Svetsa avgas Prius, någon fara för elektronik?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Svetsa avgas Prius, någon fara för elektronik?

Inlägg av linusrby »

Jag fortsätter troget med mitt renoveringsobjekt, Prius verkar inte riktigt hålla samma kvalitetsstandard som man är van vid.

Hittade ett litet hål i avgasröret, vid en värmeskyddsplåt vid bakaxeln. Då bilen kostat betydligt mer än budgeten funderar jag på att skarva i en rörbit tills vidare.

Dagens fråga: Om jag jordar svetsen alldeles intill den tilltänkta skarven på avgaset, är det någon risk att elda någon elektronik i bilen? I normalfallet brukar jag koppla ur batteriet på konventionella bilar vid svetsning, men här har jag ju lite mer el än vanligt. Man ska kanske inte heller ge sig på att koppla ur hybridsystemet?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Svetsa avgas Prius, någon fara för elektronik?

Inlägg av PierreW »

De ska inte vara nån fara, men koppla loss minuspolen på batteriet i kofferten för säkerhets skull.
Hybridsystemet är helt avskärmat från karossen så det ska inte påverkas nånting.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar