Sida 3 av 3

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: mån 05 sep 2011, 19:59:40
av Zerocool
Tycker du borde kunnat få mera effekt, Men du kanske körde med kattalysatorn på?
Portade du grenröret något innan du satte dit adaptern mellan turbon och grenröret.
Har sett siffror på runt 420hk med originalkammarna och grenröret, visst då pressade dom den så mycket som möjligt för att verkligen kunna se vad gränser går för original sakerna.

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: tis 06 sep 2011, 20:32:16
av Chrisss
Zerocool skrev:Tycker du borde kunnat få mera effekt, Men du kanske körde med kattalysatorn på?
Portade du grenröret något innan du satte dit adaptern mellan turbon och grenröret.
Har sett siffror på runt 420hk med originalkammarna och grenröret, visst då pressade dom den så mycket som möjligt för att verkligen kunna se vad gränser går för original sakerna.
Jag hade förväntat mig lite mer.

Racekat monterad.

Passning mellan grenrör och adapter och adapter och turbo var bra.
Endast en liten putsning behövdes.

Luftfiltret rengjort men ganska litet. Nåt HKS-kit.

Enligt Jimmy på JRM som mappade är topparna trånga på dom här motorerna.
Han har själv byggt en hårt trimmad MR2 som varvade 10000 rpm så han har erfarenhet.


Ett enkelt sätt att få mer hästar i motorn är att räkna med högre förluster.

Orimliga 20-25% används ibland.

20% förlust 330/0,8= 412
25% förlust 330/0,75=440


Artikel om förluster: http://www.pumaracing.co.uk/POWER3.htm
Om man vill veta vad en motor ger finns bara ett sätt.
Mäta motorn i bromsbänk.

I artikeln ger dom en formel för att aproximativt uppskatta motoreffekten.
"RWD cars - add 10 bhp to the wheel figure and divide the result by 0.88 "

(330+10)/0,88=386 hk


Ett större luftfilter och mer ladd hade kanske gett 15-20 hk till på hjulen.
Anta 350 hk på hjulen +10/0,88 = 410 hk i motorn.

Men egentligen är det inte så intressant att spekulera i motoreffekt.
Det är ju vad som kommer ut på hjulen som driver bilen.


Körde challengebanan med Honda-klubben i helgen.

Så här skrev 911-Stefan:
"Passade på att åka i Chrisss mr2 postbil. Jävla bil att gå
Den har potential att bli mycket bättre än Audin.
Grymt sido fäste bra bromsar innan dom blir för varma en motor med bra tryck i
även om Christian tycker den var tom efter 6000rpm.
Efter några vändor så märkte Han att bilen missade vid 5000rpm vid starten som tur var vad det launchkontollen.
Nästa runda blev start med launch JÄVLAR vad den sköt på.
5000rpm fullt ladd sidstepp och bilen bara toksätter sig och bär iväg med lätt hjulspinn ngn meter (kändes som klistrat).
När Christan fått igång motoriken för postbils växling och sortera ut bilen kommer ekipaget att bli snabbt"

Kul att han tyckte den gick bra. Han har själv bl.a en 911 turbo med 520 hk att jämföra med
och han är grym på att köra.

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: tis 06 sep 2011, 20:59:33
av Zerocool
Vad kör du med för spridare? Btr? Hur mycket ligger du på procent som max på dom? Du får komma ner till superstage i emmaboda nästa år om det blir nått

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: tis 06 sep 2011, 21:47:59
av Chrisss
Zerocool skrev:Vad kör du med för spridare? Btr? Hur mycket ligger du på procent som max på dom? Du får komma ner till superstage i emmaboda nästa år om det blir nått
Det skulle vara roligt. Senast jag var där spöregnade det.
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... 1.php&var=

http://nordicaudi.com/arkivet/artiklar/ ... x_depa.jpg

Jag körde en 1:34.3x också men den ströks för att jag mejade ner sista porten.


Suprapump som skall räcka till 500 hk
Spridarna är 800 cc.
Ingen aning om BTR.
Ingen aning om duty.
Det finns i alla fall säkert kapacitet för högre effekter.

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: tis 11 okt 2011, 21:35:00
av martenheller
Kul att de verkar lira och att du verkar ha fått köra en del i sommar :).
Hur har de gått i Challange? Höga placeringar :)?

Några större vinterplaner mer än de du tidigare har nämnt?