byta lambdasond?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
VictoriaS
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 00:12:47
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2003

byta lambdasond?

Inlägg av VictoriaS »

Har haft samma felkoder några gånger nu och varit in på verkstaden som har kollat och nollat... De säger att det är lambdasonden som måste bytas, sen kollade de vad den kostade, 4500 kr!!! Hade bilen varit 1 år äldre hade den gått på 2100... typiskt!
Min fråga är, kan jag köpa en beg från skroten eller måste jag köpa en ny? Såg att det fanns för ca 800 kr på bildelsbasen från bil som gått ca 8000 mil. Måste det vara exakt samma årsmodell som min i såna fall? Och finns det flera sonder?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: byta lambdasond?

Inlägg av cheetah1 »

Har den gått 8000 mil är den nog i princip slut redan, tyvärr.

Vad är det för specialsonder på just den årsmodellen som gör att dom är så dyra? Trodde dom hade samma motor och styrsystem ända fram till 2005...
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: byta lambdasond?

Inlägg av Stigge »

VictoriaS
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 00:12:47
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2003

Re: byta lambdasond?

Inlägg av VictoriaS »

Ingen aning vad det är för special... De kollade bara på datorn och sa att den gick på 4500 kr. Jag har en -04a och till -03or och äldre var det betydligt billigare, vet ej varför.
Någon som vet om man kan köpa en universalmodell? Såg att det fanns till bra priser på skruvat.se
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: byta lambdasond?

Inlägg av Stigge »

VictoriaS skrev:Ingen aning vad det är för special... De kollade bara på datorn och sa att den gick på 4500 kr. Jag har en -04a och till -03or och äldre var det betydligt billigare, vet ej varför.
Någon som vet om man kan köpa en universalmodell? Såg att det fanns till bra priser på skruvat.se
Var det något fel på länken jag postade eller?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byta lambdasond?

Inlägg av Glenn »

Med tanke på hur billigt pundet är idag är ju det där rena klippet om den passar (vilket det ju står att den ska.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: byta lambdasond?

Inlägg av cheetah1 »

Det var ju lite knepigt det också, det finns fyra lambdasensorer på 1AZ-FE, och ingen av dom är "bakre", utan dom sitter på höger och vänster sida ovanför eller under katten, som sitter i grenröret. Som jag förstår det har alla fyra dessutom olika kontaktstycken och kabellängder.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: byta lambdasond?

Inlägg av nikwal »

Tar dom 800spänn för en standardsond som gått 8000mil så är dom SVIN och kan dra åt.. .. En standardsond bosch premium 4tråd kostar $37 på summitracing.. fast jag kör ju bara med biltema trots det folk säger.. och är det till äventyrs nån gammal toyota eller så så har mekonomen adaptrar till fläns..
E85 wants to be free!
VictoriaS
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 00:12:47
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2003

Re: byta lambdasond?

Inlägg av VictoriaS »

Fattar inte mycket av allt det ni skriver... jo jag kollade länken men det verkar krångligt att beställa från england, och hur vet man vad som passar?
Nej 800 kr var för en orginalsond från skroten.
Vet inte vad jag ska köpa, beg från skroten eller någon ny universalmodell?
Kan inget om bilar så om någon kan säga, gör så här, så vore jag tacksam... :D
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: byta lambdasond?

Inlägg av cheetah1 »

Jag undrar om det är dom häringna Zirconiumsonderna som är så innihelsikes dyra, eller om det har nåt med CAN-bus att göra, eller vad tror ni det är som gör det?

(Alltså inte främst riktat till dig, TS, utan till herrarna (och damerna?) runtikring vårt avlånga land som kanske har lite bättre erfarenhet av Toyota och dess reservdelssystem..)
Skriv svar