Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Per_Mr2
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:26:09
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Inlägg av Per_Mr2 »

Hej!
Som topic lyder så läcker servon olja, behållaren töms på ca en vecka mellan tummen o pekfingret.

Motorn är aldeles kladdig undertill och jag har provat o torkat av för att se vartifrån det kommer men det verkar vara omöjligt då det läcker för mycket.

Så vart tycker ni jag ska börja felsöka? Har ingen aning om vart pumpen sitter heller samt om det är träligt att byta den?

Hoppas någon har en briljant idé att komma med! (:

Per Ahlinder
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Inlägg av cheetah1 »

Gör en grundlig motortvätt och pudra därefter med talk/babypuder för att se var det fuktar. Du kanske kan starta den bara snabbt, eller lossa typ ECU-säkringen så att den bara tuggar på startmotorn, så det inte hinner trycka ut så mycket?
Per_Mr2
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:26:09
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Inlägg av Per_Mr2 »

cheetah1 skrev:Gör en grundlig motortvätt och pudra därefter med talk/babypuder för att se var det fuktar. Du kanske kan starta den bara snabbt, eller lossa typ ECU-säkringen så att den bara tuggar på startmotorn, så det inte hinner trycka ut så mycket?
Tack så mycket för hjälpen, ska kolla på en gång!

Kan du säga mer specifikt vart pumpen sitter?

Per Ahlinder
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Inlägg av cheetah1 »

Ingen aning. Jag har aldrig haft nån mr2:a, det var ett knep jag lärde mig på min flygteknikerutbildning. :)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Inlägg av Cyrix »

Inte för att va sån, men MR2an har elservo som sitter fram, dvs inte alls i närheten av motorn...
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Per_Mr2
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:26:09
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Inlägg av Per_Mr2 »

Cyrix skrev:Inte för att va sån, men MR2an har elservo som sitter fram, dvs inte alls i närheten av motorn...
Hmm, okej. Har du någon teori om vart oljan tar vägen?

Behållaren tömmer sig på någon dag bara och det enda läkaget som syns till är det vid motorn..
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Mr2 turbo -92 Läckage servoolja

Inlägg av Impreza »

Per_Mr2 skrev:
Cyrix skrev:Inte för att va sån, men MR2an har elservo som sitter fram, dvs inte alls i närheten av motorn...
Hmm, okej. Har du någon teori om vart oljan tar vägen?

Behållaren tömmer sig på någon dag bara och det enda läkaget som syns till är det vid motorn..

kolla bakom inre styrleds damaskerna ;) där lär du hitta olja !
Vanligaste felet på mr2 . Läckande styrväxlar ! löses genom antigen byta styrväxel och få samma fel (om byte mot beg) eller köpa "mirakel" olja från ebay. Heter steeringrack repair oil lucas system .

OCH ja mr2 har ELSERVO .. motorn sitter i fram under huven vid batteriet om jag inte minns fel.
/ Dennis - hade samma fel på min en gång i tiden o den blev tät i packningarna.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Skriv svar