Drivrem av, ok att köra 1-2 mil? Fixat, följdfråga!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rothman
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 16:42:57
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2001

Drivrem av, ok att köra 1-2 mil? Fixat, följdfråga!

Inlägg av rothman »

Toyota Rav4, 2.0 2001
Bränsle: Bensin
Motorkod: 1AZ-FE
Effekt: 110
Enhet: EG


Tjenare

Drivremmen gick av på vägen hem, först började batterilampan lysa därefter motorlampan, kände att jag tappade servo, hade väl ca 5 km kvar hem. OM jag gissar tar remmen generator, servo och AC men hur är det med vattenpumpen? Enligt mätaren var motorn inte varm (kan man lita på mätarna när strömmen spökar?) Det hade regnat väldigt mycket ute så det ångade och lät en hel del om motorn. Expansionskärlet var tomt på vatten, samband? Jag vet inte. Har inte kollat tidigare och har bara haft bilen i 2 månader.

Är det safe att åka till verkstan 15-20km?

/Anders
Senast redigerad av rothman den fre 07 okt 2011, 17:42:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil?

Inlägg av PierreW »

rothman skrev:Toyota Rav4, 2.0 2001
Bränsle: Bensin
Motorkod: 1AZ-FE
Effekt: 110
Enhet: EG


Tjenare

Drivremmen gick av på vägen hem, först började batterilampan lysa därefter motorlampan, kände att jag tappade servo, hade väl ca 5 km kvar hem. OM jag gissar tar remmen generator, servo och AC men hur är det med vattenpumpen? Enligt mätaren var motorn inte varm (kan man lita på mätarna när strömmen spökar?) Det hade regnat väldigt mycket ute så det ångade och lät en hel del om motorn. Expansionskärlet var tomt på vatten, samband? Jag vet inte. Har inte kollat tidigare och har bara haft bilen i 2 månader.

Är det safe att åka till verkstan 15-20km?

/Anders
Den driver vattenpumpen också, så 2 mil utan vattencirkulation är inget att rekommendera, bogsera, ta bärgare, eller byt rem själv.

Man behöver inte lossa någon skruv för att byta rem, man drar i den fjädrande spännaren med en nyckel och lägger på remmen på den rullen man lättast kommer åt de sista man gör ;)
Bild

Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
rothman
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 16:42:57
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2001

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil?

Inlägg av rothman »

Tack, skulle precis uppdatera inlägget att jag själv hittade svaret, http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 576#p29576


Jag har inte tummen mitt i handen med det ser väldigt tight ut i motrorummet, knappt en "rembredd" tillgodo på sidan. Men visst, jag kan ju prova.

Tack så mycket för bilden !

mvh Anders
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil?

Inlägg av Glenn »

jag hade en gammal mazda som käkade remmar förut, om motorn var varm när remmen gick av så kunde man knappt köra en kilometer innan den kokade typ, 'r den kall l'är det ju gå längre.

Jag skulle testata tt bya, går det inte får du väl ringa bärgare ? köp remmen på samma ställe som du tänker anlita så 'är det säkerligen inget problem för dom att montera den om du nu tar bärgare dit.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
rothman
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 16:42:57
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2001

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil?

Inlägg av rothman »

Så där, det var ju rätt lätt när man fattar att man skulle sätta en spärrnyckel på muttern där och trycka ihop spännfunktionen. Tack för bilderna!!!



Nu till ett följdfel, den gula motorvarningslampan lyser forfarande. Är det en felkod som måste nollställas eller är kan det var något konkret fel? Svårt att säga på distans kanske, men utifrån empiriska studier, brukar det bli så här?

mvh Anders
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil?

Inlägg av PierreW »

rothman skrev:Så där, det var ju rätt lätt när man fattar att man skulle sätta en spärrnyckel på muttern där och trycka ihop spännfunktionen. Tack för bilderna!!!



Nu till ett följdfel, den gula motorvarningslampan lyser forfarande. Är det en felkod som måste nollställas eller är kan det var något konkret fel? Svårt att säga på distans kanske, men utifrån empiriska studier, brukar det bli så här?

mvh Anders

Kanon :thumbup:

Motorlampan kan du släcka genom att lägga av minuskabeln ca 30min,
den tänder sig då ECU:n lägger felkoder på massa grejer när generatorn inte laddar.

Dock försvinner nog inte felkoderna helt ur minnet utan dem kan man se när en dator kopplas in.
Du kan ju be dem kolla nästa gång du lämnar på service. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
rothman
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 16:42:57
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2001

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil? Fixat, följdfråga!

Inlägg av rothman »

en sista n00b fråga, röd eller grön glykol?


och hur tömmer jag enklast systemet?

tusen tack
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil? Fixat, följdfråga!

Inlägg av cheetah1 »

Några 30 minuter har jag aldrig behövt på mina bilar, brukar räcka med några sekunder, 10 eller nåt. Alternativt kan man plocka säkringen "EFI" i motsvarande lång tid. Den bör sitta i en säkringsbox i motorrummet.

Glykol: Det ska vara samma sorts glykol som den som redan är i motorn. Detta är jätteviktigt, för dom olika glykolsorterna trivs inte med varandra alls, det kan bli riktigt geggigt. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att det är samma sort för att det är samma färg heller.

Tömmer du systemet helt och sköljer det ordentligt kan du använda vilken sort du vill, men en rekommendation skulle väl kunna vara att se vad Toyota själva rekommenderar i manualen. Där står även vilken mängd kylarvätska det ska vara.

Hur man tömmer på din bil får nog Pierre svara på. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivrem av, ok att köra 1-2 mil? Fixat, följdfråga!

Inlägg av Glenn »

Fast man bör ju inte hälla fel typ av glykol ändå, utan den typen som tillverkaren rekommenderar. är det samma typ kan man ju blanda dock.

Sen är ju det där med färgerna lite osäkert då olika tillverkare har olika färger på olika typer :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar