Det jag menar med "tillfällig ommappning" är den funktionalitet som finns i moderna bilar, där lambdvärdet långsamt flyttar hela kurvan tills det ser bra ut igen. Kör man 100 mil med en Saab så är antagligen hela effekten borta. Då måste man antingen köra lika länge utan xafc, eller nolla ecu:n via spänningslös.
Så för att få bestående resultat, bör den bara vara aktiv vid behov. Eller missar jag nåt?
Två mot en, då ger jag mej. Inte.
Enkel att labba med, viss standard i hanteringen.
Klipper några kodrader från nåt jag lekt med tidigare. I mina ögon lättarbetat.
Linjärisering av smalbandslambda. Samma princip vid omskalning av MAF.
Kod: Markera allt
#include <BPL.h>
// Lambda, narrowbandsond
float lambda_X[10] = {0.88, 0.84, 0.79, 0.66, 0.15, 0.08, 0.05, 0.03}; // 0-1V
float lambda_Y[10] = {0.68, 0.80, 0.90, 0.99, 1.01, 1.11, 1.20, 1.30}; // Petrol 10-19 afr
float lambda_Min[2] = {0.88, 0.68};
float lambda_Max[2] = {0.03, 1.30};
float lambda_In;
float lambda_Out;
BPL lambda(10);
int LambdaPin;
void setup()
{
LambdaPin = 4;
}
void loop()
{
lambda_In = analogRead(LambdaPin);
lambda_Out = lambda.calc(lambda_In, lambda_X, lambda_Y, lambda_Min, lambda_Max);
delay(200);
}
Men nu räcker det för mej. Alla tycker olika.