Sida 14 av 21

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: tor 20 jun 2013, 12:46:18
av MagLight
Beställt nya styrleder/styrstag... fan att man inte bytte dom när man väl höll på...

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: lör 22 jun 2013, 11:10:42
av JohanRocker
Ja maskin tvätt ska man inte testa hörrö!

Ja coilovers är speciellt att fixa hjul inställning på! måste vara någon riktigt kunnig'!

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: tor 27 jun 2013, 09:32:46
av MagLight
Jahapp... lite mindre update då... inre och yttre styrleder inhandlade... köpte inre på Mekonomen och dom yttre på Autoexperten, anledningen var att det var ca 300:- billigare än att köpa allt på samma ställe, plus att Toyota ville ha ALLDELES för mycket för grejerna...

Toyota 6000:-
Mekonomen 1476:-
Autoexperten 1460:-

Uppdelat 1192:-

Så nu ska jag bara orka skruva dit grejerna... börjar bli lite less på allt skruvande för tillfället...

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: mån 01 jul 2013, 22:18:00
av MagLight
Styrlederna är nu utbytta, så nu är fan hela chassit nytt/renoverat... Nåde den som säger att hjulvinklarna inte går att få till nu...

Passade även på att justera in Cambern bak som han ville göra på Vianor men inte verkade förstå hur han skulle göra...

Så nu ska bilen in på hjulinställning. och sen är det köra tills maskinen säger upp sig som gäller...

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: fre 05 jul 2013, 00:50:56
av MagLight
Hjulvinklarna är numera perfekta :D

tyvärr så är inte riktigt motorkaraktären så jätterolig men vid 5000 rpm så finns det en viss risk för en liten "eargasm" om man kör med takluckan öppen och rutorna nere i Södra Länken... Aaahhhhh..... :twisted:

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: fre 05 jul 2013, 08:10:01
av JohanRocker
MagLight skrev:Hjulvinklarna är numera perfekta :D

tyvärr så är inte riktigt motorkaraktären så jätterolig men vid 5000 rpm så finns det en viss risk för en liten "eargasm" om man kör med takluckan öppen och rutorna nere i Södra Länken... Aaahhhhh..... :twisted:
Haha låter bra! kul att hon fungerar nu! :thumbup: :clap:

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: lör 13 jul 2013, 18:51:52
av MagLight
Spark i röven... det är väll vad man kan säga om gränsen vid 3500rpm... håller jag jämn gas ca 20-25% så händer detta. Det är inte laddet som kommer utan det är något annat... jag misstänker att det är kammarna som spökar och han jag köpte bilen av sa att han satt i ST162 kammar... vad jag kan förstå om dom kammarna i en ST165 så flyttar dom helt enkelt upp vridmomentskuvan, eller har jag fel?

Eller är det TVIS'en som spökar kanske?

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... 9350352157

Någon som har några ideer?

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: sön 14 jul 2013, 19:47:42
av MagLight
Varit ute på äventyr i helgen :D
Jakobsberg i fredags
Bild
Och Kungens kurva i lördags.
Bild

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: sön 14 jul 2013, 22:13:07
av Fnys
Vilket otroligt jobb du har gjort på väldigt kort tid!

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"

Postat: mån 05 aug 2013, 20:43:29
av MagLight
Fnys skrev:Vilket otroligt jobb du har gjort på väldigt kort tid!
Man tackar så ödmjukast. hoppas att man kan åka på någon TCS träff innan jag sliter isär den igen...

Börjar planera inför vinterns motorbygge och letar efter lite delar som man kan slänga in i motorn för att få en så skottsäker 250-300hk motor som bara går och går och går...

Någon som har erfarenhet av lättat svänghjul och hur mycket bättre gasrespons man får av det plus lättare remskivor... vill göra så mycket som möjligt när jag ändå håller på så att jag slipper slita ner motorn igen för en skitsak eller tex byta svänghjulet efteråt för att man inte kände att det behövdes när man endå monterar en starkare koppling.

tar gärna emot alla förslag på bra idéer, lösningar, delar och dylikt.

T.ex. ska jag använda ST162 kammarna eller ska jag byta tillbaka till ST165 kammarna?. Ska jag använda racelager till veven och stakarna eller ska jag köra på standard? vilken tjocklek på topplockspackning ska jag ha? spridare? sopparegulator? osv... osv...

Det här blir mitt första seriösare turbomotorbygge så är fortfarande novis på det här och tar gärna emot alla tips ni har.