MagLight's Celica ST165 GT-FOUR
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Lagt på is
Tråkigt
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Lagt på is
En liten uppdatering trots att jag är 30+ Mil ifrån bilen. Eftersom man har en jävligt snäll pappa så har han rivit av ventilkåpan och kollat vad som gick sönder när det sa pang.
Insugskammen har gått av... vi vet fortfarande inte vad som orsakat det. det kan vara att kammen var i dåligt skick. Eller så var det för dålig smörjning. Hur som helst så känner jag att jag behöver en ny topp, kammar, fjädrar och ventiler. allting inslipat och honat... så nu har vi en plan att utgå ifrån.
Insugskammen har gått av... vi vet fortfarande inte vad som orsakat det. det kan vara att kammen var i dåligt skick. Eller så var det för dålig smörjning. Hur som helst så känner jag att jag behöver en ny topp, kammar, fjädrar och ventiler. allting inslipat och honat... så nu har vi en plan att utgå ifrån.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Pallbocksräzer
Ny topp inhandlad.
Blev en GTI-topp som jag velat ha ett tag, för nu får jag friska kammar och ett bättre insug än original turboinsuget.
Toppen har suttit på en Celica som gått som "folkrejsbil" det senaste året och körts en hel del i krutcupen. I söndags rasade blocket så då fick jag köpa loss toppen och insuget för en lusentapp.
Så ikväll tog jag hjälp av brorsan och lånade arbetsbänken i garaget för att strippa toppen för att renovera den.
Nu ska jag fixa nya ventilfjädrar så att dom är friska, sen ska den in på renovering så jag slipper få tråkiga överraskningar när jag vrider igång motorn igen.
Hittade även en spricka som ska svetsas och en pinnbult som gick av, så den ska borras ur.
Kollade så att kammarna gick att vrida runt lätt innan jag köpte den...
I samband med att insuget blir sidmatat så kommer jag byta ut den vattenkylda IC'n med en frontmonterad.
Passar nog även på att byta till de nya 4-kolvs, 307mm bromsarna nu i vinter, men bara om allt annat är klart innan det är dags att ställa på.
Så nu tar jag nya tag efter 2 månaders vila
Blev en GTI-topp som jag velat ha ett tag, för nu får jag friska kammar och ett bättre insug än original turboinsuget.
Toppen har suttit på en Celica som gått som "folkrejsbil" det senaste året och körts en hel del i krutcupen. I söndags rasade blocket så då fick jag köpa loss toppen och insuget för en lusentapp.
Så ikväll tog jag hjälp av brorsan och lånade arbetsbänken i garaget för att strippa toppen för att renovera den.
Nu ska jag fixa nya ventilfjädrar så att dom är friska, sen ska den in på renovering så jag slipper få tråkiga överraskningar när jag vrider igång motorn igen.
Hittade även en spricka som ska svetsas och en pinnbult som gick av, så den ska borras ur.
Kollade så att kammarna gick att vrida runt lätt innan jag köpte den...
I samband med att insuget blir sidmatat så kommer jag byta ut den vattenkylda IC'n med en frontmonterad.
Passar nog även på att byta till de nya 4-kolvs, 307mm bromsarna nu i vinter, men bara om allt annat är klart innan det är dags att ställa på.
Så nu tar jag nya tag efter 2 månaders vila
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Pallbocksräzer
Härligt att se att du kommit igång igen!
Hoppas allt går som smort och att den är klar till våren.
Hoppas allt går som smort och att den är klar till våren.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Pallbocksräzer
Härligt att se att inspirationen redan är tillbaka
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Pallbocksräzer
Dags för en liten uppdatering kanske.
Har köpt på mig lite mer grejer så att det i dagsläget bara ska vara att skruva ihop bilen igen... vi får se om jag lyckas med det...
Inhandlat:
H2M-Racing:
Oljefilterflyttare
AN8 slang för oljefilterflytten inkl. kopplingar
AN6 slang till BTR'en inkl. kopplingar
Ebay:
ST205 topplockspackning
Toyota Original:
Kamrem.
Löphjul.
Spännrulle.
Pinnbultar till grenrör.
Muttrar till grenrör och turbo.
Så på Fredag är det dags att åka ner och ge bilen lite kärlek så att den förhoppningsvis kan startas i påsk
Har köpt på mig lite mer grejer så att det i dagsläget bara ska vara att skruva ihop bilen igen... vi får se om jag lyckas med det...
Inhandlat:
H2M-Racing:
Oljefilterflyttare
AN8 slang för oljefilterflytten inkl. kopplingar
AN6 slang till BTR'en inkl. kopplingar
Ebay:
ST205 topplockspackning
Toyota Original:
Kamrem.
Löphjul.
Spännrulle.
Pinnbultar till grenrör.
Muttrar till grenrör och turbo.
Så på Fredag är det dags att åka ner och ge bilen lite kärlek så att den förhoppningsvis kan startas i påsk
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbygge pågår
Det här möttes jag av när jag kom ner till garaget och farsan hjälpt mig med demonteringen av toppen i somras. Mycket huller om buller och alla delar lätt utspridda... Blir en del att pussla...
En dags arbete resulterade i att toppen satt på plats och Insuget fastskruvat. Bommade någon timme eller två när jag insåg att jag glömt insugspackningen mellan T-VIS'en och toppen... Rev ner Insuget för att få dit packningen.
Oljefiltret flyttat för att vara lättare att nå vid filterbyte och mindre exponering från downpipen och grenröret.
Ska vinkla om ena slangen så att jag får lite mer luft mellan slangen och downpipen
När jag fick ut olja härifrån blev jag Fan så glad så jag började dansa det betyder att toppen får olja och inte kommer rasa direkt. Oljetrycksgivaren ska sitta i hålet sen.
En dags arbete resulterade i att toppen satt på plats och Insuget fastskruvat. Bommade någon timme eller två när jag insåg att jag glömt insugspackningen mellan T-VIS'en och toppen... Rev ner Insuget för att få dit packningen.
Oljefiltret flyttat för att vara lättare att nå vid filterbyte och mindre exponering från downpipen och grenröret.
Ska vinkla om ena slangen så att jag får lite mer luft mellan slangen och downpipen
När jag fick ut olja härifrån blev jag Fan så glad så jag började dansa det betyder att toppen får olja och inte kommer rasa direkt. Oljetrycksgivaren ska sitta i hålet sen.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbygge pågår
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbygge pågår
Snyggt!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbygge pågår
Påsken har spenderats med en del skruvande och två delar firande med familjen.
Resultatet blev en körbar Celica med två felkoder varav den ena var knacksensorn och den andra lambda (antingen sensor eller värmeslingan).
Hittade en lös kontakt som dessvärre gick sönder när vi tryckte den på plats på det mest oåtkomliga stället på motorn. Men jag hade en liknande kontakt som vi kunde ta stiftet ifrån och skarva på till den trasiga kabeln.
Nollställd felkoderna och läste av igen, knacksensorfelet borta men lambda kvarstår. Däremot lyser inte check engine när man bara kör motorn på tomgång. Får se hur den beter sig när den ska besiktas.
Måste ju a lite bling under huven
Motorn går och låter gudomligt
Körbar. Ska provköras ordentligt innan besiktningen så att alla småfel är åtgärdade.
Resultatet blev en körbar Celica med två felkoder varav den ena var knacksensorn och den andra lambda (antingen sensor eller värmeslingan).
Hittade en lös kontakt som dessvärre gick sönder när vi tryckte den på plats på det mest oåtkomliga stället på motorn. Men jag hade en liknande kontakt som vi kunde ta stiftet ifrån och skarva på till den trasiga kabeln.
Nollställd felkoderna och läste av igen, knacksensorfelet borta men lambda kvarstår. Däremot lyser inte check engine när man bara kör motorn på tomgång. Får se hur den beter sig när den ska besiktas.
Måste ju a lite bling under huven
Motorn går och låter gudomligt
Körbar. Ska provköras ordentligt innan besiktningen så att alla småfel är åtgärdade.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/