3SG(T)E

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Tack för hjälpen!
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Provat att montera grenröret på motorn för att se hur det blir. det passade perfekt men jag fick ta bort den lilla värmeskölden som sys på bilden. Turboflänsen tog i bultskallen som håller plåten på plats. Jag höll turbon mot grenröret och det visade sig att at blev väligt lite clearence mellan downpipe och oljefiler. Men det blir kanske annorlunda när man monterar det ordentligt med packningarna som är väldigt tjocka.

Bild Bild Bild
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Jonex »

Jag tycker inte det är speciellt trångt mellan just oljefilter och Dp på gt4, sitter filtret högre upp på 3S-GE ?
Sen är det ju f-bannat trångt överallt annars i just gt4.. men att ta bort org Dp med tillhörande katt gör ju skillnad.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Monterade på allt ordentligt med packningar i helgen. Det visade sig att oljefilter och DP krockade. Jag fick värma DP med gasolbrännare och hamra till den inre delen som täcker wastegaten. Hamrade in ca 1 cm och då passar det precis. Inte många mm till godo när jag skruvar ut oljefiltret men det går...

Jag tror oljekylaren som sitter innanför filtret ser annorlunda ut på 3SGE resp 3SGTE. Tittar man i WSM så ser det ut som 3SGTE vinklar ut filtret lite från DP.

Ska försöka lägga upp lite bilder i veckan.

PS. Sitter katten i DP på 3SGTE original?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Cyrix »

Tobbera skrev:Monterade på allt ordentligt med packningar i helgen. Det visade sig att oljefilter och DP krockade. Jag fick värma DP med gasolbrännare och hamra till den inre delen som täcker wastegaten. Hamrade in ca 1 cm och då passar det precis. Inte många mm till godo när jag skruvar ut oljefiltret men det går...

Jag tror oljekylaren som sitter innanför filtret ser annorlunda ut på 3SGE resp 3SGTE. Tittar man i WSM så ser det ut som 3SGTE vinklar ut filtret lite från DP.

Ska försöka lägga upp lite bilder i veckan.

PS. Sitter katten i DP på 3SGTE original?

Det sitter en vinklad adapter under oljefiltret på 3S-GTE, men den adaptern går inte att flytta över till GE blocket.
Katten sitter i Downpipen, sen sitter det en katt till på samma ställe som på GTIn.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild
Modifiering av fördelare för att köra MegaSquirt.

Bild Bild Bild
Lite bilder på motorn. Sista bilden visar clerance mellan DP och oljefilter.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Jonex »

Bra jobbat, kanonfin downpipe.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Zebbo »

blir det inte lite varmt vid oljefiltret :?: :idea:
Ingen minns en fegis!!
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SG(T)E

Inlägg av Tobbera »

Jag vet faktiskt inte. Det är en spalt på ca 1cm. Luft är ju en av de bästa isolatorerna så det borde väll inte vara några problem.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 3SG(T)E

Inlägg av cheetah1 »

Tobbera skrev:Jag vet faktiskt inte. Det är en spalt på ca 1cm. Luft är ju en av de bästa isolatorerna så det borde väll inte vara några problem.
Inte mot strålningsvärme dock.
Skriv svar