilen så mycket kul läsning !
Vågar inte säga något säkert, men jag vill så klart ha ut den nu i sommar!fnys skrev:Följer detta projekt med spänning...
...men visst får man se denna till sommaren?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Flen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Flen
Re: Larco: Celica GT-four ST165
klart den ska ut till i sommar
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Den där måste man nog göra ett hemma hos repotage snart.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Ser ju riktig bra ut håppas man få se den i sommar
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Skulle inte vara fel med ett mirafrästa säten sen också för att bli av med kanten vid ventilsätesringen på insugssidan.
Men man kanske skulle fylla upp med epoxy runt sätet istället iallafall . Tror ni att det sitter kvar om man gör det korrekt när det är så nära förbränningskammaren? Vill ju inte att det ska trilla bort sen
Men man kanske skulle fylla upp med epoxy runt sätet istället iallafall . Tror ni att det sitter kvar om man gör det korrekt när det är så nära förbränningskammaren? Vill ju inte att det ska trilla bort sen
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Larco: Celica GT-four ST165
så otroligt fint skick hon verkar vara i! sen får hon en grym motor också! lycka till!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing