Sida 1 av 1

Kolvar och stakar till mr2 gen3

Postat: mån 20 feb 2012, 10:47:40
av zAmmE
Tjo alla!

Vill mest kolla erfarenhete med smidda kolvar och stakar i era 3S-GTE motorer. Lite osäker men verkar vara samma mått på både kolvar och stakar i alla 3S-GTE (rätta mig om jag har fel). Vilka märke är att föredra? Alla skriver ju typ att dom är bäst.

Ös ner med info pls! :)

/zAmmE

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Postat: mån 20 feb 2012, 11:37:24
av amby
kör Wiseco med har för mig första överborrningen tror det är 0,5mm.
Motorn är nu inkörd och man märker skillnaden före och efter renoveringen, fast min motor var i dåligt skick före renoveringen.


Men jag har lite saker du bör tänka på när du bestämmer vilka kolvar du ska ha, gäller vilket märke du än väljer.

Borrning- När man byter kolvar måste man nästan alltid borra upp blocket och hona det. Det ber du en motor renoverar kolla upp.
Då kan det bli så att du måste ha större kolvar än original för att få komp.

Kolvringar- Fans instruktioner på att man skulle fila ner dessa beroende på hur hårt man skulle använda nya motorn. Detta skulle jag lämna in till en speciallist. Vi gjorde det själva och jag misstänker att det är det som gör att min motor fick kolvslammer när den blir varm.Inget farligt men lite irriterande när bilen är varm och står på tomgång. Ganska vanligt när man kör smidda kolvar

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Postat: tis 21 feb 2012, 08:33:25
av zAmmE
Ok Bra att veta! Jag kommer också köra +0.5 och ska lämna in blocket snart för det. ska ta ett snack med dom då också om kompet så jag får rätt komp i bilen.

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Postat: tis 21 feb 2012, 09:44:42
av Glenn
Personliga åsikter:

Finns ingen anledning att borra blocket om det inte är slitet, om man mäter och kommer fram till att det är det ska man förstås borra.

Inget större problem att justera kolvringsgapet själv heller, svårare då att veta hur stort gap man vill ha, men givetvis är det bättre med för stort än för litet. jag skulle iaf inte lämna bort det jobbet.

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Postat: tis 21 feb 2012, 11:37:55
av amby
Håller med Glenn om att man inte bör köra 0,5 om det inte behövs. Så kolla upp det först.
Speciellt i Gen 3 blocket som redan är lite svagare än gen 2 blocket.

Re: Kolvar och stakar till mr2 gen3

Postat: ons 22 feb 2012, 15:42:45
av zAmmE
Ok gött! Det ser väldigt bra ut faktiskt men dom kan ju mäta på helt annat sätt än vad man ser med blotta ögat.