ST162 varvar inte ut
Postat: tor 28 jul 2011, 22:16:20
Jag börjar med att förklara att jag byggt folkracebil av en Celica ST162 -88. Alltså modellen med lambdasond och katalysator.
När jag köpte bilen hade ett motorbyte påbörjats men inte slutförts. Jag konstaterade ganska snart att den motor man bytt till kom från en äldre celica med bl.a. egr-ventil.
Jag slutförde motorbytet och har gjort följande modifieringar/kontroller:
- Katalysator bortmonterad
- Grenrör från ST182 med hembyggt avgas 2,5" efter
- Tändning justerad till 12grader (boken säger 10)
- Soppatrycket ökat till ca. 3bar genom modifiering av bränsltrycksregulatorn. (boken säger 2.2 till 2.6)
- Nytt bränslefilter
- Kopplat bort all onödigt vakuum-jox.
- Kontrollerat att TVIS rör sig vid gaspådrag.
Nu till bekymret. Vid testkörning idag varvar inte bilen ut riktigt. Når kanske 5000rpm och då är det som om varvtalsstoppet slår till. Den känns också ganska orkeslös. Svårt att sätta fingret på men inte rätta klippet. Det låter inte som om det är en cylinder som faller ifrån. Den går på alla 4.
Så kör jag kanske ett varv på banan och då helt plötsligt slår den till och varvar till rätta varvstoppet och går som den ska. Känns lite piggare men så kommer felet tillbaka.
Jag har då testat med följande:
- Fipplat lite med luftmängdmätaren genom att släppa lite på fjädern. Gav inget resultat.
- Ställt ner tändningen en aning. Inget resultat.
- Kopplat ur lambdan. Inget resultat.
Vill ha tips på vad jag ske ge mig på. Tänddelar? Vad ska jag byta då?
Bränslesystemet, ska jag koppla in bränsletrycksmätare för att se om det faller? Bör det vara konstant även vid fullgas?
Jag är fundersam på att ta hjälp av det enda företaget i stan som har rullande landsväg. Så kanske vi kan hitta felet.
När jag köpte bilen hade ett motorbyte påbörjats men inte slutförts. Jag konstaterade ganska snart att den motor man bytt till kom från en äldre celica med bl.a. egr-ventil.
Jag slutförde motorbytet och har gjort följande modifieringar/kontroller:
- Katalysator bortmonterad
- Grenrör från ST182 med hembyggt avgas 2,5" efter
- Tändning justerad till 12grader (boken säger 10)
- Soppatrycket ökat till ca. 3bar genom modifiering av bränsltrycksregulatorn. (boken säger 2.2 till 2.6)
- Nytt bränslefilter
- Kopplat bort all onödigt vakuum-jox.
- Kontrollerat att TVIS rör sig vid gaspådrag.
Nu till bekymret. Vid testkörning idag varvar inte bilen ut riktigt. Når kanske 5000rpm och då är det som om varvtalsstoppet slår till. Den känns också ganska orkeslös. Svårt att sätta fingret på men inte rätta klippet. Det låter inte som om det är en cylinder som faller ifrån. Den går på alla 4.
Så kör jag kanske ett varv på banan och då helt plötsligt slår den till och varvar till rätta varvstoppet och går som den ska. Känns lite piggare men så kommer felet tillbaka.
Jag har då testat med följande:
- Fipplat lite med luftmängdmätaren genom att släppa lite på fjädern. Gav inget resultat.
- Ställt ner tändningen en aning. Inget resultat.
- Kopplat ur lambdan. Inget resultat.
Vill ha tips på vad jag ske ge mig på. Tänddelar? Vad ska jag byta då?
Bränslesystemet, ska jag koppla in bränsletrycksmätare för att se om det faller? Bör det vara konstant även vid fullgas?
Jag är fundersam på att ta hjälp av det enda företaget i stan som har rullande landsväg. Så kanske vi kan hitta felet.